Det er sådan en bil, der kan give et mindre chok, hvis man opdager den tæt på i bakspejlet. Fronten ser nærmest farlig ud.
Det kan sikkert også gibbe lidt, hvis den trækker ud og overhaler. For det kan gå hurtigt. Tavascan er en lynhurtig elbil og bliver spydspids for Cupras indtog i den rent elektriske tidsalder.
Tavascan er en lynhurtig elbil og bliver spydspids for Cupras indtog i den rent elektriske tidsalder.
Og hvem er Cupra så?
Cupra er det unge performance-mærke under Seat og savner endnu helt selvstændige modeller.
Men det kommer. Dels med denne fuldelektriske Tavascan, dels med opladningshybriden Formentor.
Se mere: Cupra får ny crossover
Kommer i produktion
Begge ventes at komme i produktion i løbet af 2020 eller kort efter. Designet ændres formentlig ikke grundlæggende, men forvent noget lidt mere afdæmpet i detaljerne, for apparatet her er trods alt stadig en konceptbil.
Tavascan er bygget på Volkswagens MEB-teknik, en platform til rent elektriske biler. VW ID.3 bliver første model, men der kommer et hav fra både VW, Audi, Skoda, Seat og altså Cupra.
Se mere: VW skifter til baghjulstræk
2 motorer, 306 hk
Da Cupra er et sportsligt mærke, trækker den på de mest kraftfulde byggeklodser i MEB-familien. Bilen har to elmotorer og dermed firehjulstræk. 306 hk yder de tilsammen og giver dermed den potent udseende bil en potent accelerationsevne. 0-100 klares på 6,5 sekunder.
Rækkevidden angives til 450 kilometer.
Navnet Tavascan har Cupra hentet fra Pyrenæerne, hvor man finder landsbyen Tavascan lige vest for Andorra og på grænsen til Frankrig.
Se mere: Nu er det Skodas tur til spænding