Kinesiske biler – alle hel- eller halvelektriske – er for alvor på vej til Danmark. Men nogle af mærkerne er rendt ind i mindre eller større forsinkelser.
Det gælder bl.a. Maxus, hvor den danske importør i august sagde, at den syvpersoners elbil, Euniq, ville være klar allerede i september.
Det skete ikke, og årsagen er ikke oplyst, men nu skulle den være god nok. De første danske kunder kan få deres Euniq i december.
Maxus klar i december
Maxus, som indgår i Kinas største bilkoncern, SAIC, forventer at 500 eksemplarer ankommer til det nordiske lager i Drammen 30. november, og omkring 7. december skulle de danske forhandlere have deres demobiler.
Maxus vil nemlig, i modsætning til de fleste andre kinesiske mærker, have traditionelle forhandlere, hvor kunderne kan gå ind ad døren og se og prøve bilen. Prisen begynder ved 360.000 kr. med de nuværende afgifter.
Se mere: Lynkineser er Danmarks nye bilmærke
Størsteparten af de første 500 biler bliver dog udleveret til norske kunder.
En større forsinkelse har ramt Aiways. Heller ikke her er årsagen kommet frem, ud over at mærket stadig er i gang med at få aftaler med danske virksomheder, der vil stå for fremvisning og service af de kinesiske elbiler.
Selve salget skal ske online.
Aiways forsinket til februar
Airways sagde i foråret, at introduktionen i Danmark af U5 ville ske omkring august-september, men da den europæiske importør i oktober stillede op med biler ved Årets Bil i Danmark 2021, måtte PR-afdelingen erkende, at det først bliver omkring februar 2021.
Se mere: Endnu et elbilmærke: Ioniq
Aiways kunne dog ved samme lejlighed melde en pris ud: Ca. 300.000 kr. vil prisen blive for billigste udgave af den meget rummelige, fempersoners bil. Selv laveste udstyrsniveau (ud af to) har meget udstyr.
Til gengæld ser det ud til, at et tredje elbilmærke – også med rødder i Kina – kommer før forventet.
Polestar klar allerede i 2021
Polestar, et elektrisk søstermærke til Volvo, siger til Motor, at dets første model ventes lanceret i Danmark efter sommerferien 2021. Hidtil har Danmark ligget længere borte på Polestars verdenskort.
Andre kinesiske elbiler-mærker der – sikkert eller muligvis – kan komme til Danmark i 2021 eller lidt senere er BYD, Lynk & Co, Xpeng og Byton.