Det var en sær verdensnyhed, topchef for Renault - og for Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen – viste op til årets store bilshow i Paris.
Bilen ser skam ok ud. Den har tidens hotte crossover-design. Og den er en ren elbil.
Men Renault K-ZE er i første omgang beregnet til Kina, verdens største og formentlig hurtigst voksende elbilmarked. Bilen skal også bygges der.
Renault K-ZE er i første omgang beregnet til Kina, verdens største og formentlig hurtigst voksende elbilmarked.
I Kina kommer den til salg i 2019 som en ’opnåelig’ elbil, som koncernchef Carlos Ghosn pointerede. Og han har et øje for at lancere biler, der bliver solgt i pæne portioner.
Se mere: Elbil får frisk strøm med 100 km/t.
Uambitiøs elbil
Men ambitiøs er K-ZE bestemt ikke. Ghosn lovede en rækkevidde på blot 250 km, og det er vel at mærke efter den gamle EU-norm (NEDC). Efter den gældende målemetode (WLTP) hedder det formentlig under 200 km.
Se mere: Renault fordobler rækkevidde på strøm
Kia og Hyundai har lige lanceret elbiler med en rækkevidde på 480 km.
Ghosn nævnte også, at bilen får baksensorer og airbags. Det underbygger, at bilen er beregnet til Kina, selv om koncernchefen pointerede, at bilen i princippet er global. Går det godt i Kina, kan den komme til andre regioner. En gang.
De norske journalister ved præsentationen havde dermed ikke meget nyt at komme hjem med til deres elbil-vilde læsere og seere.
Hvornår der kommer en ny Zoe, eller andre relevante elbiler, forlød der intet om.
Masser af hybrider
Derimod var en indpakket besked noget mere interessant: Om to år springer Renault på hybridvognen.
Motor mener
Renault K-ZE er dybest set ikke interessant for os i Vesteuropa foreløbig. Den er først til Kina, så måske til Europa, uden at Renault kan indikere, hvornår det sker. Men det er spændende, at Renault snart vil give os hybridbiler.
Se mere: Renault hopper på hybridvognen
Både Clio, Captur og Mégane kommer som el-benzin-hybrid, og Captur og Mégane dertil som opladningshybrid. Dermed er der gået hele seks år, fra Motor kunne prøvekøre en skrøbelig hybrid-prototype i september 2014.
Når det gælder Clio og Captur kommer hybridteknikken ombord i helt nye udgaver. Begge minibiler, hvoraf Clio bliver mindre end i dag, og Captur større, kommer i en ny generation i 2019.
Renault undlod at udstille K-ZE på selve udstillingen i Paris.
Se mere: Renaults høje mål: 30 procent elbiler