Fransk hybrid-teknik overrasker

Renault har udviklet en ny og avanceret hybridteknik, hvor to elmotorer hjælper en benzinmotor med at få fart i bilen, så benzinforbruget holdes nede.

Renault Clio forfra
Fotograf:
Nyt om biler

Toyota har længe været næsten ene om at sælge hybridbiler, men nu kommer endnu en spiller på den grønne bane.

Denne gang er det Renault, der har udviklet sin helt egen måde at få hele to elmotorer til at arbejde sammen med en benzinmotor, så brændstoføkonomien forbedres betydeligt.

Hvad er en hybridbil? Læs om den smarte teknologi her

Der er tale om en helt ny konstruktion, der fungerer på en anden måde, end det vi har set før fra f.eks. Toyota.

Kabine i Renault Clio
Instrumentbordet er identisk med de øvrige udgaver af Clio, og omfatter bl.a. en stor lodretstående skærm som en udstyrsmulighed.

To elmotorer og ingen kobling

For den teknisk uinteresserede er forklaringen enkel: Der er tale om en benzindrevet bil med automatgear, og det hele fungerer enkelt, og bilen er letkørt.

For de mere interesserede kan vi afsløre, at der er tale om en opbygning, hvor en ret simpel 1.6-liters benzinmotor uden turbo er koblet til hele to gearkasser, der er bygget sammen med hele to elmotorer.

Ny bil? Brug FDMs slutseddel

Der er ingen koblinger, og bilen sætter derfor altid i gang ved hjælp af den største elmotor, der er koblet til en totrins gearkasse, der trækker på forhjulene.

Den anden gearkasse har fire trin og drives af en lidt mindre elmotor samt af benzinmotoren. Den lille elmotor virker som startermotor til benzinmotoren, men kan også trække med på forhjulene enten alene eller sammen med benzinmotoren.

Instrumenthus i Renault Clio
Instrumenthuset er digitalt og viser bl.a. om bilen kører på el eller benzin.

Robot styrer i alt 15 gear

Afhængig af fart og belastning er det enten den ene gearkasse eller begge, der er på arbejde, og da der er frigear i begge, bliver der i alt 15 kombinationer af gear.

Det hele styres af en avanceret skifterobot og en computer, der også sørger for, at de to elmotorer kan fungere som enten svag eller kraftig motorbremse, når man slipper speederen.

Læs også: Motors stortest af Renault Clio

Elmotorerne får energi fra et 1,2 kWh litiumbatteri, der er placeret under gulvet i bagagerummet, og som oplades fra den strøm, der genereres, når man slipper speederen, og bilen motorbremser.

Ifølge målinger fra Renault gør hybridteknikken det muligt at køre på el i op til 80 procent af tiden ved bykørsel, og holder det, er det noget af en flot løsning.

Renault Clio
E-Tech bliver navnet på Renaults nye hybridteknik, der i første omgang dukker op som en almindelig hybridbil i Clio, og som senere udvides som en plugin hybrid i Captur og Megane.

Renaults grønne omstilling

Den nye motorkonstruktion dukker i første omgang op i den nye Renault Clio, hvor den ventes at få ret stor udbredelse. Senere dukker en videreudviklet udgave op i de større Renault Captur og Megane, men da bliver det som en plugin-hybrid, hvor man kan oplade et 13 kWh stort batteri via strøm fra stikkontakten.

Der er endnu ikke data på forbruget på plugin-hybriderne, men den nye Clio Hybrid ventes at kunne køre 22,2 km pr. liter, og det er en klar forbedring i forhold til benzinudgaven med 130 hk og automatgear, der kun kører 17,5 km pr. liter.

Læs også: Motors test af Toyota Yaris Hybrid - moderne, men ikke ung

Gearvælger i Clio
Gearvælgeren er af den gammeldags type, hvor man selv skal sætte den i ’P’, når man er færdig med turen. I Captur er gearvælgeren af den nye ’shift by wire’, som er elektronisk.

Med den nye teknik er Renault kommet godt i gang med den grønne omstilling. Clio kommer således til at repræsentere det franske bilmærkes hybridbiler, Megane og Captur bliver de nye plugin-hybrider, mens Renault Zoe er mærkets elbil.

I 2022 lover Renault at have i alt otte elbiler og 12 hybridbiler på markedet.