Toyotas luksusmærke Lexus kommer traditionelt med ny teknik før selve Toyota-mærket, men ret hurtigt breder nyhederne sig til Toyotas almindelige biler.
Derfor er det værd at se nærmere på denne Lexus-elbil, selv Lexus for tiden ikke sælges i Danmark, og selv om den ser ekstrem ud.
Der er tale om en selvkørende elbil med en helt ny batteritype kaldet faststofbatteri.
Lexus viser konceptbilen LF30 på efterårets Tokyo Motor Show. 30-tallet refererer både til Lexus’ 30 års jubilæum og til, at bilens teknik ventes på gaden omkring 2030.
Der er tale om en selvkørende elbil med en helt ny batteritype kaldet faststofbatteri eller på engelsk solid state. Det er en batteritype, der spås en stor fremtid, når den er færdigudviklet, da typen kan indeholde megen energi.
Se nyhederne fra Tokyo Motor Show
Motorer i alle hjul
Konceptbilen har desuden fire elmotorer, der er placeret i hvert sit hjul, samt en opbygning med udpræget brug af kulfiber.
Kabinen er indrettet, så man på visse vejstrækninger vil kunne slippe rattet helt og lave alt andet end at køre bil. Det klarer LF30 selv.
Se mere: Brintbilen er blevet voksen
Designet er futuristisk og viser, hvad man kan, når man er fri af vanen med at opbygge en bil omkring enten en benzinmotor eller en central elmotor.
LF30 kommer ikke i produktion, men Lexus’ chefudvikller fortæller til Motor, at man forventer at anvende alle ideerne fra LF30 i kommende bilmodeller.
Teknikken bruges til Toyota
Og så vil platformen blive benyttet til en mere jordnær elbil, som kommer allerede i 2020. Det bliver reelt Toyota-koncernens første elbil.
Toyota selv skal bruge samme platform til sine kommende elbiler, som ventes at komme kort efter Lexus’.
Se mere: Lange udsigter til elektrisk Toyota