Denne lille bil med de runde former indeholder på én gang adskillige store nyheder.
- Designerbilen Fiat 500 er omsider blevet grundig fornyet
- Mikrobilen får endelig moderne sikkerhedsudstyr
- Det er første rene elbil fra Fiat-familien
- Fiat har valgt kun at sælge den som elbil
13 år efter at den nutidige Fiat 500 blev lanceret, er det langt om længe blevet tid til en helt ny generation. Til gengæld springer Fiat direkte ind i fremtiden. Den nye 500 kommer – så vidt Fiats meldinger kan tolkes – udelukkende som ren elbil.
Rækkevidde: 320 km
13 år efter at den nutidige Fiat 500 blev lanceret, er det langt om længe blevet tid til en helt ny generation.
Og den får fine præstationer. Den officielle rækkevidde, i hvert fald i nogle udgaver, er på pæne 320 km, og opladningen kan gå ganske hurtig. Op til 85 kW kan batteriet tage imod, så en opladning 0-80 pct. kan klares på 35 minutter.
Se mere: Fiat 500 - et ikon forandrer man ikke
Batteriet indeholder 42 kWh energi, og almindelig opladning (vekselstrøm) kan ske med op til 7,4 kW. Så kan batteriet fyldes på seks timer.
Høj startpris: 290.000 kr.
Interesserede kunder skal ikke sætte næsen op efter, at 500 bliver en billig elbil. Priserne kendes ikke i almindelighed, men en særlig lanceringsmodel, kaldet La Prima, koster lige så meget som den billigste VW ID.3, nemlig 290.000 kr.
Til gengæld har La Prima alt i udstyr, inkl. stor skærm med opkobling, LED-forlygter, 17 tommer hjul, hjemmelader – og så er der tale om en slags cabriolet, idet stoftaget kan køres tilbage.
Først åben, siden lukket
Fiat lancerer i første omgang kun bilen i åben udgave, men en almindelig lukket version følger.
Derimod virker det som om, at en tidligere annonceret stationcarudgave, kaldet Giardiniera, er opgivet.
Mens den nuværende Fiat 500 har manglet næsten alt i moderne sikkerhedsudstyr, får den elektriske alt, hvad man kan forvente. Dertil kommer mulighed for en mild form af selvkørende, hvor bilen selv kan holde sig midt i vognbanen og holde afstand til forankørende.
Som første model i Fiat-Chrysler-koncernen tilbydes 500 med infotainmentsystemet Uconnect i femte generation. Det kan bl.a. parres trådløst med en telefon og benytter en stor 10,25 tommer skærm.
Med en tilhørende app-funktion kan brugeren holde øje med bilen, bl.a. styre opladningen, se hvor den holder, sende en destination på forhånd, låse den op eller i og indstille klimaanlægget.
Se mere: Alfa vågner: klar med SUV og strøm
Længere og bredere
Den nye 500 ligner sin forgænger og har beholdt proportionerne, men er vokset seks cm i bredde og længde. Akselafstanden er forlænget to cm.
Fiat siger ikke, hvornår de første udgaver eller de mere almindelige kan leveres i Danmark, men det bliver formentlig i det tidligere efterår.
Den nuværende 500 fortsætter et godt stykke tid endnu med benzinmotor. Motoren er helt ny og har fået tilføjet mildhybridteknik.