Knap nok havde VW slukket projektørlysene til præsentationen af den nye Golf 8, før Skoda får lov til at fremvise sin nye Octavia, den fjerde i rækken. Både femdørs og stationcar vises nu.
Der bliver også en ærbødig afstand fra den danske introduktion af Golf til Octavia kan leveres. Mens Golf er klar til marts, må Octavia-kunder vente til sommer.
Octavia 4 får en masse af den nyeste teknik fra Volkswagens hylder, som også den nye Golf nyder godt af.
Elektronisk gearskifte
De kommende ejere kan bl.a. vælge headup-display, adaptive matrix-forlygter, forsæder med massage og afkøling samt trezoners klimaanlæg.
Octavia 4 får en masse af den nyeste teknik fra Volkswagens hylder, som også den nye Golf nyder godt af.
Desuden har udgaverne med automatgear ’shift by wire’, dvs. elektronisk styret gearkasse, hvor dels gearvælgeren bliver lille og let at betjene, dels selv går i ’P’, når motoren slukkes.
Instrumenthuset består – i nogle udgaver - af en stor og ny skærm på 10,25 tommer, mens midterkonsollen som standard har en 8,25 tommer trykskærm. Den kan opgraderes til 10 tommer.
Den nye Octavia går også online, men tilsyneladende ikke helt så meget som Golf. Ejeren kan følge med i bilens tilstand via en app, inkl. at låse dørene.
Desuden kan infotainmentanlæggets software og kort opdateres online, og man kan downloade apps til skærmen, bl.a. en vejr-app.
Avanceret sikkerhed
Sikkerheden højnes med flere nye systemer. Octavia kan fås med – åbenbart ikke som standard - med ’Collision Avoidance Assist’, der kan øge ratudslaget, hvis man er ved at kollidere med en fodgænger, cyklist eller en anden bil.
Andet nyt er ’Turn Assist’, som advarer og til sidst bremser, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. ’Exit Warning’ advarer, hvis man er ved at åbne sidedøren, hvis en cykel eller bil ville være kørt ind i den.
Der er også mulighed for en videreudviklet adaptiv fartpilot. Den kan – som Audi længe har kunnet – tilpasse hastigheden til fartgrænser og kurver m.m.
Octavia bliver aldrig elbil, men den nye model tager et stort skridt og bliver kvart- eller halvelektrisk.
Mildhybrid og plugin-hybrid
Først og fremmest fås bilen som plugin-hybrid. Teknikken er som i den nye Superb (og VW Golf/Passat). En elmotor på 75 kW (102 hk) arbejder sammen med en benzinmotor på 156 hk. Tilsammen bliver det til 204 hk.
Batteriet indeholder 13 kWh energi, og det giver en rækkevidde på 55 km.
Desuden fås flere andre varianter med 48 volt mildhybrid-teknik. Det sker i form af en 1.0 benzinmotor på 110 hk og en 1.5 benzinmotor med 150 hk kombineret med automatgear – lige som i Golf. ’Lige som’ gælder også de væsentlig renere dieselmotorer.
De er på 2,0 liter og yder henholdsvis 115, 150 og (med DSG-gear) 200 hk.
Ikke-hybrid benzinmotorer er 1.0 med 110 hk og 1.5 med 150 hk samt 2.0 med 200 hk (DSG og 4x4).
En smule større
Den nye Octavia er vokset to cm i længden og – muligvis mere mærkbart – 1,5 cm i bredden.
Akselafstanden er helt som før, men der er alligevel blevet en halv cm mere knæplads end før. Derimod er loftshøjden reduceret en anelse – én cm - ved bagsædet og en hel del ved forsædet, tre cm.
Bagagerummet får til gengæld endnu et nøk opad. I stationcaren vokser det med 30 liter til nu 640. Det var og er klassens største – det virker som om Skoda har villet fremtidssikre sig mod at blive overhalet på dette punkt.
Den femdørs får lagt ti liter til, så rummeligheden når op på 600 liter.
Se mere: Se Motors test af Skoda Scala
Dyrere?
Hvordan priserne bliver på den nye Octavia, kan Skoda ikke sige noget om. Men det er muligt, at den tager et lille hop opad og måske bliver dyrere end VW Golf.
Sikkert er i hvert fald, at Skoda med ankomsten af Scala, der er på størrelse med Golf, har tænkt sig at flytte Octavia lidt højere op i hierarkiet.