Sikkert og cirkulært: Elbil-batterier klar til nyt liv

Fremstilling og bortskaffelse af de store litium-ion-batterier er et af elbilernes mest ømme punkter. Men nu er der kommet styr på genanvendelse og forsvarlig bortskaffelse med åbningen af Danmarks første egentlige genbrugsstation for litium-ion-batterier.

De store elbil-batterier er komplicerede at håndtere, når de er slidt eller ødelagt.
Nyt om biler

De store batterier fra elbiler er en tung affære at håndtere, når de ikke længere gør gavn i bilerne. Ikke blot vejer de adskillige hundrede kg, men deres håndtering som ’farligt gods’ er en delikat proces, der kræver rigtigt udstyr, kompetente medarbejdere og en byge af tilladelser og dokumenter.

Alene det at transportere et stort litium-ion-batteri – når det ikke længere sidder i bilen – kan være en sikkerhedsmæssig og ikke mindst en bureaukratisk udfordring.

Den nye opgave med at tage sig af slidte eller ødelagte litium-ion-batterier er der nu kommet styr på i Danmark, efter at landets første center for håndtering af de store højvolt-batterier er indviet i Farum.

Containere som denne bruges til at opbevare batterier, der ikke har skader.
Containere som denne bruges til at opbevare batterier, der ikke har skader. Alligevel har containeren klimaanlæg, varmekontrol og brandovervågning.

Erfaren genbrugsvirksomhed

Det er genbrugsvirksomheden Stena, der i forvejen tager sig af en meget stor del af skrottede biler inklusive 12 volt startbatterier, som nu også kan håndtere batterierne fra elbiler og hybridbiler af næsten alle slags.

Der er endnu ikke mange af litium-ion-batterierne, selv om der er solgt elbiler i ti år og hybridbiler i endnu længere tid, for batterierne holder godt. Indtil videre kommer de aflagte batterier mest fra skadede biler.

Genbrugsanlægget i Farum anses for så betydningsfuldt, at der skulle en minister, miljøminister Lea Wermelin, til at indvie det.
Genbrugsanlægget i Farum anses for så betydningsfuldt, at der skulle en minister, miljøminister Lea Wermelin, til at indvie det.

Batterier kommer i karantæne

Når batterierne ankommer til anlægget i Farum, sendes de i karantæne i en særlig højsikkerheds-container med vandbassin og alverdens overvågningsudstyr, hvis der er tegn på skader. De mere stabile batterier kommer også i en container, indtil de kan håndteres, men med knap så avanceret overvågning.

Derefter er første arbejdsgang, at battericellerne skal aflades. Det er en kompliceret proces, for al energi skal på grund af sikkerheden suges ud. Energien fra batterierne sendes ind i elnettet i Farum.

Hvis et indleveret batteri er beskadiget, kommer det i en særlig sikret container, indtil medarbejdere har tid tid at skille det ad.
Hvis et indleveret batteri er beskadiget, kommer det i en særlig sikret container, indtil medarbejdere har tid tid at skille det ad. Foruden varme- og brandovervågning er der her et vandbassin under de røde ruller, og batteriet ryger automatisk derned, hvis temperaturen bliver kritisk - også hvis det er uden for normal arbejdstid.  

Celler og moduler, der kan genanvendes, får et nyt liv, f.eks. som stationære batterilagre, eller kan måske bruges i andre elbiler.

Men hvis de er meget slidte eller ødelagte, skilles komponenterne fuldstændig ad. Senere bliver de på et andet Stena-anlæg i Sverige nedbrudt til nye råmaterialer, som kan bruges i nye batterier.

I denne container foregår den dybe afladning af batterierne - en en proces der kræver avanceret udstyr.
I denne container foregår den dybe afladning af batterierne - en en proces der kræver avanceret udstyr. Energien fra batterierne sendes ud i det almindelige elnet.

'Cirkulær' økonomi er vigtig for batterier

Dermed er elbilbatterier på vej mod at være ’cirkulære’, som de skal af hensyn til ny EU-lovgivning og af hensyn til det ressource- og affaldsproblem, brugte batterier ellers kunne være blevet.

Som med andre varer er det producenten – her bilproducenterne – der har produktansvaret og skal sikre forsvarlig bortskaffelse. Derfor er brancheforeningen De Danske Bilimportører glad for Stenas nye anlæg, og de to parter har indgået aftale om bortskaffelse af el- og hybridbil-batterier.

Bilproducenten eller importøren skal reelt også betale for genanvendelsen eller genbruget, for indtil videre er der ’negativ’ værdi i en skrottet elbil. Det koster altså noget at skrotte den forsvarligt - modsat konventionelle biler, hvor der kan være et lille overskud, som finansierer bortskaffelsen.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve