VW Golf speeder op

En enorm satsning på avanceret udstyr og moderne motorer skal få VW Golf til at køre fra konkurrenterne. Prisen ser ud til at blive skarp.

VW Golf forfra
Forpremiere

Motor mener

Det er virkelig godt, at alle udgaver af VW Golf får et højt sikkerhedsniveau og en god miljøprofil. Og for en gangs skyld ligner den billigste udgave det bedste køb.

PORTO Alene ud fra det ydre er det svært at overbevise naboen om, at man har skiftet den gamle Golf ud med en ny. Linjerne er ganske vist trukket lidt skarpere op, men en Golf skal ligne en Golf, mener man hos VW.

Det er nok meget fornuftigt, når man ved, at de døgnet rundt sælger en ny Golf næsten hvert halve minut.

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

Så i stedet for at lave om på de udvendige linjer, har man alene koncentreret sig om førerpladsen og det, der ligger i motorrummet. 

Faktisk har man holdt så stædigt fast i formen, at denne nye, ottende generation af VW Golf er præcis lige så stor som forgængeren.

Prisen starter ved 250.000 kr. for en 1.0-benzin med 115 hk i det udstyrsniveau, der blot hedder Golf. De øvrige priser er endnu ikke offentliggjort.

VIDEO: Se den nye Golf

Alt er digitalt

Inde fra førersædet åbner der sig til gengæld en helt ny verden for Golf-køberne. Et digitalt cockpit er at finde i samtlige versioner, og det er flot bygget sammen med en 10-tommersskærm i midten, der også er en del af standardudstyret. 

Fra skærmen kan man styre næsten alle bilens funktioner, og det betyder, at antallet af knapper er reduceret kraftigt. Det, der ikke styres fra skærmen, styres fra rattet, og kun et par enkelte touch-knapper har fundet vej til instrumentbordet.

Læs også: Motors test af Mazda CX-30 - veludstyret designer-SUV

Vores første møde med den digitaliserede Golf var overvejende positivt, kun irriterede det os grænseløst, at begge skærme var pakket ind i en ramme af højglanspoleret sort plast, der reflekterede både føreren, solen og omgivelserne. Må vi bede om en mat overflade snarest!

Selve skærmene er derimod lette at betjene, mens mange nok vil savne en traditionel drejeknap til at regulere radioens volumen på. Alle menuer er på dansk, og strukturen er intuitiv.

VW Golf kabine
Førerpladsen er nydesignet, og det digitale cockpit glider ubrudt over i den store 10-tommer skærm, der bl.a. viser navigationsanlægget.

Flot udstyret

Som konsekvens af den nye digitaliserede verden er mængden af udstyr steget betragteligt. Alle udgaver har således adaptiv fartpilot, navigationsanlæg, Apple CarPlay, LED-lys både for og bag, fuld opkobling til nettet og app-styret overvågning.

Den nye Golf vil være en lise at køre i for sine ejere, men formentlig en ubemærket bil for andre trafikanter.

Dertil kommer mulighed for etablering af wifi-hotspot og naturligvis e-call service, som i alle biler selv ringer op til en vagtcentral i tilfælde af et uheld.

E-call kan dog også udvides til at omfatte en service, så man kan få hjælp til alt, lige fra at finde vej til at bestille biografbilletter, mens man er på farten. Også nøglefri start af motoren er standard på alle versioner.

Udstyrsniveauerne har nye navne, og hedder nu Golf, Life, Style og R-line. Og fordi grundudstyret er så flot, kan man snildt nøjes med den billigste. Men pas på: Priserne er tilrettelagt så smart, at man let bliver lokket op i næste udstyrsniveau.

VW Golf gearstang
Den nye digitale gearvælger fylder mindre og er en fornøjelse at bruge. Den springer selv i „P“, når man slukker motoren. 

Nye motorer

Under motorhjelmen er der også sket en del. Der er valg mellem benzinmotorer på 1.0 og 1.5 liter, og sidstnævnte fås i en mildhybrid-udgave med en 48-volt elmotor, der trækker med på drivakslen, så man kan spare lidt benzin. 

Dieselmotorerne er begge af en helt ny tolitersfamilie med enten 115 eller 150 hk. Det virkelig velfungerende DSG-automatgear fås til de fleste udgaver, og senere dukker en plugin-hybrid op i to udgaver med 204 eller 245 hk.

VW Golf bagagerum
Bagagerummet er pænt i størrelsen og rummer fortsat 380 liter. På nær grundudgaven, der blot hedder Golf, er bunden i bagagerummet justerbar i højden.

Vi prøvede Golf med den nye 1.5 e-TSI mildhybrid-motor med 150 hk i samarbejde med det syvtrins DSG-gear. Her får man en drivlinje, der i den grad imponerer. Netop kombinationen mellem hybridmotoren og gearkassen giver silkebløde gearskift. 

Læs også: VW ID.3 - den nye elektriske Golf

Nyheder i VW Golf

  • Adaptiv fartpilot er standard i alle udgaver
  • Alle udgaver har LED-lygter som standard
  • Alle udgaver har nøglefri start som standard
  • Digitalt cockpit er standard i alle udgaver
  • 10-tommer navigationsskærm er standard
  • Navigationsanlæg er standard
  • Bilen er altid opkoblet til nettet og kontrolleres via app
  • Alle versioner kommunikerer med andre biler om evt. farer
  • Teknik, der gør bilen næsten selvkørende, fås som ekstraudstyr
  • Visse former for ekstraudstyr kan købes direkte fra bilens web-konto
  • Mildhybrid-motorer med 48-Volt elmotor er i programmet
  • Headup-display fås som ekstraudstyr
  • Større batteri i plugin-udgaven (kommer ultimo 2020)
  • Priserne begynder ved 250.000 kr.

Man oplever desuden, at motoren sætter smidigt i gang med hjælp fra elmotoren, ligesom motoren ofte slukker helt, selvom man kører over 100 km/t. Slipper man speederen, kører man i frigear, indtil man første gang rører bremsen. 

Det er genialt godt udformet og uden tvivl noget af det bedste, vi har oplevet i denne klasse i nyere tid. Alene den oplevelse gør Golf til noget særligt.

Rummelig og komfortabel

Både affjedring og styretøj fornemmes finpudset i en sjælden grad, så køreindtrykket er meget komfortabelt. Vi kørte på 18-tommer hjul, og med dem var sammenhængen mellem ratudslag og bilens reaktion perfekt, og overraskende nok uden at affjedringen virkede stødende.

Ved førerpladsen er der gode fralægningspladser, og den nye digitale gearvælger fylder mindre og er en fornøjelse at bruge. Den springer selv i „P“, når man slukker motoren. 

Læs også: Motors test af VW e-Golf - det sidste stik

Bagsædet i Style-udgaven er som sædvanlig rummeligt og komfortabelt, og der er separate friskluftdyser, strømudtag, midterarmlæn og små lommer til mobilerne. Udsynet er godt fra alle pladser i bilen.

Bagagerummet er som tidligere på 380 liter og rummer en fleksibel bund, der giver god brugsværdi i hverdagen.

Den nye Golf vil være en lise at køre i for sine ejere, men formentlig en ubemærket bil for andre trafikanter. Heldigvis er den samtidig blevet mere sikker og mere miljøvenlig, præcis som man gerne vil have, at en af verdens mest populære biler skal være.

VW Golf bagfra

VW Golf

Benzin
  • Førerplads
  • Køreegenskaber
  • Opkobling
  • Reflekser ved instrumentbord
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    108 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    224 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.390 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:428 cm B:179 cm H:146 cm
Luk