23 dage gik der, fra kontrakten blev underskrevet, til Danmarks nye bilmærke, MG, kunne præsentere sig selv for danske medier, inkl. prøvekørsel i dansk indregistrerede biler. Salget til kunder begynder 6. juni.
Den usædvanlig korte finale kan retfærdiggøre titlen lynkineser, men ellers har det været et langt forløb at få MG Motor til Danmark som første kinesiske bilmærke.
Koncernchefen for danske Nellemann Gruppen, Mogens Lyngsø, havde første kontakt med MGs ejer, SAIC, i 2014. Siden er det blevet til mange rejser til Shanghai, inden alt faldt på plads.
Se mere: Kineser lokker med luksus og leasing
SAIC, Shanghai Automotive Industri Corporation, er Kinas langt største bilproducent med et hav af egne mærker og produktions- og udviklingssamarbejder med udenlandske bilproducenter som Volkswagen og General Motors. SAIC bygger syv mio. biler årligt.
Ifølge Mogens Lyngsø blev hans virksomhed valgt, fordi den har god erfaring med at lancere nye mærker og opbygge dem. Nellemann Gruppen har bl.a. agenturet på Kia, Aston Martin og Isuzu samt landbrugsmaskiner.
Importerede MG siden 1929
Nellemann havde i øvrigt importen af det dengang britiske MG gennem 60 år, fra 1929 til 1989.
Lyngsø siger, at MG er det mærke, som SAIC vil bruge til en global ekspansion, der begynder nu. Hidtil har SAIC som stort set alle øvrige kinesiske bilproducenter haft rigeligt at gøre med hjemmemarkedet, verdens største bilmarked, men efter at økonomien og salget dér er fladet ud, har de appetit på resten af verden.
- Samtidig er timingen rigtig for dem nu, hvor elbilerne begynder at tage fart, siger Mogens Lyngsø.
Se Motors første indtryk af MG ZS
Kun elektrificerede modeller
MG fremstiller både elbiler, plugin-hybrider og benzindrevne biler, men i Europa vil MG kun sælge elektrificerede biler forklarer den danske MG-chef, Rasmus Aagaard.
- Samtidig vil vi overføre det elektriske til kontakten med kunden og salget, siger han.
MGs modeller skal bestilles over nettet, men kan ses og prøvekøres hos én af fire ’Brand Store’, hvor man også skal hente bilen.
- Men vi ser på, om vi senere kan levere bilen direkte hjem til kunden, siger Rasmus Aagaard.
Ingen leveringsproblemer
Han siger, at den danske importør kan få ’alle de biler vi vil’, og at MG dermed ikke vil døje med de samme ventetider som en del andre mærker, bl.a. Kia som han også er direktør for.
Service kan udføres i de fire MG-butikker, som ligger i København (Valby), Roskilde, Odense og Aarhus (Viby). Derudover er kunder frit stille til at finde et eget værksted tættere på bopælen.
Ingen britisk aura
Den danske direktør er forsigtig med at drage tråde til MGs britiske baggrund - i modsætning til, hvad SAIC gør heftigt internt i Kina.
Importøren nøjes med udsagnet 'MG huskes som et positivt, sporty, beundret brand. I dag tilføjer vi ung, moderne, digital, fleksibel.'
Den største lighed, man kan presse ud af koncernchef Mogens Lyngsø er:
- Man kan sige, at MG dengang var kendt for opnåelige sportsvogne. Nu står MG for opnåelige elbiler, siger han.
MG lægger ud med ZS-modellen, der er en stor mini-SUV. Men allerede sidst på året skulle yderligere to modeller være klar, begge lidt større crossover/SUV-modeller. Den ene er en ren elbil, mens den anden er en plugin-hybrid.
MG og Rover blev overtaget af SAIC, da den sidste britiske masseproducent gik nedenom og hjem i 2005.