Det er yderst sjældent, at nogen laver den her slags. Men nu lancerer Fiat en model, der har én dør i den ene side og to i den anden.
Det er den nye, rent elektriske Fiat 500, som inden længe fås med såkaldt 3+1-karrosseri. Betegnelsen dækker over, at den ellers tredørs bil har fået en ekstra, lille sidedør.
Fordør skal åbnes først
Døren sidder i passagersiden og er af den type, hvor fordøren skal åbnes først. Det sikrer, at bagsædepassagerer ikke kan åbne døren under kørslen, men betyder også, at man altid er nødt til at åbne højre fordør først.
Den ekstra dør åbner bagud, og da der ingen midterstolpe er, giver det ganske god adgang til bagsædet, selv om den ekstra dør er meget lille.
Se mere: Nuttet italiener bliver helt elektrisk
Dermed minder konstruktionen meget om den, BMWs elektriske i3 har, bortset fra at i3 har de ekstra, bagudvendte døre i begge sidder.
500 Elektrisk-priser
Hatchback 180 km 190.000 kr.
Hatchback 300 km 228.000 kr.
3+1 300 km 243.000 kr.
Cabriolet 300 km 250.000 kr.
Idéen med en dør i den ene side og to i den anden har set få gange tidligere. Det gælder bl.a. Hyundais lille coupé Veloster (2011-2018). Men her åbnede den ekstra dør konventionelt.
Se Motors test af den elektriske Fiat 500
Skal lokke småbørns-familier
Fiat lancerer 500 3+1 for at tiltrække de 500-kunder, som købte bilen, da de var unge, men som nu har fået et barn eller to. Den ekstra dør skal gøre det lettere at få børn ind og ud af bagsædet og at montere en autostol.
Den ekstra dør og tilhørende forstærkning har øget bilens vægt med 30 kg.
Fiat 500 3+1 har en officiel rækkevidde på ca. 320 km.
Med introduktionen af 3+1-modellen findes den eldrevne Fiat 500 i tre karrosserityper. De to første er semi-cabriolet og tredørs hatchback.
Stationcar er formentlig opgivet
Merprisen for den børnevenlige dør er ca. 15.000 kr. Den åbne udgave koster yderligere 7.000 kr.
Oprindelige planer om en stationcar-agtig type, kaldet Giardiniera, er tilsyneladende droppet.
Se mere: Fiat sættes på skrump