Renault Megane E-Tech set forfra
Biltest

Renault Megane E-Tech – Fransk elbil igen med i front

Efter en lang årrække uden de store nyheder, når det gælder elbiler, er franske Renault tilbage med Megane E-Tech. Rækkevidde, ladetid og betjening er på et tilfredsstillende niveau, men prisen er røget op i det høje leje.
Renault Megane E-Tech set bagfra

Motors vurdering

Renault Megane E-Tech

El
388.990 kr.
  • Førerplads
  • Komfort
  • Udstyr
  • Rækkevidde
  • Bagsædeplads
  • Ingen frunk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri: 64/60 kWh (brutto/netto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    220 hk
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.743 kg
  • Maks. påhængsvægt
    900 kg
  • Bagagerum
    440 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Officiel rækkevidde
    450 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 6 / 12
  • Mål
    L:420 cm B:177 cm H:151 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,75 kr./km
  • Målt rækkevidde 330 km

Sikkerhed

2022
Luk

For 10 år siden sad Renault og Nissan nærmest på markedet for elbiler. Men selvom de i mellemtiden har slået sig sammen i en verdensomspændende koncern, er det først nu, at de to fabrikker tager næste skridt i retning af flere og bedre elbiler.

Hvad ventetiden helt præcist har været brugt til, står lidt uklart, men nu er de klar med nye modeller, der bygger på samme helt nye platform.

Vi har her set nærmere på Renault Megane E-Tech, der skal bringe det franske bilmærke ind i den nye elbil-æra. Det sker gradvist, i takt med at produktionen af den benzin- og dieseldrevne Megane mindskes, og antallet af denne eldrevne Megane øges. Det er planen, at Megane om tre år kun fås med ren eldrift.

Video: Kig nærmere på Renault Megane E-Tech

Hvad koster Renault Megane E-Tech?

Det første køreindtryk er positivt. Renault har formået at skabe en bil, der byder på moderne teknik, et flot design og en god portion komfort og køreglæde. Men den nye elbil kommer også med et prisskilt, der er til at få øje på.

Modelprogrammet rummer to størrelser af batterier, et lille på 40 kWh og et mere normalt på 60 kWh. På det danske marked, hvor elbiler i denne klasse er fritaget for registreringsafgift, giver det ikke rigtig mening at se på udgaven med det lille batteri. Derfor koster den billigste version reelt 330.000 kr. Men den savner vigtigt udstyr, så man er faktisk nødt til at vælge niveauet over og tillægge prisen for en udstyrspakke med bl.a. adaptiv fartpilot. Så lander startprisen på små 360.000 kr., og så er vi nået til et niveau, hvor prisen begynder at være en udfordring.

Det kan endda blive værre endnu, for vil man have den testede topmodel, Iconic, med en udstyrspakke til 15.000 kr., lander prisen i stedet på hele 389.000 kr. Men så venter der som sagt også en fin oplevelse i en god bil.

Førerpladsen er lækkert udformet, og et stort display foran rattet kan vise informationer som f.eks. navigation.
Førerpladsen er lækkert udformet, og et stort display foran rattet kan vise informationer som f.eks. navigation. Skærmen i midten er Android-baseret og rummer flere apps, man kan installere efter behov. Der er både Google-baseret kort og mulighed for Apple CarPlay eller Android Auto.

Lækker kabine med Google

Med det in mente springer vi straks ind bag rattet i det velformede førersæde. I denne udgave er det elektrisk betjent, og det giver mulighed for at finde en passende kørestilling, der tilmed er rar på længere køreture. Bilen husker selv sædets position sammen med andre personlige indstillinger og kobler det op på ens profil, så det bliver indstillet perfekt, hver gang man skal ud at køre.

Rattet kan også justeres i alle retninger, så man kan have armene i en afslappet position, og foran rattet er der et digitalt cockpit, der giver fin information under kørslen. Man kan vælge mellem flere forskellige præsentationer af indholdet, ligesom man kan vælge mellem flere farvetemaer.

Den helt store oplevelse finder man dog ved skærmen i midten. Den rummer en række hovedafsnit, og vælger man navigationsdelen, får man adgang til det nye Google Automotive Services, som også benyttes af Volvo og Polestar. Det fungerer rigtig godt og giver en fin kørselsvejledning samt mulighed for at se, hvor meget strøm der er tilbage, når man når frem.

Desværre kan man endnu ikke tale dansk til bilen, men Renault har lovet, at det kommer i forbindelse med en af de jævnlige opdateringer, som bilen løbende får „over the air“.

Fartpiloten og vognbaneassistenten (ekstraudstyr) fungerer fint og er lette at betjene.
Fartpiloten og vognbaneassistenten (ekstraudstyr) fungerer fint og er lette at betjene.

