Skiftedag: Det elektriske samlebånd er startet

Gnisten er tændt. Produktionen af VW ID.3, der kan blive Europas mest solgte elbil, går i gang nu. Det krævede en forbundskansler at starte den elektriske fremtid.

De første ID.3-biler kører symbolsk af samlebåndet.
Nyt om biler

Når samlebåndet begynder at rulle med en ny bilmodel, er det normalt en pragmatisk hændelse, der kun påkalder sig interesse fra fabrikschefen og øvrige medarbejdere.

Men der var skruet helt anderledes op med rød løber, pindemadder og tv-transmission, da VW satte gang i serieproduktionen af sin første elbil, der er udviklet som elektrisk helt fra grunden.

Ud over VW-chef Herbert Diess var Tysklands forbundskansler Angela Merkel mødt op til begivenheden på den ombyggede fabrik.

Ud over VW-chef Herbert Diess var Tysklands forbundskansler Angela Merkel mødt op til begivenheden på den ombyggede fabrik i Zwickau i det østlige Tyskland.

'Systemskifte'

- Vi er på randen af et systemskifte til elektrisk mobilitet, sagde koncernchefen.

Se mere: ID.3: En ny tids VW er helt elektrisk

- Spørgsmålet er nu ikke længere, om elektriske biler vil få et gennembrud. Spørgsmålet er snarere, hvor hurtigt de vil få det gennembrud og i hvilken region, fortsatte han.

- Fremtiden tilhører elektrisk kørsel. ID.3 er ikke den første elbil, men den er den første med lang rækkevidde, høj produktionskvalitet og høj anvendelighed – alt sammen til samme pris som en Golf med dieselmotor.

Se Motors test af elbiler

Forbundskansler Angela Merkel satte officielt gang i serieproduktionen af ID.3
Forbundskansler Angela Merkel satte officielt gang i serieproduktionen af ID.3, VWs første egentlige elbil. Fotos: Torben Arent

Også direktøren for VWs elektriske satsning, Thomas Ulbrick, havde de store ord og visioner klar:

Den første ID.3, der blev vist frem, var ikke nr. 1, men nr. 100 i serieproduktionen. I 2020 skal tallet op på 100.000.
Den første ID.3, der blev vist frem, var ikke nr. 1, men nr. 100 i serieproduktionen. I 2020 skal tallet op på 100.000.

- Det er begyndelsen af en ny tidsregning. Bilerne her bliver de første af mange millioner, sagde han.

Angela Merkel kunne derefter erklære produktionen for startet, og de første fem ID.3 kom ud af fabrikshallen.

De aller-aller første eksemplarer fra samlebåndet var det dog ikke, for fabrikken har øvet sig i nogle uger. Første bil, et hvidt eksemplar med sort tag, havde således serienummer 100.

En del af de omskolede fabriksarbejdere var med til den officielle fejring.
En del af de omskolede fabriksarbejdere var med til den officielle fejring.

En fabrik, seks elbiler

Den ombyggede fabrik i Zwickau skal i løbet af kort tid fremstille seks elektriske modeller. Det er formentlig:

VW ID.3

VW ’ID.3 Cross’

VW ’ID.4’

Audi Q4 E-tron

Seat ‘El-Born’

Cupra Tavascan

100.000 elbiler i 2020

Efter en tøvende opstart resten af året vil VW bygge 100.000 elbiler på Zwickau-fabrikken i 2020 og øge til fabrikkens maksimum på 330.000 i 2021.

Når vi når frem til 2025, er det Volkswagens forventning, at der årligt bygges én mio. elbiler fordelt på adskillige af koncernens fabrikker over hele verden. Næste produktionssted for ID.3 bliver mærkets prestigefabrik i Dredsden, Der Gläserne Manufaktur  

Se mere: Tavascan: spansk elektrochok 

I 2028 vil der være bygget i alt 22 mio. elbiler globalt, er Volkswagens mål. Og når vi når frem til 2029, vil hele koncernen globalt have mindst 75 elektriske modeller. 

Koncernen, der er verdens største, sælger lidt over 10 mio. biler årligt, og de ca. 100 mio. VW-biler på klodens veje bidrager med ca. én procent af Jordens samlede CO2-udledning.

Så det vil batte noget, at VW nu kommer med på elvognen.

Se mere: VW skifter til baghjulstræk

Serieproduktionen af ID.3 er gået langsomt i gang.
Serieproduktionen af ID.3 er gået langsomt i gang på den ombyggede Zwickau-fabrik i Østtyskland. VW vil være sikre på, at kvalitetten er i orden (og at der er en god beholdning af biler), så der går et halvt år, før de første kunder får deres bil.

Fabrik ombygget for ni mia. kr.

Fabrikken i Zwickau, der er ombygget for ni mia. kr., vil i mange måneder kun bygge til lager, så titusindvis af ID.3-biler kan være klar på én gang hen på foråret, når udleveringen til kunder begynder. Det kræver enorme p-pladser.

De første biler til Danmark bliver bygget omkring marts, i første omgang de forhåndsbestilte 1st-edition modeller.

ID.3 koster i Danmark fra 280.000 kr. med mindste batteri og mindste motor, mens 1st-udgaverne med mellemste batteri koster fra 335.000 kr.

Se mere: Billiger elbiler i syne