Limousiner bliver elektriske

Topmodellerne fra Audi, BMW og Mercedes-Benz skal i nær fremtid være elektriske. Men de tre mærker gør det på vidt forskellig måde. Og det ene mærke har fortrudt sin el-strategi. Men Jaguar kommer (igen) først. Tesla træder vande.

Mercedes-Benz EQS Vision bliver til realiteter i 2021.
Nyt om biler

Den elektriske revolution er på vej mod bilernes dronningeklasse. Limousinerne fra Audi, BMW og Mercedes-Benz bliver elektrificerede i endnu højere grad i næste generation.

Men de tre mærker har hver deres tilgang til at udvikle en kæmpestor elbil, der vil skulle konkurrere mod den aldrende Tesla Model S.

7-serie får - bl.a. - ren eldrift

BMW vil tilbyde den næste 7-serie i en ren batteridrevet udgave – som supplement til versioner med benzinmotorer, dieselmotorer og en plugin-hybrid.

Det bekræfter BMWs topchef Oliver Zipse.

Han siger ikke noget om, hvornår den elektriske 7-serie kommer, men den nuværende 7-serie stammer fra 2015, så skiftet til en ny generation begynder formentlig i 2022.

Se mere: Her er alle de nye elbiler

Audi har netop lanceret en forbedret plugin-hybrid af den A8, der stammer fra 2017.
Audi har netop lanceret en forbedret plugin-hybrid af den A8, der stammer fra 2017. Modellens fulde navn er A8 L 60 TFSI e quattro, og den har en elektrisk rækkevidde på 47 km. Foto: Audi

Audi dropper el-A8

Derimod vil Audi – alligevel - ikke tilbyde sin næste A8 som ren elbil.

Mærkets daværende topchef, Bram Schott, sagde ellers I maj 2019, at den næste A8 ‘måske kun’ ville blive tilbudt som ren elbil.

Men det bliver ikke tilfældet. Tværtimod. Nu er planen, at der slet ikke kommer en ren eludgave. Udviklingschef Hans-Joachim Rothenpieler siger til branchebladet Automotive News, at Audi efter ’intensive overvejelser’ ikke vil udvikle en fuld elektrisk A8.

- Vi vil I stedet forlænge rækkevidden (på el, red.) for vores plugin-hybrid til mere end de nuværende 47 km, siger Rothenpieler til bladet.

Se mere: Tre elbiler snupper hele kagen

Audi vil I stedet fokusere på rent elektriske SUV-modeller, som bliver ved at vokse i popularitet, mens store sedaner ikke gør.

Den nuværende A8 stammer fra 2017.

Mercedes viste EQS Vision på Frankfurt-udstillingen i 2019. Bilen ventes at blive til realitet i løbet af 2021.
Mercedes viste EQS Vision på Frankfurt-udstillingen i 2019. Bilen ventes at blive til realitet i løbet af 2021. Foto: Torben Arent

Mercedes: to slags S-klasser

Hos Mercedes-Benz er strategien klar – men anderledes end hos Audi og BMW. Der kommer en ny S-klasse som benzin, diesel og plugin-hybrid, men som med de øvrige modeller lanceres en parallel, selvstændig elbil.

Den hedder EQS og er indtil videre vist som konceptbil. Produktionsudgaven ventes klar midt i 2021.

Se mere: Mercedes-limousine bliver elektrisk

Jaguar snart klar med el

De tre tyske premiummærker bliver dog – atter – overhalet tidsmæssigt af briterne. Jaguar vil allerede i år lancere en batteridrevet udgave af topmodellen XJ. Det bekræftede Jaguar Land Rover-topchef Ralf Speth i sommeren 2019.

Om den nye XJ kun vil blive tilbudt som ren elbil, eller der også kommer versioner med forbrændingsmotor, har mærket ikke sagt noget om.

Se mere: Næste Jaguar XJ bliver elektrisk

Globale salgstal 2019

Mercedes-Benz S  71,700

Tesla Model S/X  66,771

BMW 7-serie  50,550

Audi A8  22,300

Tesla lancerede sin elektriske limousine, Model S, i 2012, og selv om modellen dermed snart runder de otte år, er der ingen aktuelle planer om en ny generation.

FDM-tema: hverdagen med elbil

Mærket nøjes tilsyneladende med teknologiske opgraderinger, som mærket har lettere ved at gennemføre løbende end de øvrige mærker.

Model S taber terræn

Det er dog åbenbart ikke nok til at bevare modellens tiltrækningskraft.

Tesla offentliggør ikke salgstal for kun model S, men det samlede salg af Model S og X falder kraftigt. Det dykkede 33 pct, fra 2018 til 2019 - faldet for S er sandsynligvis større end for den nyere X.

Store sedaner som 7-serien og A8 udgør kun en yderst beskeden andel af bilmærkes salg. F.eks. stod 7-serien i 2019 blot for 2,3 pct. af BMWs samlede salgtal.

Men de store klassiske modeller er vigtige for prestigen og som teknologiske fyrtårne – foruden at fortjenesten pr. bil er meget høj. Se salgstallene i boksen.