Shanghai Auto Show: Det vilde Østen

Det går vildt for sig i Kina – også når det gælder biler. Landet er verdens største bilmarked, og elbilerne stormer frem. Samtidig har de kinesiske mærker voksende ambitioner om at komme til Europa, og det er nu meget avancerede elbiler, som er på vej, kan man se på verdens største biludstilling, Auto Shanghai. Se nyhederne og tendenserne her.

Kinesere kikker på hvid bil på udstilling.
Nyt om biler

Bilbranchen i Kina koger. Der lanceres en ny bilmodel hver anden dag, og mange af dem er højteknologiske, kan lade hurtigere end biler i Europa eller også er de hamrende billige. Eller en fascinerende og skræmmende kombination.

Verdens største bilmarked

Kina er det land i verden, hvor der sælges langt flest biler. Mens der i 2024 blev solgt 10,6 mio. nye biler i EU og 16 mio. i USA, var tallet i Kina 22,6 mio.

De nye kinesere er også moderne, smarte eller avantgardistiske at se på, ofte takket være europæiske designere, selv om temmelig mange af mærkerne også ligner hinanden.

Som dansk bilkøber er det spændende tider, hvis ens næste bil godt må være kinesisk. Og under alle omstændigheder vil teknologien, særligt batterierne, smitte af på også mange europæiske biler.

Mange af de kinesiske mærker finder vej til Europa, både de helt billige som BYD Dolphin Surf og Dongfeng Box, de almindelige fornuftmærker som MG og BYD samt de virkelig luksuriøse til værdi-for pengene som Hongqi og Exlantix.

Læs om batterirevolutionen i Kina - nu ladning med 1.300 kW

Menneskemylder på biludstilling i Kina.
Auto Shanghai 2025 er et mylder af bilnyheder - og besøgende. Udstillingen i verdens tredjestørste by er verdens største biludstilling med otte store haller og 70 bilfirmaer. 

EU-told betød pause

Den helt store offensiv fik et skud for boven, da EU i sommeren 2024 indførte temmelig høje toldsatser på elbiler bygget i Kina. De fleste producenter gik i tænkeboks, og nogle enkelte har stukket halen mellem benene eller er gået nedenom og hjem i mellemtiden.

Men mange andre har nu sundet sig og gør klar til at rykke til Europa. Nogle af de kinesiske bilfirmaer er lykkeriddere, der synes det lyder fint at være til stede i Europa, men majoriteten tænker langsigtet og har store finansielle muskler.

De kinesiske mærkers fremmarch i Danmark er synlig, men foregår indtil videre i adstadigt tempo. I første kvartal 2024 stod de rent kinesiske mærker for fire pct. af det danske nybilsalg, mens de i første kvartal i år er oppe på en markedsandel på fem pct.

Læs om de tyske mærkers comeback-forsøg i Kina

11 nye Kina-mærker på vej til Danmark

Elbiler stormer frem

Elbiler og plugin-hybrider (tilsammen kaldet new energy vehicles) udgør nu halvdelen af bilsalget i Kina. Rene elbiler udgjorde i 2024 28 pct., og havde i første kvartal 2025 en vækst på 45 pct.

Inden for de næste 12 måneder kan vi forvente at se 11 nye mærker fra Kina i Danmark: Avatr, Changan, Deepal, Denza, Dongfeng, Exlantix, Firefly, Jaecoo, Omoda, Onvo og Zeekr. Flere står på spring, bl.a. Smart, Lynk & Co, Leapmotor og GAC – hvis de altså ikke giver op på forhånd, når de ser, hvor overbefolket særligt det danske bilmarked er ved at blive.

Denne heksekedel af et særdeles dynamisk bilmarked, der er verdens suverænt største, kan man i sit koncentrat opleve på Shanghai Auto Show.

Bilmessen hedder reelt Auto Shanghai 2025 (helt formelt den 21. Shanghai International Automobile Industry Exhibition) og er verdens største bilshow - sammen med Auto China-udstillingen, som finder sted i Beijing i lige år.

Læs om det nye mærke Exlantix

Kvinder med kamera foran bil på biludstilling.
Der er tæt pakket på Auto Shanghai. Kinesere er vilde med at se på nye biler, og der er tusindvis af lokale medier inkl. influencere, der rapporterer fra udstillingen.

70 bilmærker på bilshow

70 mærker fra Kina og resten af verden har i april og maj indtaget de otte enorme udstillingshaller i Shanghai med tilsammen 100 nye biler eller facelifts. Se et udvalg af de vigtige eller mærkelige nyheder i billedgalleriet længere nede.

Selv om mange europæiske og asiatiske mærker har grund til at føle sig truet af de kinesiske, der nu er mere innovative end kopister, er det ikke noget imod den blodige kamp, der foregår internt i Kina.

10 firmaer står for 78 pct. af salget, heraf mastodonten BYD alene 27 pct. Det levner 22 pct. af bilsalget til fordeling blandt 52 bilfirmaer. 30 mærker sælger under 30.000 biler årligt, og mange har ifølge den kinesiske afdeling af konsulenthuset HSBC udsigt til at gå i glemsel.

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her