Når samlebåndet begynder at rulle med en ny bilmodel, er det normalt en pragmatisk hændelse, der kun påkalder sig interesse fra fabrikschefen og øvrige medarbejdere.
Men der var skruet helt anderledes op med rød løber, pindemadder og tv-transmission, da VW satte gang i serieproduktionen af sin første elbil, der er udviklet som elektrisk helt fra grunden.
Ud over VW-chef Herbert Diess var Tysklands forbundskansler Angela Merkel mødt op til begivenheden på den ombyggede fabrik.
Ud over VW-chef Herbert Diess var Tysklands forbundskansler Angela Merkel mødt op til begivenheden på den ombyggede fabrik i Zwickau i det østlige Tyskland.
'Systemskifte'
- Vi er på randen af et systemskifte til elektrisk mobilitet, sagde koncernchefen.
Se mere: ID.3: En ny tids VW er helt elektrisk
- Spørgsmålet er nu ikke længere, om elektriske biler vil få et gennembrud. Spørgsmålet er snarere, hvor hurtigt de vil få det gennembrud og i hvilken region, fortsatte han.
- Fremtiden tilhører elektrisk kørsel. ID.3 er ikke den første elbil, men den er den første med lang rækkevidde, høj produktionskvalitet og høj anvendelighed – alt sammen til samme pris som en Golf med dieselmotor.
Også direktøren for VWs elektriske satsning, Thomas Ulbrick, havde de store ord og visioner klar:
- Det er begyndelsen af en ny tidsregning. Bilerne her bliver de første af mange millioner, sagde han.
Angela Merkel kunne derefter erklære produktionen for startet, og de første fem ID.3 kom ud af fabrikshallen.
De aller-aller første eksemplarer fra samlebåndet var det dog ikke, for fabrikken har øvet sig i nogle uger. Første bil, et hvidt eksemplar med sort tag, havde således serienummer 100.
En fabrik, seks elbiler
Den ombyggede fabrik i Zwickau skal i løbet af kort tid fremstille seks elektriske modeller. Det er formentlig:
VW ID.3
VW ’ID.3 Cross’
VW ’ID.4’
Audi Q4 E-tron
Seat ‘El-Born’
Cupra Tavascan
100.000 elbiler i 2020
Efter en tøvende opstart resten af året vil VW bygge 100.000 elbiler på Zwickau-fabrikken i 2020 og øge til fabrikkens maksimum på 330.000 i 2021.
Når vi når frem til 2025, er det Volkswagens forventning, at der årligt bygges én mio. elbiler fordelt på adskillige af koncernens fabrikker over hele verden. Næste produktionssted for ID.3 bliver mærkets prestigefabrik i Dredsden, Der Gläserne Manufaktur
Se mere: Tavascan: spansk elektrochok
I 2028 vil der være bygget i alt 22 mio. elbiler globalt, er Volkswagens mål. Og når vi når frem til 2029, vil hele koncernen globalt have mindst 75 elektriske modeller.
Koncernen, der er verdens største, sælger lidt over 10 mio. biler årligt, og de ca. 100 mio. VW-biler på klodens veje bidrager med ca. én procent af Jordens samlede CO2-udledning.
Så det vil batte noget, at VW nu kommer med på elvognen.
Se mere: VW skifter til baghjulstræk
Fabrik ombygget for ni mia. kr.
Fabrikken i Zwickau, der er ombygget for ni mia. kr., vil i mange måneder kun bygge til lager, så titusindvis af ID.3-biler kan være klar på én gang hen på foråret, når udleveringen til kunder begynder. Det kræver enorme p-pladser.
De første biler til Danmark bliver bygget omkring marts, i første omgang de forhåndsbestilte 1st-edition modeller.
ID.3 koster i Danmark fra 280.000 kr. med mindste batteri og mindste motor, mens 1st-udgaverne med mellemste batteri koster fra 335.000 kr.
Se mere: Billiger elbiler i syne