Mercedes-limousine bliver elektrisk

Elektriske modeller vil brede sig til alle kroge af Mercedes-Benz’ store modelprogram. Mærket viser nu en eldreven limousine, EQS, der bliver til et elektrisk alternativ til den store S-klasse.

Mercedes Vision EQS på Frankfurt-udstillingen.
Fotograf:

Foto

Mercedes-Benz
Nyt om biler

En milesten på vejen til Mercedes-Benz’ fremtid. Sådan karakteriserer det tyske luksusmærke sin store konceptbil Vision EQS, som er stjernen på Mercedes’ stand på Frankfurt-udstillingen.

EQ er betegnelsen for Mercedes’ elbiler og det sidste bogstav fortæller, hvilken klasse bilen tilhører. Her er det altså S-klassen, mærkets topmodel.

EQS har en meget ren profil.
Vision EQS har en meget ren profil. 'Enkel bue' (one bow) kalder Mercedes linjen. Fotos: Mercedes-Benz

Men disse Vision-biler bliver stort set altid til realiteter i mere eller mindre tillempet form.

EQS har et ’Vision’ sat foran, og det skal fortælle, at det er en vision, en konceptbil. Men disse Vision-biler bliver stort set altid til realiteter i mere eller mindre tillempet form. Det vil EQS også blive – som en eldrevet limousine.

S-klassen fortsætter

Angiveligt skal den ikke erstatte S-klassen, men vil blive et supplement som EQC er det til GLC-SUV’en.

Se mere: EQ er Mercedes' elektriske fremtid

Mercedes Vision EQS har en oplyst front.
Vision EQS har en oplyst front, både grill og stjerne. Det er den slags, der forsvinder i serieproduktion, bl.a. fordi det ikke er tilladt i Europa.

Ud over et slankt design med en opsigtsvækkende, oplyst grill og stjernelogo fortæller konceptbilen en del om den teknik, man kan vente sig.

Den firehjulstrukne EQS har en officiel rækkevidde på 700 km, og da batteriet ’kun’ er på 100 kWh, vidner det om, at den store bil er ganske energieffektiv.

Se mere: Her er VWs elektriske flagskib

Det er ellers ikke kræfter, der mangler. 350 kW yder de to motorer tilsammen, eller 475 hk. 760 newtonmeter skubber bilen solidt fremad.

EQS bagfra.
Mercedes EQS er en meget stor sedan, men har et skrånende bagparti som en på hatchback. 

Lyn-lyn-ladning

0-100 klares på under 4,5 sekunder, mens tophastigheden er mindst 200 km/t.

Ladehastigheden er også rekordhøj, i hvert fald her i konceptbilen. 350 kW kan den lade med, hvilket netop er den maksimale effekt fra Ionity-ladenetværket, som Daimler er medejer af.

Den høje maks.-effekt betyder, at det store batteri kan lades op til 80 procent på pænt under 20 minutter.

Skal køres manuelt

EQS er skabt til en tidsalder, hvor der stadig er et menneske bag rattet.

Se når de nye biler kommer

Der er et traditionelt rat, men bilen kan godt tage over i en periode, f.eks. ved motorvejskørsel. EQS kan være selvkørende på niveau 3, hvilket vil sige, at føreren kan tage blikket fra vejen og hænderne af rattet, men stadig skal være årvågen og klar til at tage over.

Kabinen er beklædt med syntetisk stof.
Kabinen er beklædt med et syntetisk stof kaldet Dinamica. Det er mikrofiber skabt af genanvendte plastflasker. Kunststoffet erstatter læder for at gøre bilen mere miljøvenlig - eller i hvert fald signalere det til kunder og omverden.

Den tekniske basis for EQS er en meget fleksibel platform, siger Mercedes-Benz. Både akselafstand og sporvidde kan ændres, så platformen kan anvendes til elbiler i ret forskellige størrelser og typer.

Også batteriet er modulært, så batterier i flere størrelser kan tilbydes.

Mercedes-Benz siger ikke noget om, hvornår en EQS uden Vision foran vil dukke op. Men formentlig sker det inden for to-tre år.