Den elektriske revolution er på vej mod bilernes dronningeklasse. Limousinerne fra Audi, BMW og Mercedes-Benz bliver elektrificerede i endnu højere grad i næste generation.
Men de tre mærker har hver deres tilgang til at udvikle en kæmpestor elbil, der vil skulle konkurrere mod den aldrende Tesla Model S.
7-serie får - bl.a. - ren eldrift
BMW vil tilbyde den næste 7-serie i en ren batteridrevet udgave – som supplement til versioner med benzinmotorer, dieselmotorer og en plugin-hybrid.
Det bekræfter BMWs topchef Oliver Zipse.
Han siger ikke noget om, hvornår den elektriske 7-serie kommer, men den nuværende 7-serie stammer fra 2015, så skiftet til en ny generation begynder formentlig i 2022.
Se mere: Her er alle de nye elbiler
Audi dropper el-A8
Derimod vil Audi – alligevel - ikke tilbyde sin næste A8 som ren elbil.
Mærkets daværende topchef, Bram Schott, sagde ellers I maj 2019, at den næste A8 ‘måske kun’ ville blive tilbudt som ren elbil.
Men det bliver ikke tilfældet. Tværtimod. Nu er planen, at der slet ikke kommer en ren eludgave. Udviklingschef Hans-Joachim Rothenpieler siger til branchebladet Automotive News, at Audi efter ’intensive overvejelser’ ikke vil udvikle en fuld elektrisk A8.
- Vi vil I stedet forlænge rækkevidden (på el, red.) for vores plugin-hybrid til mere end de nuværende 47 km, siger Rothenpieler til bladet.
Se mere: Tre elbiler snupper hele kagen
Audi vil I stedet fokusere på rent elektriske SUV-modeller, som bliver ved at vokse i popularitet, mens store sedaner ikke gør.
Den nuværende A8 stammer fra 2017.
Mercedes: to slags S-klasser
Hos Mercedes-Benz er strategien klar – men anderledes end hos Audi og BMW. Der kommer en ny S-klasse som benzin, diesel og plugin-hybrid, men som med de øvrige modeller lanceres en parallel, selvstændig elbil.
Den hedder EQS og er indtil videre vist som konceptbil. Produktionsudgaven ventes klar midt i 2021.
Se mere: Mercedes-limousine bliver elektrisk
Jaguar snart klar med el
De tre tyske premiummærker bliver dog – atter – overhalet tidsmæssigt af briterne. Jaguar vil allerede i år lancere en batteridrevet udgave af topmodellen XJ. Det bekræftede Jaguar Land Rover-topchef Ralf Speth i sommeren 2019.
Om den nye XJ kun vil blive tilbudt som ren elbil, eller der også kommer versioner med forbrændingsmotor, har mærket ikke sagt noget om.
Se mere: Næste Jaguar XJ bliver elektrisk
Globale salgstal 2019
Mercedes-Benz S 71,700
Tesla Model S/X 66,771
BMW 7-serie 50,550
Audi A8 22,300
Tesla lancerede sin elektriske limousine, Model S, i 2012, og selv om modellen dermed snart runder de otte år, er der ingen aktuelle planer om en ny generation.
Mærket nøjes tilsyneladende med teknologiske opgraderinger, som mærket har lettere ved at gennemføre løbende end de øvrige mærker.
Model S taber terræn
Det er dog åbenbart ikke nok til at bevare modellens tiltrækningskraft.
Tesla offentliggør ikke salgstal for kun model S, men det samlede salg af Model S og X falder kraftigt. Det dykkede 33 pct, fra 2018 til 2019 - faldet for S er sandsynligvis større end for den nyere X.
Store sedaner som 7-serien og A8 udgør kun en yderst beskeden andel af bilmærkes salg. F.eks. stod 7-serien i 2019 blot for 2,3 pct. af BMWs samlede salgtal.
Men de store klassiske modeller er vigtige for prestigen og som teknologiske fyrtårne – foruden at fortjenesten pr. bil er meget høj. Se salgstallene i boksen.