Peugeot giver gas med strøm

Hybridteknikken kan ikke kun bruges til at gøre biler grønnere. Den kan også forvandle en familiebil til en rødglødende sportsvogn. Det gør Peugeot med 508, som i en ny plugin-hybrid-udgave får 360 hk.

Peugeot 508 i den ekstra sportslige udgave med 360 hk.
Nyt om biler

Dette er den vildeste, serieproducerede bil, Peugeot nogensinde har skabt. Men dog ikke den vildeste, mærket har vist.

Det sker med en blanding af en benzinmotor og to elmotorer. Dermed udnytter det franske mærke, at hybridteknikken (her er det som plugin-hybrid) både kan bruges til at give lavt CO2-udslip og til et meget lavt antal sekunder.

508 Peugeot Sport Engineered fås både som sedan og stationcar.
508 Peugeot Sport Engineered fås både som sedan og stationcar.

508 Peugeot Sport Engineered hedder specialmodellen, som i teorien har et CO2-udslip på blot 46 gram pr. km og en rækkevidde på strøm på 42 km. Men sådan bliver det næppe i praksis, selv om ejeren husker at lade op hver dag, for bilen her er skabt til (meget) sportslig kørsel.

360 hestekræfter har bæstet – skaffet til veje via en benzinmotor og to elmotorer, en ved hver aksel. Det giver ikke blot høj effekt og firehjulstræk, men også meget højt moment og en øjeblikkelig reaktion fra kraftværket.

Se mere: Peugeot 508 SW - løve med stort gab

De hurtige hybrid-udgaver har trods batteri, en ekstra motor mm. samme pladsforhold i kabine og bagagerum.
De hurtige hybrid-udgaver har trods batteri, en ekstra motor mm. samme pladsforhold i kabine og bagagerum som de almindelige udgaver.

0-100 km/t.: 5,2 sekunder

0-100 km/t. klares på 5,2 sekunder og 80-120 km/t. på 3,0 sekunder. Tophastigheden er 250 km/t.

Dermed har Peugeot skruet en smule ned for glansen i forhold til den konceptudgave, mærket viste på Genève-udstillingen i foråret 2019. Dengang havde 508eren 400 hk og en 0-100-tid på blot 4,3 sekunder. Så det var et spil for galleriet på showet – med mindre der senere kommer en endnu vildere version.

Se mere: Peugeot får sport til at rime på grøn og strøm

Foruden den kraftfulde drivlinje har bilen fået små designændringer samt en række tekniske justeringer: adaptiv affjedring, lavere førerposition (den er lav i forvejen), øget sporvidde for bag, store bremseskiver (380 mm for), firestemplet bremsekaliber og 20 tommer fælge.

Kabinen er peppet op med lidt andre materialer og den grønne temafarve.
Kabinen er peppet op med lidt andre materialer og den grønne temafarve.

Den nye sportsversion fås både til sedanen og stationcaren, men den danske importør har endnu ikke besluttet, om modellen vil blive tilbudt i Danmark.

Med lanceringen af 508 Peugeot Sport Engineered kommer Peugeot omsider i mål med en sådan benzin-elektrisk superbil.

Tilløb siden 2015

Der har været flere tilløb gennem årene, som ikke er blevet til noget. I 2015 viste Peugeot et udkast til en 308 med tilsvarende hybridteknik. Her var ydelsen endda helt oppe på 500 hk i en udstillingsbil.

Se mere: Peugeot leger med el og benzin

Projektet blev i stilhed nedlagt på et tidspunkt, formentlig på grund af PSA-koncernens økonomiske vanskeligheder.

Peugeot 308 Hybrid R fra 2015 havde 500 hk, men sportsudgaven blev aldrig til noget.
Peugeot 308 Hybrid R fra 2015 - vist på Shanghai-udstillingen - havde 500 hk, men sportsudgaven blev aldrig til noget.

Følg Motor på Instagram