Efter introduktionen af elbilen ID.3 til sommer kommer det til at gå stærkt med de næste elektriske biler fra VWs ID.-familie og dens slægtninge hos Audi, Skoda og Seat.
Hidtil har VW talt om en bil, der som koncept kaldes ID. Crozz. Det er en halvhøj crossover-udgave af ID.3 med ukendt produktionsnavn. Det kunne blive ID.3 Crozz eller ID.4, men det er spekulation.
Men denne SUV-type bliver kort tid efter suppleret med en SUV-coupé.
Men denne SUV-type bliver kort tid efter suppleret med en SUV-coupé.
Se mere: ID.3: En ny tids VW er helt elektrisk
SUVen er nu vist i Kina under navnet ID.Next. Det sker i en lettere psykedelisk lakering eller folie, der skjuler de nærmere detaljer.
Spionfoto viser formen
Et andet indtryk fik Motor under et besøg på den europæiske ID.-fabrik i det østlige Tyskland. Her kunne et færdigt karrosseri spottes i produktionshallen.
Produktionen begynder i Kina i slutningen af 2020, oplyser VW. Men produktionen i Europa skulle ifølge Motors oplysninger begynde endnu tidligere, så de første danske kunder kan få bilen sidst i 2020.
Coupé-udgaven af samme bil, som endnu ikke har været vist, kan nå til Danmark i første halvdel af 2021.
I begge tilfælde bliver der sandsynligvis mulighed for rigtigt anhængertræk, ligesom begge modeller tilbydes med firehjulstræk.
Nu også det: elektrisk stationcar
Men VW vil favne bredere i den elektriske tidsalder: en stationcar. Det lyder oplagt, men hidtil har ikke et eneste mærke vist en sådan type som elbil, selv om det i årtier har været en meget populær biltype, særligt i Nordeuropa.
Første tegn på den bil viser VW på Los Angeles-udstillingen midt i november. ID. Space Vizzion hedder den som koncept. Det er en tilsyneladende elegant stationcar, der lader til at være på størrelse med Passat Variant.
Op til 580 km rækkevidde bliver kunderne stillet i udsigt, og bilen er ikke noget luftkastel. Den går i produktion i slutningen af 2021.
Se mere: Det elektriske samlebånd er startet
Både ID.3, de to SUV-typer, den store stationcar og et hav af andre elbiler til Audi, Skoda og Seat bliver bygget på samme elektriske fundament kaldet MEB, modularer elektrische baukasten.
Bygges på særlige elbil-fabrikker
De seks første modeller skal til europæiske kunder bygges på Volkswagens elbil-fabrik i Zwickau i det østlige Tyskland.
De større modeller som bl.a. Space Vizzion har ikke officielt fået tildelt en fabrik. Men det kunne være en anden tysk fabrik, Emden, der er udset til at blive næste, der ombygges fra fremstilling af konventionelle biler til elbiler.