Vi har fået smag for nye bilmærker

Der er enorme forskydninger blandt danskernes favoritmærker. Leveringsproblemer skubber til bilmærkernes placering og danskernes valg, men den markante elektrificering og kinesernes ankomst kan give mere permanente forskydninger. Se her, hvordan det er gået dit mærke i 2022 indtil videre.

De 35 største bilmærker i Danmark.
Nyt om biler

VW er stadig Danmarks bedst sælgende bilmærke, og Toyota er nr. to. Dermed er alt ved det gamle i toppen, men lige under lurer flere små sensationer.

Markant er, at Mercedes-Benz er rykket op som nr. tre – foran Peugeot. Det er aldrig før sket, at et premiummærke har ligget så højt.

For Mercedes-Benz markerer det en bemærkelsesværdig opstigning. For ti år siden var Stuttgart-mærket kun nr. 17 målt i antal solgte biler.

Mercedes næststørst med varebiler

Den bemærkelsesværdige udvikling er endnu mere udtalt, når varebiler tælles med. Så er Mercedes-Benz andet største bilmærke – blot 100 biler efter VW.

Den høje placering bliver muligvis en kort fornøjelse. Topchefen for Mercedes-Benz har i foråret sagt, at mærket skal tjene mere pr. solgt bil, og det kan opnås ved at hæve priserne generelt og fokusere på de større og dyre modeller og varianter, bl.a. AMG og Maybach.

Samtidig vil der blive skåret i bunden, så mange af modellerne i den store A-klasse-familie ikke fornys, når deres levetid rinder ud.

Se listen med bilmærkernes salgstal og op- og nedture nederst i artiklen. 

Markante udviklinger i første halvår

  • De koreanske mærker har efter adskillige års stagnation eller tilbagegang fået vind i sejlene. Hyundai er nu Danmarks femtestørste mærke, efter at salget er gået mindre tilbage end det generelle bilsalg, som er dykket 24 procent. Kia præsterer ligefrem en absolut fremgang og indtager plads seks – foran bl.a. Skoda.
     
  • BMW, som ellers har haft flere års solid fremgang, indkasserer en ordentlig lussing ved næsten at få sit salg halveret. Mærket har tilsyneladende store leveringsproblemer og er i den barokke situation, at det har fjernet prisen på stort set alle benzin- og dieselmodeller fra sin hjemmeside. Her mødes man af denne passus: ’På baggrund af den nuværende globale usikkerhed i forhold til leverancer fra underleverandører, har vi desværre ikke mulighed for at fastsætte priser på vores benzin- og dieselmodeller for nuværende.’
     
  • Tidligere top-fem mærker som Ford og Citroën samt Nissan bløder kraftigt med nedgange på 37-48 procent. Fælles for de tre folkelige mærker er, at de i høj grad er blevet én-model-mærker.
     
  • Citroën C3 er ganske vist landets mest solgte (leverede) bil, men den næste Citroën er C4 på 74.-pladsen og C5 Aircross som nr. 92. Begge de to går meget tilbage.
     
  • Ford Kuga er ganske vist nr. tre på hitlisten, men modellen har fået halveret sit salg i år, og først på plads 39 finder vi den næste Ford, den pænt sælgende elbil Mach-E. Focus på plads 66 pynter også lidt på regnskabet.
     
  • Nissan har, indtil Ariya ankommer, kun Qashqai at klynge sig til. Crossoveren ligger p.t. nr. ni, men klarer sig dårligere end sin forgænger. Nissan nr. to er Leaf helt nede som nr. 124 og Juke nr. 125.
     
  • Cupra, som nu optræder som selvstændigt mærke i statistikken fra De Danske Bilimportører, drøner frem til at være 19. største mærke, lige efter Tesla. Cupra er nu dobbelt så stort som søstermærket Seat, og det begynder at ligne en udfasning af Seat – også i Europa som helhed.
     
  • Sølle tider er det også for Mini, Fiat og Mitsubishi, som alle må notere op mod halverede salgstal.
     
  • Hos Dacia og DS kan de glæde sig over meget store fremgange - i hvert fald i procent og fra et lavt udgangspunkt.
     
