Opel er (næsten) klar med frisk Mokka. Den gamle aftapning stammede fra General Motors-tiden og blev lanceret i 2012. Den udgik i 2019.
Nu viser Opel den nye generation, baseret på teknologi fra sin nye PSA-familie (Opel, Peugeot, Citroën).
Mokka II, som har droppet X-tilnavnet, er på alle måder en gennemgribende ny bil og helt anderledes end forgængeren. Markant er, at designet er frisket gevaldigt op, og at en batteridrevet elbil kaldet Mokka-e fås fra begyndelsen. Benzin- og dieselvarianter tilbydes også.
Helt ny front
Især frontdesignet er nyt og spændende. Opel Vizor kalder mærket den nye stil, som Mokka er først til at introducere.
Også i kabinen virker Mokka virkelig frisk. Bedømt ud fra billeder, er det et meget flot skærm-arrangement både i selve instrumenthuset og i midterkonsollen. De to elementer glider visuelt over i hinanden.
Samme el-teknik som i Corsa-e
Elmotor og batteri svarer til det, vi kender fra Opel Corsa, Peugeot 2008 m.fl. Motoren yder 100 kW (136 hk) og har et drejningsmoment på 260 Nm. Rækkevidden er officielt 322 km. Også lademulighederne er de samme: 22 kW indbygget lader og op til 100 kW ved en lynlader.
Opel giver ingen oplysninger om de benzin- og dieseldrevne versioner – ud over at disse er blevet op til 120 kg lettere end før. Vægten på eludgaven siger Opel ikke noget om.
Se mere: Opel Mokka - generation X
Lidt mindre end Crossland X
Den nye Mokka ligger fortsat meget tæt på Opel Crossland X i størrelse. Den nye Mokka er skrumpet 13 cm i længden, så den nu er fem cm kortere end Crossland X, hvor den før var otte cm længere. Akselafstanden på Mokka er uændret, og dermed er Crossland X også større i denne dimension. Også i bagagerummet er Mokka nu lillebror med 350 liter mod Crosslands 410 liter.
Se mere: Opel Crossland X - masser af lys og luft
Mokka II forventes til Danmark i begyndelsen af 2021, siger den danske importør. Ved introduktionen af den nye Corsa skred tidsplanen ret voldsomt, særligt for den elektriske udgave.