Der er blevet trængsel ved mange ladestandere. Elbilister oplever i stigende grad, at de ikke kan få ladet, når de gerne vil – eller har akut behov for det.
Men nu er der udsigt til grønnere tider for landets elbilejere.
I takt med at flere elbiler er kommet på vejene, kan der opstå kø – foruden at ladestandere kan være blokeret af elbiler, der ikke lader – eller sågar af benzinbiler. Ladestandere eller deres betalingsordning kan være ude af drift.
Men nu er der udsigt til grønnere tider for landets elbilejere. Ladeoperatøren Clever går i gang med en kraftig udbygning af offentlig tilgængelige ladestandere. Det kommer i første omgang borgerne i de fire store byer til gode – samt elbilister på langfart ad motorvejene.
Dobbelt så mange Clever-ladere
500 nye ’ladepunkter’ kommer til i løbet af ret kort tid. Det svarer omtrent til en fordobling af Clevers nuværende ladenet. Dertil har Eon et tilsvarende stort udbud. Et ladepunkt kan oversættes til en stik – ofte vil der være to eller flere ladepunkter ved én ladestation.
I København og på Frederiksberg kommer der 400 nye ladepunkter, hvilket er en kraftig forbedring fra de nuværende 193 – forudsat af ingen af de nuværende fjernes.
Clever peger på, at i København kan kun 15 procent af indbyggerne parkere på egen grund – og dermed have mulighed for at få egen ladeboks.
I Aarhus øges antallet fra 45 til 95, Odense går fra 21 til 46, og Aalborg kommer op på 37 mod blot 12 i dag.
FDM: godt nyt
Det er godt nyt, mener FDM.
- En af største barrierer for at skifte til elbiler er antallet offentlig tilgængelige ladestandere. Med 500 nye ladepunkter i de største byer og lynladere imødekommer Clever ønsket om flere ladestandere, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.
- Vi håber, at flere selskaber følger trop og investerer i ladeinfrastruktur, som kan bidrage til den grønne omstilling af bilparken, tilføjer han.
FDM peger desuden på, at hvis regeringens reduktionsmål i 2030 skal nås, er der også politisk behov for, at der kommer flere ladestandere i områder, hvor det for private virksomheder ikke er oplagt at investere i første omgang.
100 mio. kr. bruges
Clever investerer mindst 100 mio. kr. på kort sigt. Ud over de 500 ladepunkter skal pengene gå til et uoplyst antal hurtigladere langs motorvejene samt til ladebokse til private.
Hurtigladere/lynladere i byområder indgår tilsyneladende ikke i Clevers kortsigtede planer. Det er ellers en lademulighed, som nogle anser som vigtig for at få god opladning i storbyer med etagebyggeri.
Flere lynladere ved motorveje
Her er nu forbedres lademuligheden for de nyeste elbiler med stort batteri. På rastepladserne Karlslunde Øst og Vest – Danmarks mest besøgte – er der netop opsat lynladere – den gængse betegnelse for jævnstrømsladere, der kan klare mere end de gængse 50 kW. De kaldes også ultra fast charger.
De nye lynladere, der drives af Powered By E.ON Drive og Clever, kan i første omgang tilbyde op til 175 kW. Chademo-stikket (Nissan) er kun på 50 kW.
En tilsvarende lynlader opsættes i løbet af foråret på rastepladsen på Farø.