Mustang Mach-E: Fords elektriske Tesla

Motor var med, da Ford havde verdenspremiere på sin første rendyrkede elbil. Den skal konkurrere mod bl.a. Tesla Model 3 med sit design, sin teknik og en bedre brugsværdi. Og så hedder den slet ikke Ford.

Ford første elbil er denne Mustang Mach-E - lanceret med gospelkoret Detroit Youth Choir.
Nyt om biler

Til tonerne af Detroit Youth Choir løftede Ford sløret for sin første egentlige elbil, Mustang Mach-E. Det skete over for verdenspressen ved en stort anlagt premiere midt i Los Angeles.

Stedet var nøje udvalgt, da Californien dels er USAs største elbilmarked, dels er hjemsted for Fords største konkurrent på dette område, Tesla.

Den nye Mustang Mach-E bliver Fords første rendyrkede elbil, og den er ret sammenlignelig med netop Tesla Model 3, der i øjeblikket er den bedst sælgende elbil på et hav af markeder, herunder Danmark.

Den nye Mustang Mach-E bliver Fords første rendyrkede elbil, og den er ret sammenlignelig med netop Tesla Model 3.

Fords europæiske direktør Stuart Rowley betegnede i sin tale da også denne bil som en milepæl for Ford, der nu er klar til at indtage den nye verden, hvor biler skal køre på strøm.

Frem til 2022 vil Ford investere 11 mia. dollar (omkring 74 mia. kr.) i nye elbilprojekter. Det kommer oven i de penge, der allerede er brugt på den nye fabrik i Mexico, der skal bygge Mach-E i så store styktal, at alle markeder kan få alle de biler, de efterspørger.

Bagfra har bilen linjer, der blander den høje SUV-bil med coupé-agtige former. Der er dog tale om trick, idet taget er skjult med sin sorte kontrastfarve, mens de røde taglinjer tegner bilens coupé-former.
Bagfra har bilen linjer, der blander den høje SUV-bil med coupé-agtige former. Der er dog tale om trick, idet taget er skjult med sin sorte kontrastfarve (lige som på VW ID.3), mens de røde taglinjer tegner bilens coupé-former. Fotos: Ford

Se mere: Mustang Mach-E er navnet på Fords elbil

Ford vil ikke sætte tal på produktionsmålet, men beskriver det som meget stort. Mach-E kan bedst beskrives som en blanding af en sportsvogn, en familiebil og en SUV.

Mustang Mach-E er en elbil med linjer, der er inspireret fra den oprindelige Mustang. Bilen er skabt af Ford, men den sælges under Mustang-mærket. og der er ingen Ford-emblemer på bilen.
Mustang Mach-E er en elbil med linjer, der er inspireret fra den oprindelige Mustang. Bilen er skabt af Ford, men den sælges under Mustang-mærket. og der er ingen Ford-emblemer på bilen.

Ford Mach-E-fakta

Standard range: Batteri 75 kWh, rækkevidde 450 km, motor: 258 hk. Baghjulstræk.

Pris 452.000 kr. (2021)

Extended range: Batteri 99 kWh, rækkevidde 600 km, motor for 68 hk, bag 285 hk, ialt 337 hk. Firehjulstræk.

Pris ca. 700.000 kr.

Længde x bredde x højde: 471 x 188 x 160 cm. Akselafstand: 298 cm

Kommer til Danmark primo 2021.

Til Danmark i 2021

Produktionen begynder for alvor efter sommerferien i 2020, og derefter er det de store markeder, der får de første biler.

Hvilke det bliver, skal et forsalg afgøre. Lige efter præsentationen kunne man i f.eks. Norge afgive bestilling på en ny Mach-E mod at lægge 5.000 norske kroner i depositum. Et lignende forsalg er endnu ikke klart i Danmark, men både i både Holland og Tyskland er der også åbnet for forudbestillinger.

Se mere: Motor prøver Fords nye elbil

Den danske Ford-importør forventer, at de første biler når danske kunder i begyndelsen af 2021. Prisen vil begynde ved 452.000 kr. beregnet ud fra de forhøjede afgifter, der er planlagt fra for 2021.

Topudgaven med firehjulstræk, et batteri på 99 kWh og en rækkevidde på 600 km vil formentlig koste omkring 700.000 kr. Mange penge, men bestemt en pris der er konkurrencedygtig, hvis den holder.

Et nyt mærke

Den nye elbil er udviklet af Ford, men skal ikke sælges som en Ford som sådan. I stedet har man udvidet Mustang-navnet til at være et nyt mærke, der skal huse flere kommende modeller fra Ford.

Denne nye elbil hedder således blot Mustang Mach-E, og der er ingen Ford-emblemer på bilen, kun heste der er logoet for Mustang.

Navnet Mach-E (udtales Maggi på amerikansk) er en sammenskrivning af E for elbil og Mach, som er betegnelsen for et objekts hastighed målt relativt til lydens hastighed. Et passagerfly bevæger sig således tæt på Mach 1.0, mens en hurtig bil bevæger sig mellem Mach 0.2 og Mach 0.3.

Alt om livet med elbil

Flot design

Når man ser på den nye Mach-E mødes man af linjer, der med det samme får bilen til at skille sig ud fra de fleste andre biler. Der er tydelige hilsner til sportsvognen Mustang, men alligevel er Mach-E sig selv.

Der er en enorm opretstående skærm på 15,4 tommer i midten. En lille skærm foran rattet giver oplysninger om kørslen lige midt i synsfeltet.
Der er en enorm opretstående skærm på 15,4 tommer i midten. En lille skærm foran rattet giver oplysninger om kørslen lige midt i synsfeltet.

Taglinjen er fra siden meget sportslig, men det skyldes et kneb, hvor selve taget altid er sort som kontrast til bilens lak. Det får bilen til at se sportslig ud, uden at man har måttet presse taget ned om ørerne på dem, der sidder på bagsædet.

Fortil er motorhjelmen gjort lang som på en sportsvogn, og det giver bilen dens sportslige linjer. Fronten er høj og lodret og med tydelige linjer fra den klassiske Mustang. Der er ikke et egentligt kølergitter, for det behøver en elbil ikke, men nederst kan små gæller åbne, så der kan komme fartvind ind som køling for batteriet, hvis man kører bilen hårdt.

Bagtil er der blevet plads til baglygter i typisk Mustang-design med tre separate lyszoner i hver side. Det ser godt ud, og giver bilen en tydelig identitet.

Fra siden er linjerne omkring dørenes vinduer udlagt på en coupé-agtig måde, og fordi der ikke er dørhåndtag, er designet blevet meget rent. Bilen fås med hjul på mellem 18 og 20 tommer.

Mustang Mach-E kan fås I otte farver – alle med sort tag.

Se mere: VW og Ford skal deles om elbiler