Renault rykker frem i det elektriske felt

Med en elektrisk Mégane med lang rækkevidde kan Renault snart tilbyde en længe savnet mellemklasse-elbil.

Renaults nye topchef, Luca de Meo præsenterede den nye elektriske Mégane.
Nyt om biler

Ti år efter at elbil-pioneren Renault lancerede sin første elbil er det omsider blevet tid til model nr. to – når man ser bort fra den ombyggede, mislykkede Fluence ZE, den marginale Twizy og to varevogne.

Den lille Zoe har været en succes, men alligevel styrer Renault nu mere helhjertet og teknologisk i front mod den elektriske fremtid. Det sker med en ny mellemklassemodel.

Ingen lighed med benzin-Mégane

Forløberen vises nu som konceptbilen Mégane eVision, der er en femdørs hatchback 15 cm kortere end dagens Mégane, men seks cm højere og angiveligt lige så rummelig. Akselafstanden er blot én cm kortere.

Renault Mégane e-Vision hedder konceptudgaven af den kommende elbil.
Renault Mégane e-Vision hedder konceptudgaven af den kommende elbil. Produktionsudgaven vil være 95 procent magen til konceptet.

Trods navnefællesskabet med Renaults populære mellemklassemodel og en vis, grundlæggende designlighed, har de to biler intet med hinanden at gøre.

Præsentationen sker samtidig med, at Renaults discount-afdeling, Dacia, viser sin første elbil. 

Se mere: Billigbil klar med billig elbil til deling

Deler teknik med Nissan Ariya

Den elektriske Mégane er baseret på en helt ny batteri-platform, CMF-EV, som er udviklet sammen med partneren Nissan. Det japanske mærke benytter den i første omgang til crossoveren Ariya, som kommer i anden halvdel af 2021 – lige som den eldrevne Mégane.

Platformen, med det store batteri liggende over hele bunden, vil blive brugt til endnu en Renault-elbil, siger mærket. Det er formentlig en underdrivelse, da der formentlig vil komme en hel flåde af mellemstore elbiler fra Renault de næste fem-ti år.

Se alle Motors test af elbiler

Den elektriske Mégane har lighed med den mere ekstreme konceptbil, Morphoz, som Renault viste i 2019. Også teknisk er de (næsten) ens.
Den elektriske Mégane har lighed med den mere ekstreme konceptbil, Morphoz, som Renault viste i 2019. Også teknisk er de (næsten) ens. Mégane har fået lidt af de populære crossover-stiltræk, og bilen er højere end en normal hatchback..

Og hvad kan den elektriske Mégane så? Den kan køre 450 km ifølge den officielle målemetode og lynlade med op til 130 kW. Det er i den høje ende for dagens elbiler. Mindst lige så vigtigt er, at bilen kan ’langsom’-lade med tre faser, dvs. op til 22 kW.

Motor med 217 hk

Batteriet indeholder 60 kWh energi, men ifølge Renault kan fremtidige versioner få endnu større batteri. Motoren, som sidder foran, yder 160 kW (217 hk).

Den elektriske Mégane har lighed med den mere ekstreme konceptbil, Morphoz, som Renault viste i 2019. Mégane har fået lidt af de populære crossover-stiltræk, og bilen er højere end en normal hatchback..

Se mere: Morphoz er elektrisk drøm om lang rækkevidde

Den nye Renault Mégane er bygget på en helt ny platform fra Renault-Nissan-alliancen, kaldet CMF-EV.
Den nye Renault Mégane er bygget på en helt ny platform fra Renault-Nissan-alliancen, kaldet CMF-EV. Batteriet, her på 60 kWh, fylder hele bunden mellem akslerne. Motoren sidder foran, og bilen har forhjulstræk. Platformen kan dog også bruges til firehjulstrukne modeller.