Opel Crosland X set forfra
Biltest

Opel Crossland X – masser af lys og luft

Opel Crossland X opleves som en stor og lys bil, men køreegenskaberne imponerer ikke i samme grad.
Opel Crossland X set bagfra

Motors vurdering

Opel Crossland X

20,8
Benzin
211.480 kr.
  • Indretning
  • Forsæder (AGR)
  • Trykskærm
  • Nødbremse ikke standard
  • Køreegenskaber
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    109 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.248 kg
  • Maks. påhængsvægt
    840 kg
  • Bagagerum
    410 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:421 cm B:177 cm H:161 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 2,90 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Det er en sjov oplevelse, når man sidder bag rattet af Opel Crossland X. For man kan slet ikke se fronten af bilen, og forrudens underkant er dermed nederste synlige del på bilen.

Det giver en sjov rumoplevelse, som dog mere går i retning af en stor MPV end en kantet SUV. Crossland X er Opel-udgaven af den næste generation Peugeot 2008. Bilen er derfor mere moderne end 2008, der selvom den er ved at være en ældre model, er en af de mest sælgende klassen.

 

Opel Crossland X interiør
Førerpladsen er præget af en stor og meget lækker skærm i midten. Der er gode fralægningsmuligheder omkring forsæderne.

Bl.a. fås Opelen med en nødbremse, men den skal man selv huske at tilkøbe, for Opel har ikke selv tænkt på kunderne, og det er en stor svipser. Nødbremsen er fra Peugeot/Citroën, og den virker, men dog ikke mere overbevisende, end at Opel selv burde overtage den del af opgaven, da andre Opel-biler er markant bedre på dette område.

Bilen er i øvrigt dejlig indrettet med god plads og mange smarte løsninger. Køreegenskaberne er i den mindre gode kategori – det virker lidt, som om bilen aldrig falder helt til ro.

Opel Crossland X siddeposition
Opel Crossland X er blandt de biler i klassen, hvor man sidder højest. Ind- og udstigningen er godkendt.

Smart bakkamera

Man sidder dejlig højt i bilen, og Crossland X hører til de biler, der har en fornuftig ind- og udstigning. Et godt tip: Tilkøb de særlige AGR-sæder – de er alle pengene værd.

Omkring førerpladsen er der gode fralægningspladser, gode kopholdere og et instrumenthus, der er let at aflæse.

Den store skærm i midten har en fin opløsning, og der er mulighed for at koble telefonen til via Apple CarPlay.

Det indbyggede bakkamera er virkelig godt, og der er mulighed for at zoome, hvis man f.eks. skal koble en trailer på bilen.

En særlig funktion gør det muligt at se et komponeret billede, der viser bilen set oppefra. Det er en stor hjælp, og noget man givetvis vil lære at sætte pris på. Tilkøber man parkeringshjælpen, kan man få bilen til selv at parkere på langs af vejen eller vinkelret ind i en bås.

Motoren er fra Peugeot/Citroën og opleves dejlig kraftig. 

Opel Crossland X bagagerum
Læssehøjden til bagagerummet er med sine 74 cm ret høj. Vores testbarnevogn finder plads, men skal lige kantes ind.

Urolig undervogn

På listen over negative sider ved bilen finder vi køreegenskaberne, der ikke rigtig efterlader et godt indtryk. Det er som om, bilen hele tiden bevæger sig en smule i undervognen. Det generer, når man kører langt på lige veje. Her er der behov for at forbedre undervognens afstemning.

Som nævnt trækker motoren fint, men i denne version er femtegearet meget langbenet, og det betyder, at man ikke rigtig kan få bilen op i fart igen i femte gear. Så må man skifte ned i fjerde, køre den op i fart og så skifte igen. Det er der ikke noget mærkeligt i, men flere af konkurrenterne er bedre til at klare dette, uden at et gearskifte er påkrævet.

Der er varme i rattet, og det er rart. Men vi kunne nok have ønsket os lidt højere effekt – når det er rigtig koldt, er det svært at mærke varmen.

Opel Crossland X har potentiale til at blive en rigtig vinderbil, men først må Opel få styr på det med nødbremsen og så også gerne give undervognen en opgradering.

Læs flere bilnyheder