Fart på eller fuser – sådan går det bilmærkerne

Pandemiens nedlukning og fremgangen for grønne biler har været med til at skubbe rundt på styrkeforholdet blandt bilmærkerne i Danmark. Men det er stadig de samme tre, store, der sidder tungt på toppen af hitlisten i 2020. Se her, hvordan det er gået dit eller dine bilmærker.

VW gik mere tilbage i Danmark i 2020 end totalmarkedet, men er stadig det klart største bilmærke.
Nyt om biler

Danskerne fik to nye bilmærker at vælge imellem i 2020, MG og Maxus, og adskillige flere er på vej i år. Men det er fortsat de tre samme, store bilmærker, der sidder solidt på top tre.

VW, Peugeot og Toyota blev også i 2020 – med behørig indbyrdes afstand - nr. 1, 2 og 3. For VW blev det til et jubilæum som største danske bilmærke ti år i træk, trods en tilbagegang på 20 procent fra 2019 til 2020.

Tilsammen sidder de tre største mærker på 30 procent af bilsalget.

Godt år for Ford, Hyundai og Kia

Men lidt længere nede på listen er der stor bevægelse. Ford rykker to felter frem og bliver fjerdestørst, især på grund af salgssuccesen med Kuga. Det blev også et godt år for de koreanske mærker. Efter nogle halvsløje år er der nu klar fremgang hos både Hyundai og Kia. Begge er oppe på omkring fire procent af bilsalget og ligger nr. ni og elleve blandt bilmærkerne.

Se mere: Norges utrolige elbilsalg

Men ellers går kun få mærker i sagens natur frem, idet det samlede bilsalg gik 12 procent ned.

Porsche præsterede største procentvise fremgang af alle – en tredobling – og er helt usædvanligt på top 30-listen. Elbilen Taycans succes har æren. Tesla må ’nøjes’ med 70 procent fremgang; Model 3’s store salgstal skubber Tesla op på plads 17, lige i hælene på Volvo.

Få FDMs nyhedsbreve

Dyre mærker fortsætter fremgang

I det hele taget fortsætter premiummærkerne deres ubrudte sejrsgang. 21 procent af alle nye biler er nu fra de ’dyre’ mærker. I 2019 var andelen 19 procent, og året før 16 procent. For 11 år siden stod de for kun 9 pct. af det samlede salg.

Mange af de brede mærker betaler prisen – for nogles vedkommende på grund af ekstra store forstyrrelser i produktionen under særligt den første del af pandemien.

Se mere: Bilmærker klarer CO2-krav - med krumspring

Bilmærker, som er gået mere end 20 procent tilbage inkluderer Skoda, Audi, Suzuki, Nissan, Seat og Dacia. Rigtig slemt har det været for Mazda, Dacia og Honda samt DS, Alfa Romeo og Jaguar.

Fem nye bilmærker - og et forsvinder

I 2021 forventer vi at se fem nye bilmærker i Danmark: Lexus, Polestar og Lynk & Co samt måske Aiways og BYD. Til gengæld forsvinder Mitsubishi som nybilmærke.

Se i oversigten her, hvordan det er gået dit eller dine bilmærker.

De 30 største bilmærker i Danmark 2020

 
Det samlede bilsalg faldt 12 procent fra 2019 til 2020
Nr. Ændring Mærke Antal Ændring fra 2019
1   VW 24.769 -20%
2   Peugeot 17.495 -9%
3   Toyota 15.359 -11%
4 2 ↑      Ford 13.583 8%
5 1 ↓ Citroën 13.457 -14%
6 1 ↓ Skoda 11.767 -22%
7 2 ↑ Mercedes-Benz 11.720 -3%
8   Renault 9.773 -15%
9 1 ↑ Hyundai 9.117 2%
10 1 ↑ BMW 8.514 -4%
11 3 ↑ Kia 8.441 7%
12 3 ↓ Audi 8.031 -24%
13 3 ↑ Opel 7.294 -6%
14 1 ↓ Suzuki 6.546 -21%
15 3 ↓ Nissan 6.392 -24%
16 2 ↑ Volvo 4.951 -11%
17 2 ↑ Tesla 4.720 73%
18 1 ↓ Seat 4.494 -21%
19 3 ↓ Mazda 2.240 -64%
20   Fiat 1.994 -10%
21 2 ↑ Mitsubishi 1.685 54%
22 1 ↓ Dacia 1.394 -37%
23 1 ↑ Mini 1.309 43%
24 2 ↓ Honda 698 -45%
25   DS 479 -42%
26 5 ↑ Porsche 421 221%
27   MG 289 -
28 1 ↓ Land Rover 268 -25%
29   Jeep 241 51%
30 4 ↓ Alfa Romeo 184 -51%
Kilde: Bilstatistik.dk