BMW 5-serie mere elektrisk og elektronisk

5-serie får nu en større opdatering, som bl.a. betyder mulighed for tre plugin-hybrider og 48 volt hybridteknik. Bilen er mere online med automatiske softwareopdateringer.

BMW 5-serie stationcar og sedan får til juli en stor overhaling.
Nyt om biler

BMWs 5-serie har fået den helt store tur. Sjette generation af den store BMW har rundet de tre et halvt år, og det er blevet tid til en opdatering. En særdeles omfattende én.

Faceliftet er ganske synligt, når bilen ses forfra. Grill’en er blevet bredere og højere – uden dog at komme i nærheden af den nye 4-serie Coupé.

Desuden har 5-serien fået nye LED-forlygter, adaptive matrixlygter kan tilvælges, og laserlygter er nu tilgængelig til alle varianter.

Se mere: BMW med gevaldig grill

Grill’en på den faceliftede 5-serie er blevet bredere og højere – uden dog at komme i nærheden af den nye 4-serie Coupé.
Grill’en på den faceliftede 5-serie er blevet bredere og højere – uden dog at komme i nærheden af den nye 4-serie Coupé.

Baglygterne er blevet mere tredimensionelle og skulpturelle, og alle motorversioner har fået de rektangulære udstødningsrør.

Alle har hybridteknik

Meget er også sket med motorer. Både fire- og sekscylindrede varianter (undtaget plugin-hybriderne) har fået mildhybrid-teknik.

Se mere: BMW sadler om til el

Det er af typen med 48 volt, og ifølge BMW giver det hurtigere respons og bedre brændstoføkonomi. Starter-generatoren yder kortvarigt 8 kW (11 hk), som bruges både til at aflaste forbrændingsmotoren og give et boost.

De nye forlygter indeholder dette 'faconsyede' afviserblink.
De nye forlygter indeholder dette 'faconsyede' afviserblink.

Benzin- og dieselmotorerne i sig selv er også forbedret og alle fire- og sekscylindrede varianter opfylder nu den strengeste miljønorm, euro 6d.

Den mest sparsommelige, 520d sedan, kører officielt 18,9 km pr. liter. V8eren med firehjulstræk står til 10,3 km pr. liter.

Den faceliftede 5-serie kendes bagtil på de mere skulpturelle baglygter. Desuden har alle motorvarianter de store, aflange udstødningsrør.
Den faceliftede 5-serie kendes bagtil på de mere skulpturelle baglygter. Desuden har alle motorvarianter de store, aflange udstødningsrør.

Opladningshybrider er der nu tre af i 5-serien. 530e fås både som sedan og – som noget nyt som stationcar. Sidstnævnte er klar fra november. Begge modeller kan fås med firehjulstræk.

Sekscylindret plugin-hybrid

Desuden kan kunder vælge den kraftige, sekscylindrede 545e – her kun som sedan og kun med firehjulstræk. Elmotoren er den samme i alle versioner, 80 kW (109 hk), mens benzinmotoren er på 184 hk i 530e og på 286 hk i 545e.

Elektrisk rækkevidde er forbedret til 62-67 km, lidt mindre i stationcar og igen lidt mindre med firehjulstræk. ’Dårligste’ variant nøjes med 53 km.

5-serien fås inden årets udgang i fem plugin-hybrid-varianter. Den mest effektive klarer officielt 67 km på en opladning.
5-serien fås inden årets udgang i fem plugin-hybrid-varianter. Den mest effektive klarer officielt 67 km på en opladning.

Den sekscylindrede plugin-hybrid ligger på 54–57 km elektrisk rækkevidde.

Desuden har disse halvelektriske udgaver fået en særlig eDrive Zone-funktion. Det betyder, at bilen automatisk skifter til ren elektrisk drift i særlige ’grønne’ zoner. BMW siger ikke noget om, hvad der definerer en grøn zone, og hvor de i givet fald findes i dag.

FDMs guide til plugin-hybrider

5-serien fås stadig med V8-benzinmotor i form af M550i xDrive.
5-serien fås stadig med V8-benzinmotor i form af M550i xDrive. Pressebillederne viser - muligvis lidt provokerende - benzinslugeren i meget grøn udgave. Farven hedder Verde Ermes. 

Assistentsystemerne er forbedret med flere temmelig avancerede funktioner. Bilen kan - mod merpris – selv trække tilbage midt i banen, og tilvalget ‘Active Navigation’ rummer aktiv vognbaneskift, automatisk dannelse af en redningsvej til udrykningskøretøjer og advarsel om kryds.

Mulighed for 12,3 tommer

3D-visualiserign af omgivelserne viser trafikken med indikerer mulige indgreb fra de automatiske systemer.

Se mere: BMW får nyt logo - men kun halvhjertet

Ved førerpladsen er der udsigt til minimum en 10,25 tommer midterskærm med en 12,3 tommer skærm som tilvalg.

Førerpladsen har 10,25 tommer midterskærm som standard og 12,3 tommer skærm (billedet) som tilvalg.
Førerpladsen har 10,25 tommer midterskærm som standard og 12,3 tommer skærm (billedet) som tilvalg.

Den fornyede 5-serie fås også med en videooptager, som registrerer de seneste 40 sekunders hændelser lige rundt om bilen.

Bilen har fået BMWs nyeste styresystem, version 7, og det giver bl.a. mulighed for at have Appel Carplay fast installeret og Android Auto. Desuden er 5-serien altid opkoblet, og nogle softwareopdateringer installeres automatisk over nettet.

Den fornyede 5-serie er klar i juli.

Ny bil? Spørg FDM