BMWs 5-serie har fået den helt store tur. Sjette generation af den store BMW har rundet de tre et halvt år, og det er blevet tid til en opdatering. En særdeles omfattende én.
Faceliftet er ganske synligt, når bilen ses forfra. Grill’en er blevet bredere og højere – uden dog at komme i nærheden af den nye 4-serie Coupé.
Desuden har 5-serien fået nye LED-forlygter, adaptive matrixlygter kan tilvælges, og laserlygter er nu tilgængelig til alle varianter.
Se mere: BMW med gevaldig grill
Baglygterne er blevet mere tredimensionelle og skulpturelle, og alle motorversioner har fået de rektangulære udstødningsrør.
Alle har hybridteknik
Meget er også sket med motorer. Både fire- og sekscylindrede varianter (undtaget plugin-hybriderne) har fået mildhybrid-teknik.
Det er af typen med 48 volt, og ifølge BMW giver det hurtigere respons og bedre brændstoføkonomi. Starter-generatoren yder kortvarigt 8 kW (11 hk), som bruges både til at aflaste forbrændingsmotoren og give et boost.
Benzin- og dieselmotorerne i sig selv er også forbedret og alle fire- og sekscylindrede varianter opfylder nu den strengeste miljønorm, euro 6d.
Den mest sparsommelige, 520d sedan, kører officielt 18,9 km pr. liter. V8eren med firehjulstræk står til 10,3 km pr. liter.
Opladningshybrider er der nu tre af i 5-serien. 530e fås både som sedan og – som noget nyt som stationcar. Sidstnævnte er klar fra november. Begge modeller kan fås med firehjulstræk.
Sekscylindret plugin-hybrid
Desuden kan kunder vælge den kraftige, sekscylindrede 545e – her kun som sedan og kun med firehjulstræk. Elmotoren er den samme i alle versioner, 80 kW (109 hk), mens benzinmotoren er på 184 hk i 530e og på 286 hk i 545e.
Elektrisk rækkevidde er forbedret til 62-67 km, lidt mindre i stationcar og igen lidt mindre med firehjulstræk. ’Dårligste’ variant nøjes med 53 km.
Den sekscylindrede plugin-hybrid ligger på 54–57 km elektrisk rækkevidde.
Desuden har disse halvelektriske udgaver fået en særlig eDrive Zone-funktion. Det betyder, at bilen automatisk skifter til ren elektrisk drift i særlige ’grønne’ zoner. BMW siger ikke noget om, hvad der definerer en grøn zone, og hvor de i givet fald findes i dag.
FDMs guide til plugin-hybrider
Assistentsystemerne er forbedret med flere temmelig avancerede funktioner. Bilen kan - mod merpris – selv trække tilbage midt i banen, og tilvalget ‘Active Navigation’ rummer aktiv vognbaneskift, automatisk dannelse af en redningsvej til udrykningskøretøjer og advarsel om kryds.
Mulighed for 12,3 tommer
3D-visualiserign af omgivelserne viser trafikken med indikerer mulige indgreb fra de automatiske systemer.
Se mere: BMW får nyt logo - men kun halvhjertet
Ved førerpladsen er der udsigt til minimum en 10,25 tommer midterskærm med en 12,3 tommer skærm som tilvalg.
Den fornyede 5-serie fås også med en videooptager, som registrerer de seneste 40 sekunders hændelser lige rundt om bilen.
Bilen har fået BMWs nyeste styresystem, version 7, og det giver bl.a. mulighed for at have Appel Carplay fast installeret og Android Auto. Desuden er 5-serien altid opkoblet, og nogle softwareopdateringer installeres automatisk over nettet.
Den fornyede 5-serie er klar i juli.