Skoda løfter sløret: 3 nye elbiler, 3 plugin-hybrider

I et usædvanligt anfald af åbenhed fortæller Skoda om seks nyheder, der kommer frem til 2026. Den ene får vi lov at se et glimt af nu, og den varsler ny designstil for alle nye modeller.

Skodas kommende, elektriske SUV med syv sæder, ses her i virkelighedsnær konceptudgave.
Nyt om biler

Skoda ridder på mange heste. Tre helt nye elbiler og tre nye brændstofdrevne biler arbejder det tjekkiske mærke på. Den første af nyhederne kommer næste år, mens den sidste først er klar i 2026.

Det er usædvanligt, at Skoda fortæller så konkret om sine nyheder så langt frem.

Annonceringen gøres konkret ved at vise den ene af nyhederne – ganske vist i konceptudgave, men ganske tæt på den færdige bil.

Vision 7S er en virkelighedsnær forløber for en stor, elektrisk SUV.  Designet vil gå igen på alle nye Skodaer. Forlygterne danner et T i hver side af fronten med LED-kørelyset som den vandrette streg.
Vision 7S er en virkelighedsnær forløber for en stor, elektrisk SUV. Designet vil gå igen på alle nye Skodaer. Forlygterne danner et T i hver side af fronten med LED-kørelyset som den vandrette streg. De syv lodrette ribber slipper kunderne nok for i denne udgave – de bliver formentlig neddroslet.

Skoda Vision 7S udstikker både designlinjen for alle nye modeller fremover – inkl. de nye Superb og Kodiaq – og bliver samtidig til én af tre nye elbiler fra Skoda.

Elbil med 7 sæder

Vision 7S er en syvpersoners, elektrisk SUV omtrent på størrelse med Kodiaq, og sandsynligvis bygges den på Volkswagens kendte MEB-platform.

Skoda Vision 7S, som i sig selv bliver til virkelighed, viser både for og bag mærkets kommende design. T-formen i forlygterne føres om til baglygterne, hvor Skoda ellers har været kendt for C-formede lygter.
Skoda Vision 7S, som i sig selv bliver til virkelighed, viser både for og bag mærkets kommende design. T-formen i forlygterne føres om til baglygterne, hvor Skoda ellers har været kendt for C-formede lygter.

I 7S skrues batteristørrelsen op til 89 kWh, rækkevidden kommer over 600 km, og lynladning kan ske med 200 kW, hvis ellers konceptbilens specifikationer føres ud i livet. Og det gør de nok.

Konceptbilen viser i bred forstand det nye design, som alle nye Skoda-modeller vil blive baseret ud fra. En konkret detalje er, at Skoda-logoet på fronten forsvinder og erstattes af navnet skrevet selvsikkert helt ud – som det allerede er blevet tilfældet på bagklappen.

Førerpladsen i konceptbilen er tæt på den endelige bil.
Førerpladsen i konceptbilen er tæt på den endelige bil. Vision 7S har et nydesignet rat, der er fladt i top og bund, så det ikke tager udsynet til instrumenthuset. Udvalgte funktioner kan betjenes via fysiske knapper i stedet for at skulle betjene alt på en skærm.

Ny front

7S introducerer også Skodas nye, såkaldte tech-deck face, hvor grillen er gjort smallere og bredere end hidtil, samtidig med at de lodrette ribber er erstattet af sort glas, som skjuler bilens sensorer.

Forkofangeren har syv lodrette luftindtag, som bl.a. bruges til at køle batteriet, samt et synligt bundskjold i aluminium.

Konceptbilen er sekspersoners plus plads til et lille barn midt i kabinen. Som Volvo har sagt i mange år: Den plads er den mest sikre i bilen. Man skal dog nok forvente, at produktionsbilen bliveren konventionel fem-sæders med mulighed for to ekstra stole bagest.
Konceptbilen er sekspersoners plus plads til et lille barn midt i kabinen. Som Volvo har sagt i mange år: Den plads er den mest sikre i bilen. Man skal dog nok forvente, at produktionsbilen bliver en konventionel fem-sæders med mulighed for to ekstra stole bagest.

1 af 3 nye elbiler

Skoda siger ikke, hvornår 7S er produktionsklar, men formentlig bliver den store SUV den første af tre kommende elbiler frem mod 2026.

De to andre er en kompakt SUV, som muligvis skal hedde Elroq, og en minibil, som bliver en elektrisk pendant til Fabia. Minibilen, der får to søskende, VW ID.2 og en Cupra-version, ventes klar i 2025.

Det nye design vil også kunne genkendes på mærkets kommende brændstofbiler, som formentlig alle tilbydes som plugin-hybrid.

Skoda Superb kommer i 2023 i en helt ny generation - og måske kun som stationcar som med denne kamuflerede prototype. Skoda har fået opgaven med at udvikle ikke alene den næste Superb, men også den næste VW Passat.
Skoda Superb kommer i 2023 i en helt ny generation – og måske kun som stationcar som med denne kamuflerede prototype. Skoda har fået opgaven med at udvikle ikke alene den næste Superb, men også den næste VW Passat. De to modeller skal bygges side om side i Tjekkiet.

Helt nye udgaver af Superb og Kodiaq

Skoda oplyser, at både Superb og Kodiaq får verdenspremiere i andet halvår 2023. Det betyder ikke nødvendigvis, at de er salgsklare med det samme. Den egentlige lancering kan formentlig glide ind i 2024.

Det år præsenterer Skoda yderligere en nyhed, nemlig Octavia i en faceliftet udgave.

På kort sigt er der også Skoda-nyheder. I begyndelsen af 2023 kommer Enyaq Coupé, inklusive den hurtige RS-version, ud til de første danske kunder. Vi forventer også, at en faceliftet Scala er klar inden længe.

Skoda har tænkt sig at skrive mærkets navn på motorhjelmen.
Skoda har tænkt sig at skrive mærkets navn på motorhjelmen i stedet for at bruge logoet. Skoda har allerede indført navnetrækket på bagsmækken af sine nyeste biler.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve