Hyundai Kona – velkørende hybridbil

Hyundai Kona fås nu også i en hybridversion, hvor en benzinmotor arbejder sammen med en elmotor. Det er der kommet en yderst vellykket bil ud af.

Hyundai Kona Hybrid bagfra
Forpremiere

Motor mener

Hybridbilerne er naturligvis kun en trædesten på vejen mod de rene elbiler, men for dem, der endnu ikke har mulighed for at lade bilen op, er denne hybridversion en god løsning her og nu.

AMSTERDAM Hyundai Kona vandt sidste år Motors store gruppetest af små SUV’er. Dengang var det i benzinudgaven med manuelt gear i en version, der officielt kunne køre 19,2 km/l efter den gamle NEDC-norm, og som efter den nye WLTP-norm kører 15,9 km/l.

Nu er en helt ny udgave af Kona dukket op som et meget interessant alternativ. Det er en hybridudgave, hvor en benzinmotor arbejder sammen med en elmotor om at drive bilen frem. Den kan officielt køre 20 km/l efter WLTP-normen.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Kræfterne samles og fordeles til forhjulene i en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse, og det foregår på en måde, så man som fører knapt ved, om det er benzinmotoren eller elmotoren, der er i arbejdstøjet. Overgangen fra den ene kilde til den anden foregår simpelthen så smidigt, at man skal se på et diagram i instrumenthuset, hvis man vil være helt sikker.

Hyundai Kona Hybrid kabine
Indvendigt er instrumentbordet fornyet med bl.a. en stor skærm i midten. Den er dog kun at finde i Premium-udgaverne. Bemærk gearvælgeren – automatgear er altid standard i en hybridbil.

Opsamler energien undervejs

Hybridudgaven af Kona er udstyret med et litiumbatteri på bare 1,6 kWh. Det lades ikke op fra elnettet som i en plugin-hybrid, her kommer energien i stedet fra elmotoren i bilen, der virker som en generator, når bilen triller ned ad bakke, eller når man bremser.

Først når man rigtigt træder til på bremsepedalen, aktiveres bilens almindelige skivebremser. Indtil da kan elmotoren langt hen ad vejen lave så meget modstand, at bilen taber fart. Det gør det let at køre med bilen.

Læs også: Motors test af Toyota Corolla - hybrid med to akilleshæle

(Artiklen fortsætter under videoen)

Se video om Hyundai Kona hybrid

Elmotoren yder maksimalt 44 hk, og det er nok til at sætte bilen i gang, men ikke nok til at accelerere hurtigt. Så kort efter igangsætning starter benzinmotoren op, og sammen får de bilen op i fart. Når den ønskede hastighed er nået, er de 44 hk til gengæld ofte nok til at fastholde bilens fart, og man oplever derfor ofte, at man kører med slukket benzinmotor.

Det er lige præcis dette, der er ideen i bilen og også årsagen til den gode benzinøkonomi.

Hyundai Kona hybrid fra siden
Kona er en femdørs mini-SUV med ret stor højde, og deraf fine ind- og udstigningsforhold.

Kører virkelig afslappende

Vi prøvede den nye hybridudgave af Hyundai Kona i og omkring Amsterdam, og det var en virkelig positiv oplevelse. Den første del af testen handlede naturligvis om funktionen af hybridteknikken, og den del var til topkarakter både ved bykørslen og på de større indfaldsveje.

Modsat mange andre producenter af hybridbiler anvender Hyundai en dobbeltkoblingsgearkasse, og den virker altså bare godt og markant bedre end de CVT-gearkasser, man ellers kan støde på. Omdrejningstallet for benzinmotoren holdes pænt nede til gavn for et lavt støjniveau, og selve gearskiftene foregår helt gnidningsfrit.

Læs også: Motors test af Kia Niro Hybrid - elektrisk trædesten

Man kan blande sig i gearkassens skiftemønster fra skiftegrebene bag rattet, hvis man vil, men det er på ingen måde påkrævet. Et lille minus er, at gearstangen skal sættes i „P“, når bilen er parkeret. Her havde en moderne „Shift by wire“-gearstang været bedre, da den selv springer i „P“, når tændingen tages.

Hyundai Kona Hybrid logo
Et lille hybrid-logo nederst i højre side af bagklappen er en synlig forskel på denne udgave og de almindelige benzinudgaver.

Næsten selvkørende

Anden del af testen handlede om bilens mere generelle køreegenskaber, og også her blev vi imponeret. Alle udgaver af Kona Hybrid kommer som standard med en adaptiv fartpilot, der holder afstand til forankørende biler.

Men i topudgaven, Premium, er den udvidet med en funktion, også sikrer, at bilen kører midt i vognbanen. Og det skal vi love for, at den var god til. Dette er noget af det bedste, vi har oplevet, og det er altså en hjælp, man hurtigt bliver utrolig glad for. Alene den funktion er nok til, at man bør vælge Premium-udgaven.

Læs også: FDMs guide til hybridbiler

Vi kender endnu ikke prisen på bilen, men ser vi på de øvrige priser i modelprogrammet for Kona, skulle vi blive meget forbavsede, hvis ikke den lander omkring 270.000 kr. for Trend-udgaven og lige under 300.000 kr. for Premium-udgaven, når bilerne når Danmark i begyndelsen af 2020.

Hyundai Kona Hybrid set bagfra

Hyundai Kona

20,0 km/l
Benzin/el
  • Forbrug
  • Udstyr
  • Automatgear
  • Ikke rigtig elektrisk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liters benzinmotor + elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    104 g/km
  • Effekt
    141 hk
  • Moment
    190 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.451 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    351 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:417 cm B:180 cm H:157 cm

Sikkerhed

2017
Luk