Ikke en "veganerbil"

Materialerne i kabinen er i øvrigt lækre, og mange af dem er skabt ved brug af genanvendte materialer, ligesom træpanelerne er af sammenpressede træfibre, der er monteret på paneler lavet af bomuld. På den måde er det sjovt at se, hvordan elbiler ikke bare tager fat på problemstillingen vedrørende CO2-udslip fra kørslen, men også introducerer en ny tankegang vedrørende brug af materialer og selve produktionen af bilen.

I denne udgave er der dog også dele af sædet, hvor der er anvendt læder, så en „veganerbil“ er der ikke tale om.

Pladsen ved bagsædet er udmærket, men man sidder lavt og har kun begrænset udsyn, og det mindsker komforten. Bagagerummet er rimeligt i størrelsen for en hatchback, og det er dybt og regulært i formen.

Når Megane E-Tech skal lynlades, sker det ifølge fabrikken med op til 130 kW.
Når Megane E-Tech skal lynlades, sker det ifølge fabrikken med op til 130 kW. Da vi ladede bilen, foregik det dog kun med en gennemsnitlig effekt på 90 kW i 30 minutter.

Hvor lang rækkevidde har Renault Megane E-Tech?

Ifølge fabrikken kan bilen køre 450 km på en opladning. Så langt nåede vi ikke under vores test af rækkevidden ved konstant 110 km/t. på motorvej. Vi nåede, hvad der modsvarer 340 km ved 20°, og det er en afvigelse, der er helt på linje med det, vi måler i andre elbiler.

Lademulighederne er mægtige, og Renault har valgt, at alle udgaver i Danmark leveres med en indbygget 22 kW-lader. Det  er dobbelt så meget som de fleste andre elbiler, selvom det ikke er alle ladere, der kan levere en så høj AC-effekt. Men finder man en lader i det offentlige byrum, der kan levere 22 kW, kan man oplade bilen helt på to-tre timer. Ellers tager det den dobbelte tid.

På farten kan bilen lynlades med op til 130 kW, og det er bestemt godkendt.

Digitalt bakspejl giver bedre udsyn

Renault Megane E-Tech holder selv sporet

På vejene er Renault Megane E-Tech letkørt, sådan som man næsten altid oplever elbiler. Motoren er tyst, og accelerationen er glidende.

Bilen kører pænt ligeud, og styretøjet er godt konstrueret med et fint feedback til føreren. Man kan indstille elmotoren til at motorbremse i fire niveauer, og det foregår via skiftegreb bag rattet. I den kraftigste position kan man stort set køre bilen udelukkende ved at regulere speederen, og det er behageligt ved bykørsel, når man har fundet balancen mellem acceleration og deceleration.

I testbilen var udstyrspakken med adaptiv fartpilot tilkøbt, og den fungerer fint på motorvej, mens den i byerne godt kan blive påvirket af biler, der er parkeret langs vognbanen. På motorvej får man stor hjælp fra vognbaneassistenten, der er standard. Den fastholder bilen i vognbanen, men kræver dog, at man har en hånd på rattet. Et kamera i forruden læser i øvrigt vejskiltene og lader fartpilotens indstillede hastighed følge skiltenes værdier. Det er smart!

Vi tog også Megane E-Tech med på FDM Sjællandsringen for at afprøve den i kritiske situationer, og også her vidnede bilen om en god balance og et godt vejgreb, selv ved hård kørsel. Testbilen var udstyret med 20"-hjul, og de både styrer præcist og står godt fast. Til gengæld kan de, lidt afhængigt af asfaltens beskaffenhed, være ret støjende ved kørsel på motorvej.

Bagagerummet er dybt og rummer i alt 440 liter.
Bagagerummet er dybt og rummer i alt 440 liter. Der er plads til et ladekabel under gulvet. Bagsædet kan foldes forover i to dele, men det efterlader en ret høj kant. Der er to poseholdere og lys i siden, men ikke et 12-volt-udtag.

Hvad koster det at eje Renault Megane E-Tech?

Renault sælges herhjemme med en garanti på blot to år. Til gengæld kan man med fordel tegne en service- og reparationsaftale på bilen, hvor man i så fald får forlænget fabriksgarantien tilsvarende.

Over en periode på fem år og 100.000 km koster en sådan aftale blot 342 kr. om måneden, hvilket dækker både planlagte serviceeftersyn for hver 30.000 km og uforudsete reparationer. Den aftale bør man helt sikkert tilkøbe. 

Vi har beregnet den samlede udgift ved at eje bilen i fem år og 100.000 km til 75.000 kr. om året, eller hvad der modsvarer 3,75 kr. pr. km. Det er i den meget fornuftige ende af skalaen og viser, at selvom elbiler kan være noget dyrere i anskaffelse end tilsvarende benzinbiler, så lander de samlede omkostninger trods alt på et attraktivt niveau.

Så på den måde kan Renault Megane E-Tech sagtens gå hen og blive et langt mere fornuftigt bilkøb end det, prisskiltet giver indtryk af.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen