Det lyder dejligt nemt. Hop ud af bilen ved indkørslen til lufthavnens p-hus, smæk døren og gå direkte til gaten.
Men hvad så med bilen?
Den klarer selv den til tider stressende oplevelse at finde en ledig p-plads lige inden flyet afgår. Det gør bilen, hvis det er den nye Mercedes-Benz S-klasse, og p-huset ligger ved lufthavnen i Stuttgart i Sydtyskland.
For første gang er kommerciel, førerløs valet-parking (AVP) indført, siger Mercedes-Benz – som en fysisk begrænset del af førerløs kørsel på det høje niveau 4.
Tjenesten er strengt taget ikke kommerciel endnu, for lige nu er det et pilotprojekt mellem Mercedes-Benz, Bosch og p-hus-operatøren Apcoa. Men det er planen inden længe at gøre tjenesten tilgængelig for offentligheden i netop det p-hus – for alle med en S-klasse med det rette ekstraudstyr (Intelligent Park Pilot) vel at mærke.
Men Apcoa har planer om at indføre den automatiske valet-parkering i andre af sine 9.500 europæiske p-anlæg, og teknologien vil givetvis blive tilbudt i andre, kommende Mercedes-modeller. Og hos andre mærker.
Bl.a. VW og Volvo har tidligere demonstreret automatisk parkering i p-huse – VW endda med en elbil, som også automatisk blev sat til opladning af en robot.
Se mere: Volvos vision: Bilen parkerer helt selv
Valget af Stuttgart Lufthavn skyldes, at både Mercedes-Benz og Bosch hører hjemme her. Det gør i øvrigt også Porsche. Så det vrimler med luksusbiler omkring lufthavnen.
Den automatiske parkering foregår ved, at føreren selv kører ind forbi bommen (som automatisk går op) og sætter bilen på en nyanlagt plads lige efter bommen. Så er det bare at stige ud, tage bagagen og nøglen med og trykke på ’parkér’ på telefonen.
Se mere: Lange udsigter til selvkørende biler
Havde det været rigtig smart, skulle man kunne stå ud lige foran døren til terminalen, men der kommer indtil videre lovgivning og tilladelser i vejen. Og måske tekniske begrænsninger. Mercedes-Benz har fået tilladelse til den type førerløs kørsel i p-huset, men der skal særlige tilladelser til andre steder – eller ændret lovgivning. Og det gælder alle lande i EU.
P-huset hjælper den selvkørende bil
Når føreren er ude, kommunikerer bilen med p-anlæggets computer, og ved hjælp af særligt udstyr i p-huset ledes S-klassen hen til en reserveret plads.
Det samme sker, når ejeren ved hjemkomsten beder om at blive hentet på den særlige opsamlingsplads. Han eller hun skal ikke tænke på billet eller betaling – den sag klarer bilen selv med p-huset.
Men i sidste ende er der en regning. Mercedes-Benz eller Apcoa siger ikke, hvad det vil koste at benytte den automatiske parkering, når den bliver mere bredt tilgængelig. Det lyder dog ikke billigt, for Apcoa omtaler det som et ’premium produkt’.
På den anden side ser p-operatøren muligheder for at udnytte de dyre parkeringsarealer bedre. Der kan proppes 20 procent flere biler ind i et p-anlæg, vurderer Apcoa. Det skyldes bl.a., at bilerne kan parkere tæt, når man ikke skal ind og ud ad dørene.
Se mere: Fremtidens bil smeltet sammen med huset
I teorien kan fremtidige p-huse eller -kældre bygges med lavt til loftet, hvis kun personbiler skal ind, og ingen personer skal gå rundt. En anden fremtidsmulighed er at udnytte billigere p-huse, som ligger længere væk fra terminalen eller indkøbscentret, når bilen selv kan køre derhen.