Billigbil klar med billig elbil – til deling

Discountmærket Dacia vil nu gøre elbiler tilgængelige for alle. Helt bogstaveligt, for i første omgang kommer Spring som delebil. Om et år lanceres den også til private - til laveste pris for en elbil i Europa overhovedet. Spring skal bygges i Kina.

Dacia Spring præsenteres i den europæiske udgave.
Nyt om biler

Lav pris og ikke så mange dikkedarer. Det har altid kendetegnet Renaults lavprisafdeling Dacia. Og sådan bliver det også med Dacias første elbil, Spring.

Den elektriske mikro-SUV får ifølge den danske importør den laveste pris for en elbil i Europa overhovedet og opfylder dermed et stort hul i markedet. Kun Volkswagen-gruppen har hidtil – men ikke særlig seriøst – tilbudt en elbil omkring de 150.000 kr.

Hvad den danske pris bliver er uvist, og introduktionen ligger da også ca. et år ud i fremtiden.

Se mere: Seat Mii Electric - Danmarks billigste elbil

Dacia Spring i den særlige udgave til delebils-ordninger.
Dacia Spring i den særlige udgave til delebils-ordninger. Ladeporten sidder i fronten.

Men Spring kommer på gaden inden foråret. Renault lægger ud med at tilbyde bilen til delebilsfirmaer, hvilket Renault selv har drevet i bl.a. Frankrig og Spanien.

Danske Green Mobility, der udelukkende benytter Renault Zoe, vil være en oplagt kunde.

Spring er fra begyndelsen udviklet, så det er nemt at integrere den kommunikation, som gør det muligt at leje bilen på ethvert gadehjørne.

En ren varevognudgave kommer også.

Se mere: Ny elektrisk Renault for billig til Europa

Dacia Spring i den 'civile' udgave, som kommer på markedet i efteråret 2021.
Dacia Spring i den 'civile' udgave, som kommer på markedet i efteråret 2021.

Dacia Spring klarer ifølge normen 225 km på en opladning ud fra sit batteri på knap 27 kWh. Det er en smule mindre end VW e-Up.

Det samme gælder hurtigladningen. Hvor Up & co klarer 40 kW, er Spring helt nede på 30 kW. 0-80 pct. opladning varer det en time. Med almindelig opladning tager det omkring otte timer (1 fase, 3,7 kW). Kun hvis man har adgang til de sjældne ’tofasede’ hjemmeladere, kan det bringes ned på fem timer.

Se FDM's guide til elbiler

Dacia Spring er 3,73 meter lang, 1,62 bred og 1,51 meter høj og har plads til fire voksne. Bagagerummet er på pæne 300 liter. Det er stort set det samme som en Suzuki Ignis, dog er Spring lidt smallere og lavere.

Spring har syvtommer skærm og aircondition.
Spring har syvtommer skærm, digitalt instrumenthus og aircondition.

Motoren er på beskedne 44 hk, mens topfarten er til 125 km/t. – formentlig rigeligt til formålet.

Dacia er ikke kendt for hverken høj sikkerhed eller meget komfortudstyr, men Spring har dog seks airbags og nødbremse samt syv tommer skærm med Apple Carplay og mulighed for opkobling.

Spring er en kinesisk bygget bil. Renault vil fremstille den på en fabrik i Hubei-provinsen i et joint-venture med Dongfeng og Nissan. Spring er næsten identisk med Renault City K-ZE, og de to bliver bygget side om side.

 

Se mere: Den billigste elbil lover 200 km