  • Kinesiske mærker fylder meget i nyhederne, men de tre egentlig kinesiske mærker er indtil videre kun oppe på 1,3 procent af salget.

Tesla taber blandt elbilerne

Tesla er atter (akkurat) det største elbilmærke, efter at VW havde den position sidste år. Tesla er gået 21 procent frem i salgstal fra 2021 (første halvår) til 2022 og rykker én plads op til en samlet 18. plads blandt alle mærker.

Men det amerikanske mærke har slet ikke kunnet følge med den generelle vækst i elbilsalg. Teslas andel blandt nysolgte elbiler er dykket markant fra 50 procent i 2019, over 33 procent i 2020 til 14 procent i hele 2021 og 11 procent i år.

Teslas salg stiger, men mærkets andel af salget af nye elbiler falder markant - fra 50 procent i 2019 til 11 procent i første halvdel af 2022.
Teslas salg stiger, men mærkets andel af salget af nye elbiler falder markant - fra 50 procent i 2019 til 11 procent i første halvdel af 2022. Kilde: Bilstatistik.dk

Nævneværdige udviklinger blandt elbil-mærker

  • VW har leveret 36 procent færre elbiler i år end samme periode i fjor. Det burde have været en stigning, og VW er eneste større elbilmærke med nedgang. Mærket lover nu større leveringer.
     
  • Skoda og Audi ligger næsten lige på tredjepladsen, selv om begge har voldsomme leveringsproblemer.
     
  • De koreanske mærker høster ikke lige nu den store gevinst ved at have været tidligt ude med Niro, Ioniq og Kona samt at have fået kåret Ioniq 5 og EV6 til årets bil i 2022. Leveringsproblemer driller.
     
  • Polestar er en ’rising star’ og er kommet imponerende hurtigt fra start med sin ene model. Polestar 2 har fået megen ros, men mærket lukrerer også på, at det som et af de få har kunnet levere de solgte biler. Dog så det i juni ud til, at den globale virkelighed også har ramt Polestar. Modelprogrammet udvides næste år med Polestar 3, men den er så dyr (fra ca. 800.000 kr.), at den næppe udløser de helt store volumener.
     
  • Renault og Nissan er ikke blevet belønnet for at have været tidligt ude med elbiler – ti år siden nu. De to alliancemærker ligger hhv. nr. 17 og 20. Det kan dog ændre sig, når leveringen af Megane og Ariya tager fart. Men først i 2024 kommer elbil nr. to fra hver af dem.
     
  • Toyota er dukket op på en 21. plads, men det er udelukkende med BZ4X-demo-biler til forhandlerne. Lige nu har disse biler kørselsforbud pga. fejl, og kundeleveringer begynder først allersidst på året. Men der er næppe tvivl om, at der bliver leveret mange BZ4X i 2023. Toyota har mange loyale kunder, og de har stået og ventet på en elbil fra ’deres’ mærke. Sandsynligvis vil Toyota være blandt de største elbilmærker om få år, da yderligere omkring ti elbil-modeller står klar inden for fem år.
     
  • De kinesiske mærker rører på sig, men indtil videre er det meget små tal. MG har leveret et par hundrede og Aiways og Maxus ca. det halve. Men disse mærker har mange flere modeller på vej, og adskillige nye Kina-mærker står klar i kulissen, bl.a. Nio, Xpeng, Lynk & Co og BYD.
Tesla har langt flest elbiler på de danske veje, men forskellen til de øvrige mærker skrumper.
Tesla har langt flest elbiler på de danske veje, men forskellen til de øvrige mærker skrumper. VW har f.eks. nu lige så mange elbiler, som Tesla havde 12 måneder tidligere. I 2019 var 42 procent af alle biler en Tesla; nu er det 28 procent. For Hyundai og Kia og endnu mere markant for Audi, Mercedes-Benz og Skoda har udviklingen været eksplosiv. Renault og Nissan taber terræn efter at have været nr. to og tre i 2019. Tallene er pr. 30. juni hvert år. Kilde: Bilstatistik.dk

Hitlisterne er mindre end nogensinde et udtryk for, hvad bilkøberne egentlig vil have. Leveringssituationen rammer bilmærker og -modeller skævt, så listen er til dels et udtryk for, hvilke biler der kan leveres til danske købere.

 

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her