Tesla reagerer nu på de faldende salg i Danmark, hvor de er gået op mod 30 procent tilbage i forhold til deres rekordår sidste år. Løsningen er igen at komme med markante prisnedsættelser for at trække kunder i butikken, og priserne falder på både Model 3 og Model Y.
Der er flere årsager. Ud over at der kan gå lidt træthed i, at alle får samme bil i samme hvide farve, så har konkurrenterne også sænket deres priser.
Dertil har danskerne fået øjnene op for, at der også er andre attraktive modeller på markedet. Der har især været meget interesse for de teknisk opdaterede udgaver af Skoda Enyaq og VW ID.4, og hen over sommeren lurer Xpeng G6 som en meget hård konkurrent til Model Y.
Privatleasing er også en markant årsag. For de mange prisfald giver usikkerhed om, hvad bilen reelt skal koste, og her har Renault været skarpe med tilbud på deres mellemklasse-elbil Megane E-Tech, der var den mest indregistrerede bil i april måned. Det er et punkt, hvor Tesla tidligere har været skarpe, men hvor de i dag står for dyrt i forhold til konkurrenterne.
Model 3 falder med op til 26.000 kr.
Priserne er i denne omgang kun i Danmark, men for et par uger siden faldt priserne også i bl.a. Norge, så det var ventet, at der ville komme en justering på især Model 3, der blev faceliftet sidste efterår. Tesla justerede ikke priserne på 3'eren i januar, hvor de satte priserne ned med 10 procent på Model Y.
Model 3 fås nu fra 299.990 kr. for en version med baghjulstræk og en rækkevidde på 554 km. Det er en meget attraktiv pris for en virkelig velfungerende elbil. I samme prisleje kan man også overveje Cupra Born, Renault Megane E-Tech og VW ID.3.
Den firehjulstrukne version af Model 3 med en rækkevidde på 678 km koster nu 359.990 kr. Den er dermed også nedsat med 26.100 kr. – præcis som tilfældet er for basisudgaven af Model 3.
Den nye topmodel, Performance, er ikke kommet på markedet endnu, og den har Tesla ikke justeret prisen på. Så her skal man indtil videre fortsat lange 440.090 kr. over disken for at få bilen med hjem.
Prishistorik for Tesla Model Y
Model Y falder med op til 35.000 kr.
Den mest solgte bil sidste år i Danmark, Europa og ja faktisk hele verden får også hugget godt af prisen. I modsætning til Model 3 har Model Y ikke fået sit facelift endnu, og dermed halter den efter især på komfortområdet i forhold til sedanmodellen.
Prisen starter nu fra 329.990 kr., hvilket umiddelbart er en prisnedsættelse på 30.000 kr. Men her skal man holde tungen lige i munden. For selvom Tesla Model Y i går kunne fås fra 359.990 kr., så var listeprisen lige under 345.000 kr. den 17. januar.
Det er her, man skal være særlig opmærksom på Teslas priser, fordi de så ofte justerer priserne spektakulært ned og efterfølgende trimmer dem lidt op, så den kommende prisnedsættelse ser ekstra imponerende ud.
Der sælges også mange lagerbiler til under listepris. Så den reelle prisnedsættelse er nærmere 15.000 kr. end 30.000 kr. for basismodellen.
Den største prisnedsættelse på 35.000 kr. gælder for Tesla Model Y med baghjulstræk og stort batteri. Den koster nu 349.990 kr. og har en rækkevidde på 600 km. Det er den mest attraktive version af Model Y efter prisnedsættelsen.
Versionerne med firehjulstræk er sat ned med henholdsvis 20.000 og 10.000 kr. for Long Range og Performance. Dermed kan de nu købes fra 389.990 kr. og 429.990 kr.
Bemærk, at Long Range med firehjulstræk var den første version af Model Y. Den højeste pris nåede den i 2022, da den kostede 561.280 kr. Med den nyeste prisjustering er den samlet set sat 171.290 kr. ned i pris. Og så kraftige prisfald kan give bekymringer for bilkøbere.
FDMs tips til bilkøbere i en turbulent tid
De store prisfald skaber naturligvis usikkerhed omkring bilernes gensalgsværdi. Hvad skal man gøre, hvis den bil, man har købt, pludselig falder i pris?
Hidtil har prisfaldene været på 20.000-40.000 kr., og det er fortsat tilfældet for de fleste bilmærker. Men Teslas prisfald er ekstreme, og det rammer kunderne hårdt på pengepungen. Altså ikke de nye, men dem som allerede har købt.
– FDMs primære råd til bilkøberne er at slå til når du finder prisen rigtigt. Bilmarkedet er fortsat præget af usikkerhed om priser. Men disse biler er nu i et prisleje, hvor man får meget bil for pengene. Uanset om det er Tesla eller konkurrenternes biler er der tale om, så har biler fornuftig rækkevidde, god sikkerhed og gode ladeevner, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM.
En ny bil er ikke et investeringsobjekt, og uanset om priserne kommer til at falde yderligere i fremtiden, vil du tabe penge på bilen. På et tidspunkt steg bilerne i pris, det er ikke tilfældet længere.
– Hvis din bil falder 30.000 kr. i pris, så taber du ikke 30.000 kr. Årsagen er, at bilen i forvejen vil tabe cirka 50 procent af værdien over fire til fem år, så når prisen sættes ned med 30.000 kr., vil dit reelle tab højst være yderligere 15.000 kr., når du sælger bilen igen. Har du købt en bil, hvor prisen sættes markant ned, handler det om at passe godt på den og eje den så længe som muligt for at udjævne værditabet over en længere periode. Hvis du skylder mere i bilen, end hvad den er værd, er du teknisk insolvent, siger Ilyas Dogru.
Er du usikker på bilernes pris, pludselige værditab eller generelt om teknologien er moden, kan privatleasing være et godt alternativ. Men der skal du regne på, om privatleasing nu kan betale sig.
Og til sidst: Når priserne falder over tid, betyder det også, at din kommende bil om fire-fem år bliver billigere. Så selvom du må se ind i et højere værditab på din nuværende bil, vil du spare penge på den næste.
Få mange fordele og rabatter som medlem af FDM
Som medlem af FDM har du adgang til mange fordele – blandt andet kan du altid få rådgivning af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.