Der skulle målfoto til at afgøre, hvilken ny bil som kan kalde sig Årets Bil i Danmark det næste år. Da de 600 point fra juryens 20 dommere var talt op, var der blot ét point, som skilte de to elbiler, MG 4 og VW ID. Buzz.
Det blev den tyske ’buzz’, som i sidste ende kørte med den ultimative danske hæder med et point foran den kinesiske hatchback. Dermed er VW ID. Buzz Årets Bil i Danmark 2023.
Dermed er det anden gang, at en ID.-model vinder titlen, idet ID.3 blev Årets Bil i Danmark 2021.
Tætteste resultat nogensinde
Så tæt har den danske kåring af årets bil aldrig været før. Helt tilbage i 1996 vandt Fiat Bravo/Brava med tre point foran Peugeot 406.
Også længere nede i 2023-feltet var der næsten dødt løb om tredjepladsen, lige som bilerne på 5.-7.-pladsen landede meget tæt.
Resultatet i finalen
Nr. Model Point
1 VW ID. Buzz 119
2 MG 4 118
3 Renault Megane 89
4 Nissan Ariya 86
5 BMW i4 66
6 Toyota BZ4X 65
7 Toyota Aygo X 57
Usædvanligt var det ikke vinderen, som fik flest førstepladser. ID. Buzz var favorit hos fem jury-medlemmer, men MG 4 var det hos syv.
Første kinesiske bil i finalen
MG 4 er den første rent kinesiske bil, der er kommet i finalen til den danske bilkonkurrence – og så tilmed kun et mulehår fra at vinde.
Den eldrevne ID. Buzz har en officiel rækkevidde på lige over 400 km, og prisen begynder ved 490.000 kr. Skydedøre i begge sider er en af bilens familievenlige funktioner.
ID. Buzz som deler teknik med de øvrige ID.-biler, er en slags afløser for den for længst udgående MPV, Sharan, men har kun fem sæder. ID. Buzz måler 4,71 meter i længden, 14 cm mindre end Sharan. Til gengæld har elbilen væsentlig større akselafstand.
MPV'en lanceres i Danmark 7. januar. Selv om produktionen på varevognsfabrikken i Hannover er begrænset og efterspørgslen stor, har den danske VW-importør sikret sig pæne tildelinger. Kunder, der bestiller primær december, kan ifølge importøren formentlig få deres bil midt i 2023.
Buzz bliver til en familie
VW har store planer med ID. Buzz. I 2023 kommer en forlænget version med syv sæder, og dermed nærmer ID. Buzz sig i rummelighed firmaets minibus, Multivan. Også en sekspersoners kan komme på tale.
Desuden er der planer om firehjulstrukne udgaver, bl.a. i kombination med en sportslig GTX-version. Det vil formentlig også være i en af disse firehjulstrukne udgaver, at et formodet batteri på over 100 kWh dukker op.
En varevogns-udgave er lanceret samtidig med personbilen, og også Cargo-modellen vil komme i en lang udgave.
Også som camper og helt selvkørende
Læs om de 7 finalister
BMW i4
MG 4
Nissan Ariya
Renault Megane
Toyota Aygo X
Toyota BZ4X
VW ID. Buzz
Endelig kan vi vente at se en camper-udgave. Denne California-model ventes dog først klar omkring 2025. Det bliver formentlig omtrent samtidig, at den selvkørende udgave på niveau 4 kan være i drift. VW har tidligere luftet planer om automatiseret vareudbringning med ID. Buzz Cargo samt selvkørende taxitjeneste med personbilen.
Årets Bil i Danmark har eksisteret siden 1969, og det er foreningen Danske Motorjournalister, der står bag den årlige kåring.
Tre dommere fra Motor/FDM
I år var der 20 biljournalister i juryen, heraf tre fra Motor/FDM, hvoraf de to havde ID. Buzz på deres førsteplads, og den tredje placerede den på en sjetteplads.
Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, som gav bilen de maksimale 10 point, siger:
– I et felt af syv meget relevante bilmodeller skiller VW ID. Buzz sig ud på en sjælden set måde, så alle øjeblikkeligt lægger mærke til den. Det er dog ikke nok til en vinderplads, men her kommer en smart indretning, gode og stabile køreegenskaber samt et meget højt sikkerhedsniveau ind og fuldender billedet af en ægte vinderbil.
Søren W. Rasmussen repræsenterer også Danmark i den europæiske Car of the Year-jury. Her findes vinderen 13. januar, og i princippet kan ID. Buzz også vinde her, da den er blandt de syv europæiske finalister.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.