Toyota trumfer i elbil-kapløb med elektrisk sportsvogn

En fuldelektrisk sportsvogn er formentlig på vej fra Toyota. Og det er en dansker, der har stået for formgivningen af det, der kunne blive en moderne MR2.

Gul Toyota FT-Se forfra
Nyt om biler

17 elbiler vil Toyota have globalt frem til 2026. Og tallet skal helt op på 30 i 2030. Mindst én af dem ser ud til at blive en ægte sportsvogn.

Hvornår – og om - den kommer vides ikke. Officielt er det ikke besluttet at sætte den i produktion, men da den sammen med andre kommende elbiler er vist på et billede med Toyotas topchef Akio Toyoda, er det sandsynligt.

Og nu giver Toyota et mere klart indtryk af bilens design. Det sker ved at fremvise konceptbilen FT-Se, som tilmed er skabt af en dansker.

Toyota FT-Se bagfra i gul.
Toyotas bud på en fuldelektrisk sportsvogn i form af konceptbilen FT-Se. Den ligner en åndelig efterfølger til MR2.

I stil med Toyota MR2

Bilen minder om den hedengangne MR2, som var en topersoners centermotorbil med baghjulstræk. Den var i produktion til det globale marked i tre generationer mellem 1984 og 2007.

Om MR2-navnet, som ikke gør sig så godt i fransktalende områder, eller eventuelt Celica kommer i spil, er Toyota tavs om. Det kunne også blive noget med BZ, og med stor sandsynlighed vil GR-betegnelsen indgå. Det er Toyotas navn for sportslige modeller og varianter og er brugt på konceptbilen.

Tekniske oplysninger om FT-Se findes ikke, da det er en konceptbil. Dog oplyses, at bilen blot er 4,38 m lang, 1,22 m lav, men hele 1,90 m bred. Længde og bredde er noget større end den seneste MR2.

Toyota FT-Se forfra.
Toyota FT-Se er en konceptbil, men ser særdeles færdig ud i sit design og kan formentlig gå i produktion med kun minimale ændringer.

Skal have næste generations batterier

Man kan se, at bilen har et særligt udformet racerrat, skærme både til højre og venstre for rattet og et lavt placeret instrumentpanel. Konceptbilen har desuden bløde områder ved benene, som skal beskytte mod stor G-påvirkning som ved især banekørsel.

FT-Se er designet til at rumme ’næste generations batterier’ med lav højde og høj energitæthed. Toyota arbejder på flere typer batterier, men der henvises her næppe til faststof-batterier, som Toyota først venter klar i stor volumen hen mod slutningen af dette årti.

De mere kompakte batterier er ifølge Toyota et vigtigt aspekt for at kunne rykke grænserne for højtydende elbiler.

Toyota FT-Se med tre mænd ved siden.
Toyotas elsportsvogn har danske Stephan Rasmussen (længst til højre) som hoveddesigner. Her står han med to designkolleger fra Toyota.

Næsten ingen el-sportsvogne

Egentlige sportsvogne eller sportscoupéer eksisterer endnu ikke rigtigt i den elektriske æra.

MG lancerer den elektriske roadster Cyberster til sommer, og Tesla har meget længe arbejdet på den ekstreme Roadster, men det er uvist, hvornår den går i produktion. Fisker er angiveligt gået i gang med sportsvognen Ronin med ukendt tidshorisont.

Så selv om Toyotas elsportsvogn ikke er lige om hjørnet, kan Toyota stadig nå at blive blandt de første med sådan en type – noget der imagemæssigt kan blive en trumf i elbil-kapløbet, som Toyota er kommet sent til start i.

Mand sidder i orange sportsvogn.
Stephan Rasmussen er krøbet ind sit værk, FT-Se. Han har tidligere været involveret i konceptudgaven til den første Toyota C-HR og senere i en koncept-forløber for Lexus UX.

Dansker har designet FT-Se

Toyotas danske presseafdeling lader forstå, at en dansker er hovedansvarlig for formgivningen.

Det er den 37-årige midtjyde Stephan Rasmussen, som i 12 år har arbejdet i designafdelingerne hos Toyota og Lexus. Tidligere har han været involveret i første generation af C-HR.   

Toyota citerer Stephan Rasmussen for bl.a. dette om FT-Se:

- Den ser ikke for ekstrem ud, men samtidig ser den alligevel dyrere ud, end den måske vil blive, siger han.

Designskitser til bil.
Nogle af bildesigner Stephan Rasmussens første skitser af FT-Se. Billedet af skitserne er dateret 22. november 2021, så projektet har været undervejs længe. Konceptbilen blev vist første gang på Japan Mobility Show i oktober 2023.

Svært at skabe identitet for GR-mærket

Han forklarer også, at noget af det mest udfordrende i projektet var at skabe en form for identitet for Toyotas relativt unge GR-mærke, hvor performance-biler som GR Yaris, GR86 og GR Supra foreløbig er de nuværende familiemedlemmer.

- GR-brandet har ikke en lang historie, som vi kunne bygge videre på. Så vi skulle tænke meget over, hvordan vi kunne bygge videre på GR-brandet med den nye sportsvogn, lave noget meget emotionelt og samtidig sikre, at man stadig kan se, at det er en Toyota, forklarer Stephan Rasmussen.

- Personligt har det været mere spændende for mig, at det er en elektrisk bil. Det giver nogle nye udfordringer og muligheder, som jeg ikke har arbejdet med tidligere, siger den danske bildesigner.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025