Det er ved at være historien om ’ugens nye kinesiske bilmærke’.
Efter de seneste ugers nyheder om dansk lancering af Zeekr, Omoda, Jaecoo, Denza, Changan, Deepal og Avatr, er her endnu et nyt navn fra Riget i Midten at lære: Exlantix.
I sensommeren introduceres det nye mærke, som er premium-afdelingen i Chery Automobile, der omtrent samtidig lancerer to af sine billigere mærker, Omoda og Jaecoo, i Danmark.

To store elbiler - stationcar på vej
Exlantix har i første omgang to modeller, der er relevante for Danmark, den store sedan ES og den store SUV, ET. De kan i størrelse – og langt hen ad vejen også i teknologi – sammenlignes med Xpeng P7 og G9. Exlantix sammenligner selv ET med Zeekr 7X, der endnu ikke er lanceret i Danmark.
FDM’s møde med Exlantix-modellerne på en testbane i Kina tegner et bekendt billede af de ambitiøse bilmærker fra Kina som Xpeng, Nio, Hongqi, Zeekr og BYD’s dyrere modeller samt flere andre, der er på vej.
Det er biler, der virker godt bygget, har meget flotte kabiner, masser af hestekræfter, pænt store batterier og særdeles hurtig opladning. Exlantix-modellerne er yderst komfortable og støjsvage. Bl.a. er der lyddæmpede ruder i alle døre.

Næsten ingen knapper
Det usædvanligt ovale rat funger udmærket, men som andre kinesiske biler har ES og ET en lidt irriterende tendens til at låse omkring midterstillingen. Bilernes assistentsystemer, som ofte er et svagt punkt ved nyankomne kinesiske biler, var det ikke muligt at udforske ved banekørslen. Ej heller om der kommer danske menuer og talegenkendelse.
Begge Exlantix-modellerne er særdeles skærmbetjente. Der er almindelige knapper til betjening af alle fire ruder, mens f.eks. sidespejle og køreprogrammer skal kontrolleres via skærmen. Det skal klimaanlægget også.
Midterskærmen er en kæmpe sag på 15,6 tommer, mens der sidder en højtplaceret førerskærm på 10,25 tommer over rattet.

God plads og stor trækevne
Der er masser af bagsædeplads i begge modeller, og i SUV’en kan bagsædet justeres elektrisk, og bagagerummet er pænt stort. Dertil er der et brugbart rum under frontklappen. I sedanen er åbningen meget lille. Begge ventes at må trække op til 1.500 kg.
Selv om de to elbiler opleves som rigtig gode biler, er afgørende salgsargumenter i forhold til alle de andre luksus-kinesere ikke helt indlysende i første omgang.
Exlantix skiller sig dog ud fra næsten alle europæiske og japanske biler og de fleste kinesiske med deres ekstreme hurtige ladning i kraft af 800-volt-teknik og ny batterikemi. Zeekr, Hongqi, Xpeng og Denza er dog omtrent med oppe i samme superliga.

Op til 600 km
To batteristørrelser tilbydes. Det mindste af LFP-typen (en ny generation fra batteriproducenten CATL) er på 77 kW og kan lades med de omtalte 420 kW. Rækkevidden er 461 km i SUV’en og 501 km i sedanen.
Man skal dog lede lidt efter en 400 kW-lader i Danmark, og 420 kW kan man endnu ikke reelt få i Europa. Exlantix angiver en 20-80-procent-tid på 10 minutter. Det er helt forrygende og svarer til knap 300 km på 10 minutter. Det forudsætter ganske vist en 420 kW-lader, og at forholdene er optimale.
Med det største batteri på 100 kW bliver den officielle rækkevidde omkring 600 km i begge modeller, men besynderligt kan dette NMC-batteri ’kun’ lades med maks. 250 kW. 20-80 pct.-tiden kendes ikke.

Stationcar på vej
Begge Exlantix-modeller fås også som plugin-hybrid (rækkevidde-forlænger), men er uinteressante i Danmark på grund af vores afgiftsregler.
En tredje model kan blive en stationcar/shooting brake baseret på ES. Exlantix har vist billeder af denne interessante variant, men ikke sagt, hvornår den kommer. På Shanghai-udstillingen viste Exlantix desuden en ES med finurlige fordøre. De kan både åbne konventionelt og vippe opad som en saksedør. Den sidste del har Xpeng også på sin P7 og MG på Cyberster, men denne gimmick ligner ikke noget danske bilkøbere vil betale for. – noget der også
Priserne kan blive en afgørende faktor, men de kendes foreløbig ikke. Men det vides, at Exlantix trumfer de fleste i garanti: syv år.

Tre Chery-mærker - to danske importører
Chery vil virke som et ukendt navn for de fleste danske bilkøbere, men firmaet er Kinas næststørste bilproducent efter BYD og er indtil videre landets største bileksportør.
Selv om Omoda, Jaecoo og Exlantix kommer fra samme firma, har Chery valgt, at de tre mærker skal sælges gennem to danske importører. Den Kolding-baserede importvirksomhed, Nic Christiansen, har tidligere på året offentliggjort, at den skal stå for importen af Omoda og Jaecoo.
Senest oplyser Chery over for FDM, at Exlantix skal importeres af Wismo Group, der dels står bag alle Stellantis-mærkerne (Peugeot, Citroën Opel, Fiat m.fl.) i Danmark, dels adskillige andre kinesiske mærker.
For alle tre Chery-mærker gælder, at de skal sælges gennem eksisterende danske bilforhandlere. Hvilke og hvor mange har ingen af de to importører meldt ud.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi