Billigbil skruer op for charmen

Discountmærket Dacia kommer nu med en af sine sjældne nyheder: en helt ny Sandero. Faktisk også en Logan. Billigbilen får mere frisk design og bliver bygget på nyeste tekniske basis fra Renault-Nissan.

De nye udgaver af Dacia Sandero og Sandero Stepway.
Nyt om biler

Der går længe mellem nyhederne fra Renaults discountafdeling, Dacia. Modelprogrammet er lille, og modellerne får lov at leve længe.

Men nu sker der noget. Dacia præsenterer en helt ny Sandero, inklusive den SUV-inspirerede Stepway-variant.

Dacia viser nu nogle få billeder før verdenspremieren sidst i september, men giver ellers ingen oplysninger. Bilen skulle være klar i Danmark i begyndelsen af 2021.

Se mere: Den billigste elbil lover 200 km

Dacia Sandero Stepway skiller sig mere markant ud fra den almindelige Sandero end tidligere.
Dacia Sandero Stepway skiller sig mere markant ud fra den almindelige Sandero end tidligere.

Den femdørs Sandero er i klasse med bl.a. Peugeot 208 og Renault Clio, men er traditionelt mere rummelig. Og samtidig noget billigere.

Billederne viser, at Dacia tager et stort skridt, når det gælder designet- med inspiration fra Duster. Formgivningen er gjort mere strømlinet, hvilket bl.a. kommer fra en lavere taglinje og en mere skrå forrude samt større hjulafstand.

Se Motors test: Dacia Lodgy: charmeforladt familieflytter

Får platform fra Renault Clio

Teknisk rykker Sandero godt frem i rækkerne. Bilen har hidtil været bygget på en meget gammel Renault-platform, men får nu lov at stå på Alliancens nyeste minibilplatform, kaldet CMF-B. Den benyttes til de nyeste udgaver af Nissan Micra, Nissan Juke, Renault Clio og Renault Captur.

Sandero er en femdørs hatchback i miniklassen, men er lidt mere rummelig end de fleste konkurrenter.
Sandero er en femdørs hatchback i miniklassen, men er lidt mere rummelig end de fleste konkurrenter. Også bagtil er bilen blevet noget mere frisk at se på.

Det giver basis for en mere moderne bil, hvad køreegenskaber og teknologi angår. Men man skal ikke forvente det helt vilde i komfort- og sikkerhedsudstyr. Dacias DNA drejer sig om at være simpel og pålidelig – og billig.

Men hvem ved - måske betyder den nye platform, at rattet i Sandero nu kan justeres i højde og længde.

Se mere: Brugernes dom over Dacia

Intet nyt om stationcaren

Sandero vil fra begyndelsen være klar i den almindelige udgave og som Stepway med øget frihøjde, tagræling og en anderledes grill. Den visuelle forskel på den to varianter er blevet mere markant end hidtil.

Sedanudgaven Logan er skjult i baggrunden på Dacias pressebillede og helt væk på et andet. Årsag: Logan sælges ikke i Vesteuropa.
Sedanudgaven Logan er skjult i baggrunden på Dacias pressebillede og helt væk på et andet. Årsag: Logan sælges ikke i Vesteuropa. Designet af bagpartier virker ellers ikke nær så håbløst som på den nuværende model.

Det er uvist, hvornår – og om – der kommer en afløser for Logan MCV, som er en stationcarudgave af Sandero.

Derimod er en ny Logan sedan klar samtidig med Sandero. Det er sat i skammekrogen på billedet her. Den har nemlig ikke været solgt i det meste af Europa siden 2012.

Bliv medlem og få Motor