På Renaults stand på den store biludstilling vil elbilen Twingo Z.E. få verdenspremiere. Den lille elbil er baseret på den benzindrevne Twingo, som stammer fra 2014 og fik et facelift i 2019.
Renault er åbenbart ikke særlig stolt af bilens rækkevidde, for man skal helt ned på side 14 i pressemeddelelsen, før tallet afsløres: 180 km.
Det er ikke noget exceptionelt lavt tal blandt en bølge af nye elbiler, bl.a. Honda E, Mini SE og Mazda MX-30, der alle ligger omkring 200 km.
Kører uden om Danmark
Batteriet indeholder 22 kWh energi og kan lades med op til 22 kW vekselstrøm.
Den danske Renault-importør vil indtil videre ikke tage Twingo Z.E. til Danmark, men 'koncentrere sig' om elbilen Zoe.
Se mere: Smart EQ fortwo Cabrio - den sjoveste elbil
Der er mere uklarhed om Dacia elbil, den første fra mærket. En mulighed er, at det bliver en europæisk version af K-ZE, der blev lanceret i Kina i 2019 som en Renault. Det er en mikro-SUV, kun lidt længere end Twingo.
Se mere: Ny elektrisk Renault for billig til Europa
Den elektriske Dacia bliver lanceret i 2021.
Kun elbiler på udstillingen
Renault vil i det hele taget være helt elektrisk på Genève-udstillingen – i hvert fald de første to dage, hvor kun pressen lukkes ind.
Ud over Twingo Z.E. vil Renault udstille den elektriske konceptbil Morphoz, som skulle vise Renaults vision om fremtidig mobilitet. Dem har vi set nogle stykker af – ofte temmelig vidtløftige.
Desuden udstilles en ny eludgave af Kangoo, der både sælges som rummelig familiebil og som varevogn. Det er en konceptbil, men den færdige bil skulle være klar i år.
Endelig er der debut for Mégane stationcar som plugin-hybrid, kaldet E-Tech. Den får samme teknik som Captur, dvs. 160 hk fra de to motorer tilsammen. Bilens 10 kWh batteri giver en officiel rækkevidde på 50 km.
E-Tech-udgaverne af Captur og Clio (alm. hybrid) er i Danmark hen på foråret, og Mégane E-Tech følger kort efter. Den femdørs Mégane med samme plugin-hybrid-teknik står næst i rækken.
Opdateret 5. marts.
Se mere: Fransk hybrid-teknik overrasker