En ulykke kommer sjældent alene. I hvert fald har Covid-19-pandemiens forstyrrelser af den globale bilproduktion fået følgeskab af en anden verdensomspændende krise: mangel på mikrochip.
Den slags chips sidder ikke kun i smartphones og spillekonsoller, men også i voldsomt omfang i biler. Den alvorlige mangel på mikrochips har stået på siden nytår, og adskillige bilproducenter, bl.a. Ford, BMW og Honda, har for nylig måtte skrue ned for produktionen. Europas største bilproducent, Volkswagen, manglede allerede i marts at bygge 100.000 planlagte biler.
Både chipproducenter, bilfabrikker og brancheeksperter frygter, at bunden endnu ikke er nået. Den store chipproducent, Intel, forudser endda, at der vil være problemer to år endnu.
Flere mio. biler mangler
Derfor vil den globale bilproduktion formentlig komme til at mangle flere millioner biler i 2021, og det giver forsinkelser af nye biler til kunderne. Foruden at nogle biler kommer til at mangle normalt udstyr.
Manglen på elektroniske komponenter vil ramme danske bilkøbere i både svingende og uforudsigelig grad, men det generelle billede hos danske bilimportører er indtil videre ikke alarmerende.
Meldingen er, at det kan ramme meget forskelligt mellem mærker, modeller og modelvarianter.
FDM: begrænset mulighed for kompensation
Bliver leveringen af en ny bil forsinket som følge af chipmangel, er der ikke meget andet man som køber kan gøre, end at væbne sig med tålmodighed.
- Selvom det på alle måder kan være en træls besked at få, har man som forbruger ikke krav på afslag i prisen eller anden godtgørelse, hvis bilen bliver forsinket på grund af chipmangel, siger afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning, Lennart Fogh.
- Først hvis der er tale om en væsentlig forsinkelse, typisk mere end to uger, vil man kunne hæve handlen, siger han.
Vær fleksibel
Han giver denne anbefaling:
- Vi opfordrer forbrugere og bilforhandlere til at udvise velvilje. Det vil sige tålmodighed for forbrugerne, mens bilforhandlerne må forsøge at imødekomme deres kunder. Det kan være ved at stille en tilsvarende lånebil til rådighed i perioden. Indgår den gamle bil i handlen, kan det også være ved at lade bilkøber køre videre i den uden at stille krav om eksempelvis service, hvis byttebilen står over for det, siger Lennart Fogh.
Status hos bilmærker i Danmark
Hos Danmarks største bilimportør, Semler Gruppen (Audi, VW, Skoda, Seat m.fl.), siger informationschef Britt Stellinger, at situationen ændrer sig hele tiden i forhold til, hvilke mærker og modeller, der påvirkes, men at Volkswagen-koncernen håber at indhente det forsømte i andet halvår. Det ligger dog fast, at Audis vigtige nye elbil, Q4, ikke bliver berørt.
VW-mærket mærker, at produktionen hele tiden er let påvirket. F.eks. har der været begrænsninger på Golf. På ID.4 er der ca. 12 ugers leveringstid, en kombination af stor efterspørgsel og flaskehalse pga. chip-mangel.
Ford rammes på mange modeller
Ford er også ramt i middelsvær grad og har opprioriteret sine elektrificerede biler F.eks. kan Kuga og Explorer plugin-hybrid leveres uden problemer, og Mach-E lanceres allerede sidst i maj med forventeligt stor produktionskapacitet.
Derimod er mange andre Ford-modeller en del forsinket. Nye ordrer på Fiesta når først til Danmark til oktober, og både Focus, S-Max, Galaxy, Mondeo og Focus kan først produceres en gang i fjerde kvartal - med mindre kunden fravælger diverse elekronisk udstyr, som varierer fra model til model, bl.a. adaptiv fartpilot, teknologipakke, parkeringsassistent eller motorvarmer. I så fald kan man få bilen som normalt.
Hos Mercedes-Benz lyder det, at kunder til specifikke modeller må vente lidt længere, Renault melder om generelt to-tre måneders forsinkelse på mange modeller, og Nissan kan forudse, at der snart bliver forsinkelse på Micra og Juke, hvorimod den nye Qashqai skulle blive friholdt.
Suzuki og Kia melder ’ingen problemer’, mens MG bliver forsinket nogle måneder med de to nye modeller, MG 5 og Marvel R.
Importøren af Citroën, DS, Opel og Peugeot, K.W. Bruun Import A/S, forventer ingen nævneværdige forstyrrelser, bl.a. fordi den privatejede danske importør har ret store lagre.
- Vi får for tiden det, vi beder om, siger informationschef Hanne Langsig Sørensen.
På grund af lagerbeholdningen rammes kun få danske kunder af et lidt bizart problem på Peugeot 308-modellen. Det digitale instrumenthus i bilen er nu skiftet ud med et analogt, men det berører kun få danske købere, som har specificeret en bestemt model fra fabrikken.
Et lignende problem har ramt Renaults nye Arkana, hvor det går ud over muligheden for de største skærme og navigation. Den danske importør er dog ikke bekendt med, at det skulle berøre de biler, der kommer til landet til sommer.