Det bliver under Mustang-navnet, at Ford lancerer sin første rendyrkede elbil. Navnet er Mach-E, og det er en fempersoners, femdørs crossover, der først og fremmest skal konkurrere med Tesla Model 3 og den kommende Tesla Model Y, men som også kan måle sig mod de nyeste elbiler fra Audi, Jaguar og Mercedes-Benz.
Prisen vil begynde ved 452.000 kr. – vel at mærke beregnet ud fra de forhøjede afgifter, der er planlagt fra 2021.
Ford Mustang Mach-E er fra starten udviklet til at være elbil, og opbygningen har gjort det muligt at placere batterierne under gulvet.
Se mere: Mustang Mach-E lanceret i Los Angeles
Prisen vil begynde ved 452.000 kr. – vel at mærke beregnet ud fra de forhøjede afgifter, der er planlagt fra for 2021.
Kommer i to udgaver
Mach-E kommer med to batteristørrelser: en på 75 kWh og en med 99 kWh. Den lille udgave har kun træk på baghjulene via en elmotor på 258 hk, mens den store har to elmotorer og dermed firehjulstræk og hele 337 hk.
Ford opgiver rækkevidderne til at være henholdsvis 450 km og 600 km i runde tal.
Der bliver i begge tilfælde mulighed for at lade med op til 150 kW på lynladere, og hjemme kan bilen lades op med en 11 kW ladeboks på syv til ti timer, mens man ved motorvejenes lynladere kan få 100 km på bilen på 10 minutter.
Se mere: Tesla Model 3 - sedan med fart på
En høj bil
De udvendige mål på Mustang Mach-E er noget forskellige fra dem, vi kender fra andre biler. Den er ganske vist lige så lang som Tesla Model 3, men når vi taler om bredde og højde, kan den bedst sammenlignes med Mercedes-Benz EQC.
Det giver bilen en sjov form, som Ford har formået at omsætte til et meget dynamisk ydre. Der er et rimelig stort bagagerum bagtil på 402 liter og endnu et rum fortil – en såkaldt frunk – på 100 liter.
Her kan man have ladekabler og lignende liggende, så de ikke generer i det rigtige bagagerum, men man kan også bruge det mere kreativt, da rummet er helt af plast og kan tåle vand, og fordi rummet har et udløb som i et badekar. Ford nævner kolde drinks på is, eller frisk fisk på is som sjove muligheder.
Mach-E fås med mulighed for anhængertræk, og må trække op til 750 kg. Ikke noget der får campisterne til at klappe i hænderne, men nok til at håndtere en havetrailer eller en cykelholder. Ford undersøger lige nu muligheden for at hæve vægtgrænsen til 1.500 kg, hvis man samtidig kan begrænse hastigheden til 80 km/t.
Masser af udstyr
Mach-E kommer med mulighed for et meget højt udstyrsniveau. Der er varme i forruden, sæder og rat, og der er trådløs opladning af mobiltelefonen. Derudover fås bilen med et ret avanceret lydsystem fra B&O, og der er digitalt instrumenthus og en 15,4-tommer skærm i midten, der kan stemmestyres på samme måde som Googles Alexi-produkter.
Skærmen kan ifølge Ford både skrive, tale og forstå dansk, men det mangler vi endnu at afprøve, men det lyder imponerende. Man kan tilkoble sin telefon trådløst til Apple Carplay, der er flot integreret som en del af den store skærm.
Elbetjente sidedøre
Når man skal ind i Mach-E, skal man trykke på en knap, og så åbner døren af sig selv, hvis man har koblet sin telefon til bilen.
Har man ikke en telefon på sig, kan man indtaste en kode på et tastatur på dørstolpen og på den måde få åbnet døren.
Systemet er indrettet, så døren kun åbner de første få cm, og så skal man selv manuelt åbne resten af døren. Den løsning har gjort det unødvendigt at have egentlige dørhåndtag på bilen, men et lille bøjlegreb sidder på førerdøren, så man bedre kan få fat i døren. Det er samme metode, man skal bruge for at komme ind ad bagdørene – dog er der ikke noget bøjlegreb dér.
De elbetjente sidedøre virker som en udmærket løsning, da Motors udsendte fik lejlighed til at prøve systemet.
Kører komfortabelt
For at skabe en lyd inde i bilen, der er lækker, har Ford udviklet et særligt lydbillede, der kunstigt sendes ud af bilens højttalere, når man kører. Der er tre køreprogrammer, og lydbilledets styrke varierer alt efter om det er sport eller komfort, der er i fokus. Det lyder egentlig ret godt, men bliver man træt af det, kan det slås fra.
Selve køreoplevelsen synes at være god. Det er konklusionen efter den ret korte tur, Motor fik i bilen gennem trafikken i Los Angeles og på en lukket flyveplads.
Affjedringen er komfortabel, og sving kan gennemkøres hurtigt uden mærkbar krængning. Et forhold der skyldes, at tyngdepunktet er holdt tæt mod vejbanen. Og så kan den accelerere lynhurtigt.
Der er usædvanlig god plads ombord, og ved bagsæderne kan tre voksne let få plads uden at hoved eller knæ kommer i klemme. En ret høj siddehynde giver samtidig en komfortabel siddestilling. Fortil er pladsen meget fin, og en veldesignet midterkonsol giver masser af gode fralægningsmuligheder.
Se mere: Ford kører med strømmen
Den store skærm i midten er overskuelig at betjene, og et drejehjul nederst på skærmen gør det let at tænde og slukke radioen eller justere lydniveauet, uden at man skal have øjnene væk fra vejen.
GT-udgave om to år
Mustang Mach-E er forberedt til at være selvkørende på visse vejstrækninger, idet al hardware, der er nødvendigt, er monteret i bilerne. Men softwaren er endnu ikke på plads, men den vil ifølge Ford kunne installeres efter købet, idet al software i bilen løbende kan opdateres via det indbyggede telefondatamodul.
Præcis hvordan og hvornår det bliver en mulighed, har Ford ikke løftet sløret for.
Den nye elbil skal bygges i Mexico, og produktionen begynder i 2020 efter sommerferien. De første leverancer til Danmark ventes at ske lige i begyndelsen af 2021.
En sportslig GT-version med firehjulstræk og 465 hk dukker op sidst i 2021.