Audi dropper sin selvkørende bil

For to et halvt år siden lancererede Audi en A8, der kunne køre en lille bitte smule helt selv. Men den mulighed er aldrig kommet ud til kunder, og nu opgiver Audi at gøre den nuværende A8 selvkørende på niveau 3.

Audi var i efteråret klar med A8 som delvis selvkørende. Men udstyret blev aldrig solgt, og nu er det opgivet.
Nyt om biler

Den selvkørende fremtid er ramt af endnu et tilbageslag. Verdens første selvkørende bil bliver alligevel ikke selvkørende.

Da den nye Audi A8 blev lanceret i efteråret 2017, kaldte Audi den for ’verdens første serieproducerede bil, der er udviklet direkte til at være selvkørende på niveau 3’.

Men hørte man godt efter dengang, kunne funktionen ikke fås i første omgang og afhang i øvrigt af godkendelser fra myndigheder.

Audi demonstrerede systemet på motorvej i 2017, men det blev aldrig tilladt til almindeligt brug.
Audi demonstrerede systemet på motorvej i 2017, men det blev aldrig tilladt til almindeligt brug.

Ikke tilladt nogen steder

De godkendelser er aldrig kommet. Audi havde i første omgang sat sin lid til de tyske myndigheder, så systemet kunne bruges på Audis store hjemmemarked.

I modsætning til normale typegodkendelser, som gælder i hele Den europæiske Union, ville en tilladelse til at ’køre uden hænder’ skulle opnås i hvert enkelt EU-land, sagde en repræsentant for Audi til Motor i efteråret 2018.

Audis AI Traffic Jam Pilot ville blive ekstraudstyr til en formentlig høj, men ukendt pris.
Audis AI Traffic Jam Pilot ville blive ekstraudstyr til en formentlig høj, men ukendt pris.

Den manglende godkendelse fra i første omgang Tyskland får nu Audi til at opgive funktionen, der blev kaldt AI Traffic Jam Pilot.

Den kunne klare kørslen helt selv på veje med midterautoværn og op til 60 km/t. Niveau 3 vil sige, at føreren kan tage hænderne af rattet og blikket væk fra vejen, men skal hurtigt kunne genovertage kontrollen.

Motor prøvede det

Motor prøvede den selvkørende Audi A8 i 2017.
Motor prøvede den selvkørende Audi A8 i 2017. Men kunder fik aldrig lov, og nu har Audi droppet funktionen. 

Motor prøvede den selvkørende A8 i efteråret 2017 og kunne konstatere, at det virkede fint inden for systemets stærkt begrænsede rammer.

Se mere: Slip rattet i ny A8

Det er nu for sent at introducere teknikken i A8, da bilen er for langt henne i sin livscyklus, siger Audis udviklingschef Hans-Joachim Rothenpieler til branchebladet Automotive News.

Bekymret for erstatningsansvar

Det har åbenbart også spillet ind, at firmaets jurister har advaret ledelsen om, at hvis bilen kørte galt med systemet slået til, kunne Audi være ansvarlig.

Den selvkørende funktion var kun tiltænkt Europa. Den stod ikke på planerne for hverken Kina, hvor lovgivningen spænder ben, eller USA, hvor hårde erstatningsregler muligvis har gjort Audi nervøs for at tage skridtet.

Se mere: Nissan lærer den selvkørende bil at køre godt

Konceptbilen Audi Aicon fra 2017 varslede Audis store tro på selvkørende biler i nær fremtid.
Konceptbilen Audi Aicon fra 2017 varslede Audis store tro på selvkørende biler i nær fremtid. I 2018 annoncerede Audi et forsøg med en flåde af helt selvkørende biler i 2021. Der er intet nyt om det.

Avanceret forsøg planlagt til 2021

Audi havde i 2017 større ambitioner end A8 med en begrænset niveau 3-funktion. Audi annoncerede i maj 2018, at mærket fra 2021 ville lancere en testflåde af helt selvkørende biler, i første omgang i byområder med ekstremt detaljerede kort.

Forsøget skulle baseres på den Aicon-konceptbil, som Audi viste i efteråret 2017, samtidig med lanceringen af A8.

Se mere: Nu kører Danmark uden fører

Den selvkørende Audi skulle bl.a. have en avanceret og dyr lidar-sensor for at kunne køre selv.
Den selvkørende Audi skulle bl.a. have en avanceret og dyr lidar-sensor for at kunne køre selv. Dertil var A8 forsynet med fem traditionelle radarer, 12 ultralydssensorer samt seks kameraer.

Hvis de forsøg gik efter planen, ville Audi kommercielt lancere en helt selvkørende bil midt i 2020erne (niveau 4), sagde Audis daværende udviklingsdirektør, Peter Mertens, i foråret 2018.

Siden har der været helt stille om det forsøg – og også om en kommerciel lancering af niveau 4, der formentlig er skudt længere ud i fremtiden efter nederlaget med A8 på kun niveau 3.

Se mere: Selvkørende biler kan give forstoppelse