Ups: Tyske elbiler skal have nyt batteri

Tusindvis af elbiler fra VW skal på værksted for at få nyt 12-volt-batteri og softwareopdateringer. Det er nødvendigt for at bilerne fremover kan få automatiske opdateringer. Den første store opgradering kommer om kort tid og indebærer forbedringer af eksisterende biler.

VW's ID.-biler skal have nyt 12-volt-batteri for at klare fremtidens softwareopdateringer.
Nyt om biler

Biler har det med at ældes, men med den nyeste software-baserede tilgang kan bilerne – særligt de elektriske – med tiden blive mere avancerede, end da de blev købt.

Tesla har længe excelleret i den disciplin med automatiske opdateringer over telenettet, men mange andre producenter ruller nu også den teknologi ud i stor målestok.

VW (og søstermærkerne) har lagt den mulighed ind i ID.-bilerne, og efter en forsigtig start med direkte mangler og kun enkelte mindre opdateringer kommer betydelige forbedringer nu rullende.

VW's ID.-biler kan med ny software parkere helt præcist på kendte steder. Men det kræver også sensorer, som bilerne først fra nylig er bygget med.
VW's ID.-biler kan med ny software parkere helt præcist på kendte steder. Men ud over ekstraudstyr kræver det også sensorer, som bilerne først for nylig er bygget med.

Nyt 12-volt-batteri

Men inden da er der et lille aber dabei med god gammeldags, fysisk udfordring: Alle ID.-biler skal have udskiftet 12-volt-batteriet til en større og mere langtidsholdbar version, da ’over the air’-opdateringerne kommer til at vare flere timer og kræve meget strøm.

Da bilerne blev designet, og produktionen begyndte for to et halvt år siden var det ikke forudset, at ’over the air’-opdateringerne ville blive så tunge, erkender VW.

Udskiftningen af batteriet, som er gratis for ejerne, begynder i april og involverer også opdatering af software (til 2.4) for at gøre bilen klar til de næste trin. Uden dette værkstedbesøg og nyt batteri kan ID.-bilerne ikke opgraderes yderligere.

2.4-udgaven betyder også optimering af bakkamera og varmepumpe.

Halvautomatisk vognbaneskift bliver en ny mulighed, men den funktion kan ikke 'eftermonteres', da det ikke kun kræver ny software, men også ekstra sensorer.
Halvautomatisk vognbaneskift bliver en ny mulighed med software 3.0, men den funktion kan ikke 'eftermonteres', da det ikke kun kræver ny software, men også ekstra sensorer - foruden tilvalg af ekstraudstyr. 

3.0 giver ID. 3 og ID.4 løft

Kort tid senere kommer 3.0 af sig selv og giver mere avancerede funktioner. Hvor meget bedre bilen bliver, afhænger dog af, om det er en software-opgradering, eller om bilen er født med 3.0 og også af bilens oprindelige udstyr.

Blandt de samlede forbedringer er halvautomatisk vognbaneskift, fuldautomatisk parkering, mere avanceret headup-display og bedre stemmestyring. Det er endnu ikke bekræftet, hvilke nye funktioner eksisterende biler får, og for både eksisterende og nye biler er det til dels afhængigt af udstyrsniveau. Nogle ting kræver f.eks., at bilen fra begyndelsen har Travel Assist.

Fuldautomatisk parkering og formentlig halvautomatisk vognbaneskift kræver således ekstra sensorer, som ID.-bilerne ikke nødvendigvis er født med.

Forbedret stemmestyring kommer med den nyeste software og skulle gælde alle modeller.
Forbedret stemmestyring kommer med den nyeste software og skulle gælde alle modeller.

Bil til bil-snak hjælper

Desuden indføres, at vognbaneassistenten ved hjælp af data fra andre ID.-biler i området kan fungere med kun en linje i den ene side, f.eks. på små landeveje uden midterstribe. Vognbaneassistenten vil også tilpasse sig førerens kørestil og acceptere, at bilen er lidt til højre eller venstre i banen og ikke nødvendigvis lige midt i.

En forbedring for alle biler er, at ladefarten øges fra 100 til 120 kW for 58 kWh-batteriet og fra 125 til 135 kW for 77 kWh-batteriet.

ID.5, som lanceres i maj, er født med det nye batteri og 3.0-software. Det samme er ID.3 og ID.4 bygget siden nytår. Samlet set skal omkring 6.800 ID.-modeller have nyt batteri.

To centrale computere bliver opdateret over nettet og sørger bagefter for at opdatere de mange funktions-computere.
To centrale computere bliver opdateret over nettet og sørger bagefter for at opdatere de mange funktions-computere.

30 computere bliver opdateret

Computerteknikken i VW’s ID.-biler (og Audis, Cupras og Skodas baseret på samme MEB-platform) er centreret om to kraftige servere i bilen, kaldet ICAS1 og ICAS3. De modtager den nye software over telenettet og opdaterer derefter omkring 30 andre computere i bilen. MEB-bilerne har væsentlig flere computere, men det er ikke alle, som VW har villet give adgang til udefra. Det gælder særligt nogle sikkerhedsfunktioner, lige som styretøjet heller ikke kan opdateres på den måde.

Ukendt status for Audi, Cupra og Skoda

Søsterbilerne Audi Q4, Skoda Enyaq og Cupra Born har samme eller næsten samme teknologi, og det er derfor nærliggende, at de skal gennem samme procedure med nyt batteri forud for en omfattende opdatering af software.

Men ingen af de tre mærkers danske importører kender noget til næste større softwareopdatering og en eventuel udskiftning af batteriet.

Med næste trin, 3.1, bliver Plug & Charge (lynladning uden betalingskort, app eller chip) en mulighed.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve