Motor mener:
Det er helt nyt, at en elbil både kan være komfortabel på de asfalterede veje og en sand bjergged i terrænet. Men det kan Toyota bZ4X, og det er flot!
BARCELONA Mens andre bilmærker efterhånden har flere års erfaring med at bygge elbiler, så er det først nu, at verdens største bilproducent åbner den dør. Det sker med denne nye Toyota bZ4X, der er en mellemklasse-SUV.
Det noget kryptiske navn dækker over først bZ (beyond Zero), der bliver det samlende navn for alle Toyotas elbiler. 4-tallet indikerer bilstørrelsen (som f.eks. VW ID.4), og med X’et indikeres det, at der er tale om en såkaldt crossover, altså en noget forhøjet bilmodel.
Modellen kommer i udgaver med enten to- eller firehjulstræk, og selvom priserne endnu ikke er kendt, kan man godt gå ud fra, at de begynder ved 350.000-400.000 kr.
Video: Kig inden for i Toyota bZ4X
Hvornår leveres Toyota bZ4X?
Den nye elbil kommer først til salg engang til foråret, og er man blandt de første, der reserverer en på Toyotas hjemmeside, kan man forvente at få bilen leveret hen mod slutningen af året.
Ventetiden bruger fabrikken på at få opdateret ladesystemet, så det passer til det danske trefasede elnet og dermed 11 kW. De første udgaver lader nemlig kun med én fase. Det er ikke noget problem i Norge, og da de er helt vilde i varmen for at få elbiler, får de de første biler, der kommer til Europa fra fabrikken i Japan.
Vi har allerede haft lejlighed til at køre bZ4X, og det var noget af en positiv oplevelse, kan vi hilse og sige. På små veje imponeres man over bilens gode egenskaber i sving og kurver, hvor styretøjet er helt proportionelt med bilens bevægelser. Og på motorvej imponerer dels det ekstremt lave støjniveau, dels dens fine affjedring.
Bilen er ikke vildt hurtig, men der er alligevel tilstrækkeligt med kræfter til, at den opleves som letkørt. Men det var på Toyotas nyanlagte offroadbane lidt uden for Barcelona, at bZ4X for alvor viste tænder. Her formåede den at køre i terræn, som man ellers kun troede var muligt for en Landcruiser. Hatten af for det!
Hvordan er Toyota bZ4X indrettet?
Vel placeret i førersædet bemærker man først og fremmest, hvordan rattet er placeret tæt mod overkroppen og med instrumenterne samlet i en gruppe, man ser på hen over rattet. Det virker næsten som et headup-display, og er meget let at aflæse under kørslen.
Mellem forsæderne er gearvælgeren placeret som en drejeknap, der kan betjenes, uden at man ser på den. Den går naturligvis selv i P, når man slukker motoren. Det sidste skal man dog gøre på en separat knap – her har Toyota ikke fulgt de lidt smartere elbiler, der tænder og slukker, alt efter om man sidder i førersædet eller ej.
Kørestillingen er i øvrigt god nok, men man kommer ikke helt udenom, at det flade og ret høje gulv giver en kørestilling med knæene ret højt oppe og tæt på midterkonsollen. Det kan man nok vænne sig til, men det er ellers her, at elbilerne føles noget anderledes at sidde i end de traditionelle biler.
Hvor hurtigt oplades Toyota bZ4X?
Batteriet i bilen har en kapacitet på netto 72 kWh, og det giver en officiel rækkevidde på ca. 410 km i udgaven med firehjulstræk og omkring 450 km i udgaven med forhjulstræk.
Elmotorerne er ens i de to udgaver, men man har dæmpet effekten i udgaven med to motorer, så den forhjulstrukne yder 204 hk, og den med to elmotorer samlet set blot yder 14 hk mere. Det er dog i begge tilfælde rigeligt til en pæn acceleration.
Hjemme kan bilen som sagt oplades helt med 11 kW på seks-syv timer, og på farten kan den lynlades med op til 150 kW, så den når 80 procent på en halv time.
Der er varmepumpe i alle udgaverne, og man kan tænde varmen fra en app, så man altid starter op i en tempereret kabine. Batteriet er væskekølet, og fortæller man bilen, at man er på vej til en ladestander, forvarmes batteriet, så opladningen kan ske hurtigst muligt.
Hvad koster Toyota bZ4X?
Endnu kender vi ikke de danske udstyrsniveauer i detaljer, men det ligger fast, at alle får adaptiv fartpilot med vognbaneassistent og en avanceret nødbremse.
Grundudgaven får en 8-tommerskærm i midten, mens de øvrige får den store 12,3-tommerskærm, som ses på billederne. Her er der trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og topudgaven har desuden et avanceret JBL-musikanlæg.
Man kan endvidere tilkøbe solceller til taget, så man i solrige egne af verden kan opsamle energi til 1.800 km kørsel om året. Så meget skal man nok ikke vente at kunne få ud af det i Danmark, men ideen er god.
Toyota forventer i Europa at sælge i alt 16.000 biler i 2022 og i alt 35.000 i 2023. Men det bliver kun starten på en stor satsning på elbiler. Frem til 2025 lanceres i alt syv nye modeller i bZ-familien, og derefter går der højst 10 år, før der kun er såkaldte 0-emissionsbiler på programmet herhjemme.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.