Motor mener:
Det er ikke kun designet på ID. Buzz, der bringer smilet frem. Også køreegenskaberne efterlader alle i bussen i højt humør.
KØBENHAVN Det er godt nok længe siden, vi har kørt en bil, der tiltrak sig så megen opmærksomhed som den nye ID. Buzz. Det er en nyfortolkning af det klassiske folkevognsrugbrød fra 1960’erne, og helt i tidens ånd er den nu blevet til en elbil.
Men linjerne i den nye version sender overalt glade hilsner til den nu klassiske original, og særligt i de udgaver, hvor der er tofarvet lakering, bliver udtrykket ligefrem forvandlet til en „glad“ bil. Og det smitter!
VW lægger da heller ikke skjul på, at netop denne bil skal høste positiv energi til hele koncernen, som ellers har hængt lidt i bremsen i de senere år efter flere skandaler og negativ omtale.
Men det skal være slut nu, og efter vores første tur i den nye el-bus, ser det da også lyst ud. For her er der tale om en bil, der udfylder en rolle, som ingen andre biler kan i øjeblikket.
Video: Se nærmere på VW ID. Buzz
Hvad koster VW ID. Buzz?
Selvom den kun rummer fem personer, er der tale om en så rummelig og fleksibel bil, at det alene gør ID. Buzz til noget særligt. For eksempel kan man lægge bagsæderne ned, og så dannes der en lasteflade på størrelse med en stor dobbeltseng. VW har da også allerede udviklet en faconsyet madras til dem, der drømmer om at sove i bilen.
Indtil videre kommer bilen kun i en udgave med et batteri på 77 kWh netto, en rækkevidde på ca. 420 km og en elmotor med 204 hk, der trækker på baghjulene, præcis som den første VW-bus gjorde.
Der er to varianter, og de er begge flot udstyret. Billigste koster lige under en halv mio. kr., mens topudgaven koster 90.000 kr. mere. For den pris får man bl.a. el-skydedøre, el-bagklap, el-justerbare sæder, Matrix-LED forlygter samt en assistentpakke med den ret avancerede vognbaneassistent.
Dertil kommer mulighed for at lade bilen parkere helt af sig selv ved op til fem p-pladser, man har gemt i bilens hukommelse. Det sidste prøvede vi på testbilen, og det er både en sjov og brugbar funktion!
Hvordan kører VW ID. Buzz?
Man sidder dejlig højt i bilen, og der er et fremragende udsyn hele vejen rundt. Køreegenskaberne er meget komfortable, og trods en vægt på 2,4 tons klarer den fint at køre på ujævne underlag.
Støjniveauet er meget lavt, og særligt dækstøjen, som kan være ret høj i de mindre ID-modeller, er her næsten elimineret. Motoren trækker med sine 204 hk og 310 Nm i en glidende kørsel, og man savner ikke kræfter. Men helt hurtig er den nu heller ikke.
I lighed med sine mindre ID-søskende kan ID. Buzz vende på en femøre. Helt præcist er vendediameteren på lige over 11 meter, og det gør det let at manøvrere med den store bil.
Køreindtrykket er derfor meget positivt, men en enkelt svipser synes alligevel at have sneget sig gennem udviklingsafdelingen: Der er ingen friskluftdyser ved bagsædet, og man kan ikke åbne ruderne i skydedørene. Det sidste arbejder VW på at løse, mens friskluftdyserne først dukker op, når ID. Buzz senere dukker op i en syvpersoners udgave med en lidt længere akselafstand.
Kortere rækkevidde end VW ID.5
Batteriet i bilen er det samme som det, der er i den mindre ID.5, og det betyder, at bilen nu kan lades med op til 170 kW. VW oplyser, at man kan lade fra fem til 80 procent på en halv time, og det er flot! Hjemme kan bilen lades med 11 kW fra en trefaset ladeboks.
Rækkevidden er ifølge fabrikken på ca. 420 km, og det er resultatet af en ekstrem flot aerodynamik, hvor luftmodstandskoefficienten er helt nede på 0,285, hvilket er rekord for biltyper som denne. Til sammenligning var det på 0,42 for den første VW-bus.
Den store ID. Buzz bliver dog aldrig helt aerodynamisk, da både bredden og højden er to meter, og det har mindsket rækkevidden med omkring 100 km sammenlignet med f.eks. ID.5.
Sælges inklusive serviceaftale
Man kan bestille ID. Buzz fra september måned, og de første kommer til landet lige før udgangen af 2022, mens den helt store leverance efter planen tager fart i løbet af 2023.
Bilen sælges inklusive en service- og reparationsaftale, der løber i fem år og 100.000 km, og har man ikke en ladeboks, kan den installeres via Clever for 2.500 kr.
Standardfarven er hvid, og vil man have metallak koster det 12.800 kr. ekstra, mens den tofarvede lakering koster 22.300 kr. ekstra.
VW ID. Buzz må trække op til 1.000 kg, og et anhængertræk koster 12.200 kr.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.