Logo

Bilkøbernes nye favoritmærker: se taberne og vinderne

Nyheder

Nyt om trafik og biler

21. januar 2022

Sådan er det gået bilmærkerne i Danmark i 2021.
Torben Arent

Bilsalget i 2021 har rusket markant op i mærkernes popularitet. Nyt mærke er næststørst, tre luksusmærker har indtaget top ti, og der er byttet rundt på elbilmærkerne. Og så er det gået skidt for adskillige producenter. Se Motors analyse af det danske billandskabs hurtige forandring.

Sjældent er der sket så mange forandringer i det danske bilsalg som i 2021. Ud over at opladelige biler nu udgør en tredjedel af salget, er der samtidig flyttet gevaldigt rundt på bilmærkernes styrkeforhold.

Én-bils-mærker

Nogle bilmærker er meget afhængige af en model. Her er de mest udsatte anno 2021. (% af mærkets salg)

MG EHS 86%
Fiat 500 85%
Nissan Qashqai 70%
Cupra Formentor 68%
Tesla Model 3 56%
Ford Kuga 53%
Opel Corsa 50%
Citroën C3 47%
Renault Captur 39%

Efter næsten et årti som næststørste mærke er Peugeot blevet skubbet en plads ned af Toyota, som er gået mindre tilbage end det franske mærke. VW er stadig klart største bilmærke i Danmark.

Allround-mærker som Citroën, Ford og Skoda rykker adskillige pladser ned i hierarkiet.

Luksus går endnu mere frem

Der skyldes især, at der nu er tre premiummærker blandt de ti største mærker – BMW er nr. fire, Mercedes-Benz nr. fem og Audi nr. ni. Samlet udgør de halvdyre mærker nu 27 procent af det danske nybilsalg, den højeste andel nogensinde.

Bilsalget i 2021 er dog ikke en en-til-en-afspejling af, hvad bilkøberne vil have. På grund af leveringsproblemer har nogle bilmærker sværere ved at levere end andre.

Elbiler fylder mere

Salget af elbiler udgør nu ca. 13 procent af salget, og VW har indtaget tronen som største elbilmærke. Polestar er røget direkte ind på en 10.-plads med kun et halvt års salg, mens Tesla nu kun er næststørst.

Det amerikanske mærkes andel blandt elbiler er faldet fra 50 procent i 2019 til 33 procent i 2020, mens det i 2021 er skrumpet til 14 procent.

Se tabellen med de 40 mærker nederst.

Her er bemærkelsesværdige udviklinger i 2021.

  • VW er stadig landets klart største mærke, men må indkassere en tilbagegang på over 20 procent. Det er især mærkets brændstofdrevne modeller, der går tilbage. Den engang så populære Golf blev kun nr. 43.

Top 10 elbilmærker

1
VW
5.157
2
Tesla
3.425
3
Hyundai
2.438
4
Audi
1.862
5
Kia
1.672
6
Mercedes-Benz
1.163
7
Ford
1.066
8
Renault
971
9
Skoda
958
10
Polestar
731
Samlet elbilsalg
24.913
  • Peugeot er ikke længere Danmarks næststørste mærke efter et fald på over 20 procent. Peugeots mangeårige andenplads overtages af Toyota, der næsten holder uændret salg.
  • Mercedes-Benz går atter frem, Audi stryger 32 procent til vejrs, og BMW buldrer opad med over 50 procents stigning. Det giver den ekstraordinære stilling, at BMW nu er Danmarks 4. største personbilsmærke og Mercedes-Benz det 5. største. Volvo er også med til festen med plus 11 procent. BMW er også mærket med markant flest biler, der bliver afregistreret inden for seks måneder – næsten halvdelen af salget. Den danske BMW-importør insisterer på, at bilerne trods afmeldingen i første omgang kommer på danske plader igen.
  • Kia og især Hyundai går pænt frem, så de to koreanske mærker nu ligger nr. 11 henholdsvis nr. 6. Succesen er bredt fordelt på mærkernes modeller, men hos Kia går særligt plugin-hybriderne godt, mens Hyundai sælger mange rene elbiler.
  • En vis succes er der hos Mazda og Porsche, og helt forrygende går det procentvis hos Jeep og MG. Hos sidstnævnte er det udelukkende plugin-hybriden EHS, der sikrer fremgangen.
  • De nye mærker Polestar, Cupra, Aiways og Maxus har hver især fået godt fat i danskerne.
  • Ford, Citroën, Skoda, Opel og Suzuki kan ikke følge med markedet og taber 10-20 procent i salg.
  • Tesla går markante 27 procent tilbage, skønt elbilmærket tilsyneladende ikke har leveringsvanskeligheder og midt på året lancerede sin længe ventede Model Y. Det amerikanske mærke bliver overhalet af Seat og rykker en plads ned på hitlisten. Men Model 3 er den mest brugt-importerede model.
  • Endnu større tilbagegang er der for makkerparret Renault (40 pct.) og Nissan (33 pct.). Hos Renault er det over en bred kam, men særligt må Clio-salget være skuffende for Renault. Hos Nissan er det generationsskiftet hos Qashqai, der i høj grad bidrager til tristheden.
  • Helt slemt er det hos Honda, som går 52 procent tilbage og kun sælger 336 biler, og Mitsubishi dykker 85 procent til 258 enheder.
  • Hos Jaguar og Land Rover er der også endnu et trist år. Minus på hhv. 56 og 35 procent. Jaguar har ikke lanceret nye modeller i tre år, og pioner-elbilen I-Pace er med 43 biler på et år næsten usynlig.

    Danmarks 40 største bilmærker 2021
Nr.
Mærke
Antal
Ændring
1
VW
19.513
-21%
2
Toyota
14.872
-3%
3
Peugeot
13.662
-22%
4
BMW
13.113
54%
5
Mercedes-Benz
12.159
4%
6
Hyundai
11.184
23%
7
Ford
11.079
-18%
8
Citroën
11.017
-18%
9
Audi
10.586
32%
10
Skoda
10.054
-15%
11
Kia
9.180
9%
12
Opel
6.447
-12%
13
Renault
5.923
-39%
14
Volvo
5.499
11%
15
Suzuki
5.162
-21%
16
Nissan
4.304
-33%
17
Seat
4.028
-9%
18
Tesla
3.427
-27%
19
Mazda
2.688
20%
20
Fiat
1.964
-2%
21
MG
1.545
435%
22
Dacia
1.449
4%
23
Mini
1.313
0%
24
Cupra
959
-
25
Polestar
733
-
26
DS
640
34%
27
Jeep
634
163%
28
Porsche
507
21%
29
Honda
336
-52%
30
Mitsubishi
258
-85%
31
Aiways
256
-
32
Land Rover
174
-35%
33
Alfa Romeo
86
-53%
34
Subaru
84
-31%
35
Maxus
74
90%
36
Jaguar
67
-56%
37
Lexus
31
-
38
Ferrari
12
71%
39
Maserati
11
-
40
Xpeng
4
-
Samlet bilsalg
185.328
-6%
Kilde: Bilstatistik.dk