Den billigste elbil lover 200 km

Dacia bekræfter, at mærket lancerer en lille og meget billig SUV-elbil i Europa. Rækkevidden bliver ’over’ 200 km. Men bilen er først klar i 2021. Og den bliver billig på mere end én måde.

Dacia lancerer i 2021 sin udgave af Renault K-ZE.
Nyt om biler

Entrébilletten til at få sig en fabriksny elbil faldt markant, da trillingerne VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii blev introduceret i februar-marts. De er Danmarks billigste elbiler med en pris på 150.000-160.000 kr.

Men det bliver billigere endnu. Renaults discountmærke Dacia lover nu, at det vil lancere markedets billigste elbil. Det vil ske på et ikke nærmere oplyst tidspunkt i 2021.

Dacia Spring er en lille bil i mikroklassen.
Dacia Spring er en lille bil i mikroklassen.

Renaults discountmærke Dacia lover nu, at det vil lancere markedets billigste elbil.

Hvor billigt må tiden vise.

Dacia viser bilen som koncept under navnet Spring og fortæller, at rækkevidden ifølge normen bliver ’over’ 200 km. Meget få andre oplysninger gives.

Findes som Renault K-ZE

Bilen er sådan set ikke ny. Renault viste en koncept-udgave i Paris i efteråret 2018, og i 2019 kom den til salg i Kina som Renault K-ZE City.

Se mere: Renault bliver mere elektrisk

Nu er den altså på vej til Europa under Dacia-navnet. Der er tale om en firepersoners mikro-SUV, lidt i stil med Renault Captur.

Dacia Spring kommer i produktion i 2021.
Dacia Spring kommer i produktion i 2021. Om den beholder Spring-navnet er uvist.

Billig på flere måder

Der er udsigt til, at bilen bliver billig i mere end én forstand.

Konceptbilen Spring er pyntet med farver og anden staffage, men produktionsmodellen bliver givetvis mindre festlig at se på, og sandsynligvis er der tale om billige materialer og sparsommeligt udstyr.

Alt om livet med elbil

Konceptbilen Renault K-ZE blev vist i 2019. I 2021 kommer den til salg som Dacia.
Konceptbilen Renault K-ZE blev vist i 2019. I 2021 kommer den til salg som Dacia.

Kinesisk Renault er 'billig'

Motor har siddet i den kinesiske udgave, og den er sølle set med europæiske øjne. Billige, gammeldags klaphåndtag, intet moderne sikkerhedsudstyr, hård plast i kabinen og simpel indretning, og så er forsæderne ret tæt på hinanden.

Se mere: Ny elektrisk Renault for billig til Europa

Hvor meget bilen eventuelt opgraderes i den europæiske udgave er uvist. Det er heller ikke klart, om den europæiske udgave bliver større end den kinesiske City-udgave.

Dacia Spring har et batteri, der rækker til 'over' 200 km. Ladehastighed siges der ikke noget om.
Dacia Spring har et batteri, der rækker til 'over' 200 km. Ladehastighed siges der ikke noget om.