Lexus-elbil varsler elektrisk Toyota

Den ekstreme elbil Lexus LF30 viser, hvordan selvkørende biler kan se ud om ti år. Men under det futuristiske ydre gemmer sig byggestenene til en ny Lexus-elbil, der kommer næste år. Og mere interessant: Den bliver også basis for Toyotas kommende elbiler.

Lexus' konceptbil LF30 præsenterer elektrisk platform og selvkørende teknik.
Nyt om biler

Toyotas luksusmærke Lexus kommer traditionelt med ny teknik før selve Toyota-mærket, men ret hurtigt breder nyhederne sig til Toyotas almindelige biler.

Derfor er det værd at se nærmere på denne Lexus-elbil, selv Lexus for tiden ikke sælges i Danmark, og selv om den ser ekstrem ud.

Der er tale om en selvkørende elbil med en helt ny batteritype kaldet faststofbatteri.

Lexus viser konceptbilen LF30 på efterårets Tokyo Motor Show. 30-tallet refererer både til Lexus’ 30 års jubilæum og til, at bilens teknik ventes på gaden omkring 2030.

Der er tale om en selvkørende elbil med en helt ny batteritype kaldet faststofbatteri eller på engelsk solid state. Det er en batteritype, der spås en stor fremtid, når den er færdigudviklet, da typen kan indeholde megen energi.

Se nyhederne fra Tokyo Motor Show

Konceptbilen Lexus LF30 har flere budskaber. Ét er, at der under skallen ligger en færdig elbil-platform.
Konceptbilen Lexus LF30 har flere budskaber. Ét er, at der under skallen ligger en færdig elbil-platform. Den vil blive brugt til Lexus i 2020 og til Toyota-mærket kort tid senere. Fotos: Torben Arent

Motorer i alle hjul

Konceptbilen har desuden fire elmotorer, der er placeret i hvert sit hjul, samt en opbygning med udpræget brug af kulfiber.

Kabinen er indrettet, så man på visse vejstrækninger vil kunne slippe rattet helt og lave alt andet end at køre bil. Det klarer LF30 selv.

Se mere: Brintbilen er blevet voksen

Designet er futuristisk og viser, hvad man kan, når man er fri af vanen med at opbygge en bil omkring enten en benzinmotor eller en central elmotor.

Lexus LF30 har motorer indbygget i hvert hjul.
Lexus LF30 har motorer indbygget i hvert hjul. Det giver ypperlig kontrol med trækkraften og stor frihed til at designe karrosseriet. Men det kan give problemer med affjedringskomforten.

LF30 kommer ikke i produktion, men Lexus’ chefudvikller fortæller til Motor, at man forventer at anvende alle ideerne fra LF30 i kommende bilmodeller.

Teknikken bruges til Toyota

Og så vil platformen blive benyttet til en mere jordnær elbil, som kommer allerede i 2020. Det bliver reelt Toyota-koncernens første elbil.

Toyota selv skal bruge samme platform til sine kommende elbiler, som ventes at komme kort efter Lexus’.

Se mere: Lange udsigter til elektrisk Toyota