Japansk luksus på højeste niveau er på vej tilbage til det danske bilmarked.
Syv år efter at Toyota Danmark opgav at sælge Lexus-mærket, kommer koncernens premiummærke tilbage til Danmark. Og det bliver med stort modelprogram.
Se mere: Lexus går ud af Danmark
Lexus vil især lokke kunder fra de tyske premiummærker Audi, BMW og Mercedes-Benz, men skal også konkurrere med bl.a. Alfa Romeo, DS, Jaguar, Land Rover, Tesla og Volvo.
Solgte kun 40 biler på et år
I mærkets sidste hele år i Danmark, 2012, blev der blot indregistreret 40 Lexus. Der findes dog stadig en del på vejene, nemlig 644, heraf 98 på gule nummerplader.
Toyota Danmark gav i sin tid især registreringsafgiften skylden - med henvisning til, at den værdibaserede afgift ikke tilstrækkeligt tilgodeså Lexus’ forholdsvis dyre hybridteknik.
Det har muligvis også spillet ind, at kompaktmodellen CT, der skulle have været en volumenmodel, floppede.
Se mere: Lexus CT 200h: Gearet kvæler køreglæden
Tre ting har ændret sig siden 2013, så Toyota nu tør gøre et nyt forsøg.
- Der blæser nye miljøvinde i samfundet og afgiften giver i lidt højere grad point for lavt benzinforbrug (Lexus har helt opgivet diesel).
- Salget af premiumbiler i Danmark er kraftigt stigende. Da Lexus gav op i 2013, udgjorde denne gruppe af dyrere mærker knap 10 pct. af salget. I 2017 var andelen steget til 12 pct., mens den i år er helt oppe på 18 pct.
- Lexus’ modelprogram er ændret og fornyet. Næsten alle har hybridteknik, og antallet af SUV-modeller er udvidet.
Det danske Lexus-program
UX
NX
RX
RXL
ES
LS
LC
Fravalgt: CT, IS, RC
Syv modeller med luksus
Lexus begynder salget i Danmark i det tidligere forår. Og det bliver fra begyndelsen med et ganske stort modelprogram. Fire SUV’er, to sedaner og en coupé kan danske kunder vælge imellem.
Se billedoversigten under artiklen.
Alle bliver solgt med hybridteknik, og alle er forholdsvis nye.
Dermed er blot tre modeller fravalgt: den lille femdørs CT, den mellemstore sedan IS og den mellemstore coupé RC.
Blandt mulighederne er Lexus’ absolutte topmodel, LS 500h, der er en luksussedan og konkurrent til bl.a. Mercedes-Benz S-klasse. Også coupéudgaven, den helt nye LC, vil være i det danske program.
Den fem meter lange luksus-sedan ES, der svarer til en Mercedes-Benz E-klasse, tilbydes også.
Fire SUV-modeller
Men det er SUV-modellerne, der fylder mest og forventeligt også i salgstal. De har alle et ’X’ i modelnavnet.
Den mindste er UX, en helt ny model i klasse med Audi Q3 og Volvo XC40. Dernæst kommer NX, som er et nummer større, og endelig den endnu større RX, der er en Lexus-klassiker med aner til 1998. Ifølge Lexus var den verdens første luksus-SUV. Den tilbydes nu også i en forlænget version, RXL, med plads til seks eller syv.
Lexus har - som Toyota - ingen rene elbiler, men det forventes, at den første kommer til salg - eller i hvert fald vises - i løbet af 2020.
Én forhandler
Mens der er mange modeller, bliver det småt med forhandlere. Der lægges ud med kun én, hvilket også var status i 2013.
Det bliver en helt ny forhandler, som får lokale i Toyota Danmarks hovedkvarter i Søborg/Herlev/Gladsaxe. Her vil bilbutikken ligge perfekt i det nye premiumbil-kvarter. I forvejen kan man købe ny Audi, Mercedes-Benz, Jaguar og Land Rover her.
Service kan - som hidtil - udføres i Brøndby og Aarhus.
Se mere: Lexus-elbil varsler elektrisk Toyota