Forbudt i Europa - Dansk smugkik på den kantede Cybertruck

Få biler har fået så massiv eksponering, som Tesla opnåede under lanceringen af sin Cybertruck. Det var især to ødelagte vinduer, som blev smadret med en jernkugle, der gav opmærksomhed. Nu er pickup truck'en kommet til Danmark på gæstevisit. 

Tesla Cybertruck holder i en hal
Nyt om biler

Det er sjældent, at et bilfirma under præsentationen af en ny model ender med at ødelægge den. Den administrerende direktør for Tesla, Elon Musk, påstår, det ikke var meningen, men de to smadrede ruder betød, at Tesla Cybertruck gik viralt, og bestillingerne væltede ind. Der skulle angiveligt være over to millioner forudbestillinger.

Nu er bilen kommet på charmeoffensiv i Danmark, selvom det er meget usikkert, om modellen nogensinde kan indregistreres i Europa. 

Som navnet antyder, er Cybertruck en pickup-truck, som er den mest populære bilform i USA. Men modsat mange af konkurrenterne, som har haft samme form i snart 100 år, er Cybertruck den mest kantede bil eller pickup, der er sat i produktion.

Se gennemgang af Tesla Cybertruck

Vi har ikke en stor tradition for pickups i Danmark, men i USA er de dominerende i gadebilledet, og derfor er vi heller ikke helt vant til størrelsen. Selvom Cybertruck skulle være fem procent mindre end konceptbilen, er den enorm, når man står ved siden af den.

Den spidse taglinje gør, at den skiller sig ud, og idéen med at have et dækken hen over bagenden, som er på skrå i stedet for vandret, giver også bedre aerodynamik i forhold til konkurrenterne.

Men kanterne og ikke mindst det faktum, at karrosseriet er lavet i rustfri stål, gør, at bilen nærmest er et kunstværk. 

Tesla Cybertruck set fra siden
Der er et stort lad bagved som på en normal pickup, men fortil er der også plads til fem personer. For at give plads til passagerne er Cybertruck meget høj og højst lige ved føreren.

Cybertruck spækket med innovationer

Den traditionelle pickup har været bygget på samme måde i årtier. Nu er der kommet flere elektriske modeller på markedet i USA, og det gælder også denne Cybertruck. Disse biler er for store og især for tunge til at blive solgt i Europa. Men Tesla har ikke bare lavet karrosseriet i rustfrit stål, hvilket gør, den ikke kan ruste og har svært ved at blive ridset. Der er også andre innovationer.

For Tesla er det første model med 800 volt-batteriteknologi. Det betyder, at den hurtigere kan lade op, hvilket er vigtigt, når batteriet er på lidt over 120 kWh. Som med Teslas andre modeller angiver de ikke kapaciteten, blot at rækkevidden er omkring 550 km afhængig af dæk og udstyr.

Nyt er, at Tesla deler batteriet op i to dele, så man angiveligt kan lade det mere effektivt med 400 volt end andre 800 volt-batterier. Vi har dog ikke testet det. 

En større nyhed på batteriområdet er skiftet fra 12 til 48 volt. Alt i bilen kører på et 48 volt-system, og det har den fordel, at man kan have tyndere kabler i bilen, og det sparer meget kobber samt vægt.

Der er andre biler, som delvis har 48 volt, men Cybertruck er den første produktionsbil alene med 48 volt-system samt naturligvis højvolt til elmotorerne. 

Rat i en Tesla Cybertruck
Indretningen er klassisk Tesla, det vil sige, at alt, der kan fjernes, er fjernet. Ligesom den faceliftede Model 3, S og X er der ikke blinkerarm i Cybertruck. Men steer by wire er den største forandring i Cybertruck. 

Der er heller ikke forbindelse mellem rat og hjul. Teknikken kaldes steer by wire, og du kan se i videoen, hvordan vi kan dreje på rattet, uden at hjulene drejer. Først når man sætter sig i førersædet, og bilen startes, reagerer hjulene på ratudslag. Der er i øvrigt meget lille ratudslag, og det skulle ændre sig afhængig af hastighed, så bilen både er let at parkere og behagelig at køre på motorvej. 

Som en rigtig pickup-truck har Cybertruck en frihøjde på op til 40 cm, og affjedringen kan bevæge sig op til 30 cm, hvilket skulle give god komfort selv på en meget ringe vej.

En lidt speciel funktion er en campingindstilling, hvor man kan købe et telt, som kan monteres på selve Cybertrucken. Derefter indstiller luftaffjedringen sig, så bilen holder så vandret som muligt. Dermed kan man sove uden at trille til en side.  

Er Cybertruck en dødsfælde?

At bruge rustfri stålplader til at lave et karrosseri og insistere på, at designet skal være så kantet som muligt, giver udfordringer på bilen. Den Cybertruck, som er på tur i Europa og i disse dage i Danmark, har fået filet kanterne på stålet. Om det er standard, er svært at se, men der er stadig mange steder, hvor stålet er skarpt som en meget sløv kniv. 

Forlygten på Tesla Cybertruck
Bemærk, hvor skarp kanten er på venstre forskærm, og den møder heller ikke frontklappen specielt præcist. Forlygten er med til at give bilen det futuristiske look. 

Der er også steder i fronten, hvor stålpladerne står lidt for frit, så man kan få en rift ved en uheldig berøring. Der er en nylig historie med en kunde, som endte på skadestuen, fordi han undersøgte kanterne lidt for grundigt. Uanset skarpe kanter er Cybertruck som andre pickups en stor, tung og meget kantet bil. 

Baglygte på Tesla Cybertruck
Her ses højre baglygte på bilen. Bemærk også her, hvor højt og frit kanten på højre bagskærm er. Det er underligt, at Tesla ikke har beskyttet omgivelserne bedre mod bilens rå facade. 

Men den rå ståloverflade er med til at gøre Cybertruck spektakulær at se på. Er du blevet fristet af at læse om bilen, har du mulighed for at se den flere steder i Danmark i løbet af juni. Du kan se mere på Teslas hjemmeside, søg efter Cybertruck Odyssey.  

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her