Man kan roligt sige, at snavset fra dieselskandalen hos Volkswagen nu har lagt sig.
Ledelsen er skiftet ud, og strategien er lagt om, så det fra nu af er elbilerne, der får tildelt det største udviklingsbudget. 450 mia. kr. er udgiften til udvikling af elektriske biler og digitale tjenester hævet til for de næste fem år.
Den nye ID.-model hedder ID. Space Vizzion, og selv om der er tale om en konceptbil, er den meget tæt på en kommende elbil,
På biludstillingen i Los Angeles viser VW sin syvende model i den nye ID.-serie, der er det navn, der skal samle de mange nye elbiler.
ID.3 er netop gået i produktion og er en Golf-lignende elbil.
Se mere: Det elektriske samlebånd er startet
Den nye ID.-model hedder ID. Space Vizzion, og selv om der er tale om en konceptbil, er den meget tæt på en kommende elbil, der som noget helt nyt bliver en elektrisk stationcar.
Stationcaren, der både skal sælges i Europa og USA, går i produktion i slutningen af 2021. En tilsvarende sedan, kaldet ID. Vizzion som koncept, kommer omtrent samtidig.
Der er plads til fem personer, og det er endda med stor margen, for sjældent har vi siddet i en bil med så god benplads ved bagsædet.
Længden er tæt på fem meter, og den nye stationcar ligger dermed mellem Passat og den udgåede Phaeton i størrelse.
VIDEO: Se bagagerummet på ID. Space Vizzion - og en særlig ekstrafunktion
Indretningen er i øvrigt noget flottere lavet end det, vi hidtil har set fra ID.-familien, og det viser, at VW også ønsker at kunne gå i clinch med premiummærkerne.
ID. Space Vizzion er udstyret med batteri på 82 kWh under gulvet, som giver en rækkevidde på op til 590 km på en opladning.
Der er en kraftig elmotor ved baghjulene og en mindre foran. Tilsammen giver det 250 kW/340 hk og munder ud i en acceleration fra 0 til 100 km/t. på blot 5,4 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 175 km/t.
Det ligner en stationcar til familien, der altid har travlt.
Se mere: VW sætter strøm til SUV og stationcar