Ny stil, ny teknologi, nye samarbejder og masser af nye modeller. Det er den opskrift, VW og Audi nu rører sammen for at vende skuden i Kina, mærkernes vigtigste marked.
VW har i årtier været det bedst sælgende mærke i Kina, men den position nuppede BYD i 2023, og siden er det gået yderligere tilbage. I første omgang var Tesla en alvorlig konkurrent, men på det seneste er det kinesiske mærker, der har stjålet kunder fra VW og de øvrige vestlige mærker.
Både VW og Audi forkæler nu kineserne med særlige modeller i et forsøg på at vende skuden.
VW lancerer hele tre konceptbiler, der ikke ligner noget, vi har i Europa. Eller får. De er en forsmag på den nye modelstrategi, der begynder i år og vil omfatte 30 nye biler til det kinesiske marked frem til 2027.

'China speed'
VW siger, at man nu har opnået ’China speed’ – et begreb der dækker over den hastige teknologi- og produktudvikling i Kina.
- Vi har gjort alle de nødvendige forberedelser for at forblive i pole position blandt udenlandske bilproducenter i Kina. De tre konceptbiler er det synlige resultat af vores 'In China, for China'-strategi. sagde VW-mærkets administrerende direktør, Thomas Schäfer, ved åbningen af Auto Shanghai 2025.
De tre nyheder er skabt sammen med alle Volkswagens tre partnere i Kina.
ID. Era (fra SAIC Volkswagen) er en SUV i fuld størrelse med tre sæderækker og giver en forsmag på VW første model med rækkeviddeforlænger-teknik. Batteriet kan fuldt opladet give 300 km (ca. 245 km WLTP), mens benzinmotoren derefter leverer strøm, til tanken er tom efter 700 km (575 km WLTP).

ID. Evo (fra Volkswagen Anhui) er rettet mod unge, livsstilsbevidste købere. ID. EVO er baseret på en 800-voltplatform og er den første store, fuldelektriske SUV i VW’s kinesiske ID. UNYX-familie.
Ny kinesisk platform
ID. Aura (fra FAW-Volkswagen) er en sedan-type og er baseret på en helt ny platform (CMP). Den og de to øvrige får computerkraft med kunstig intelligens og skulle dermed være klar til automatiseret kørsel på højt niveau, i Kina kaldet 2++.
De nye venner fra Xpeng er ikke bidragyder, i hvert fald ikke endnu og ikke til selve bilen.
Derudover viser VW en fornyet udgave af ID.Unyx 06, som ellers kun er et år gammel. Den elektriske crossover kender vi i Europa som Cupra Tavascan, der bygges side om side med ID.Unyx.

Audi bliver til AUDI
Audi går også helt nye veje og lancerer et nyt undermærke, kaldet AUDI – skrevet således med kapitaler. Navnet står tydeligt på fronten i stedet for de fire ringe. Audi/AUDI viser den første produktionsmodel i form af E5 Sportback, som er en 4,87 m lang bil med en akselafstand på 2,95 m – omtrent som A6 e-tron.
Men platformen er en anden og helt ny kaldet Advanced Digitized Platform. Den er udviklet i samarbejde med en af Volkswagens kinesiske partnere, SAIC.
Den fuldt elektriske E5 Sportback er på flere punkter mere avanceret end de modeller, vi kender i Europa. Den har op til 783 hk, accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder og har en rækkevidde på op til 770 km (630 WLTP). Med 800 volt kan den få tilført 300 km (WLTP) på 10 minutter.

E5 Sportback har en skærm på 27 tommer (går fra dør til dør), lidar-sensor til forbedrede assistentsystemer og fås med firehjulsstyring.
Derudover har Audi premiere på hele fire kinanyheder efter den gamle opskrift: forlænget akselafstand i forhold til de europæiske versioner. Det gælder A5L, A5L Sportback, Q5L og A6L e-tron.

Mercedes med ultra-luksus transport
Mercedes-Benz har også noget til de rige kinesere (og resten af verden). Først og fremmest viser Mercedes en ultra-luksus-udgave af V-klassen, for fremtiden kaldet VLS. Navnet signalerer at minibussen bevæger sig yderligere væk fra sit oprindelige varevogns-ophav. Bilen i Shanghai er et koncept med ekstravagante detaljer, men bilen som sådan vil minde om, når den kommer i produktion i formentlig 2026.
Mercedes har også noget mere jordnært til de kinesiske kunder. Det er den nye CLA el- og hybridbil, der har verdenspremiere i en lang udgave. Mercedes-Benz har en lang tradition for at forlænge modellerne i Kina, bl.a. C- og E-klasse samt GLC, men det er første gang, at mærket gør det så langt ned i hierarkiet.
BMW har derimod ikke noget væsentligt at bidrage med til showet. Men dog noget flot pynt i form af den åbne, topersoners Skytop, der er et enkeltstående, håndbygget eksemplar, som BMW viste i Europa for næsten et år siden.

Porsche nøjes med nostalgi
Porsche gør endnu mindre for at lefle for kineserne eller komme i rampelyset, selv om mærket gik katastrofale 28 pct. tilbage i Kina i 2024.
Ofte har Porsche haft vigtige verdenspremierer i Beijing eller Shanghai, men i år handlede standen mest om nostalgi og garagehygge. Største ’nyhed’ var en specialudgave af 911 kaldet Spirit 70. Den kan i øvrigt købes i Danmark for 4,6 mio. kr.
Andre vestlige mærker holder lav profil. Faktisk er de fleste blevet væk. Det gælder bl.a. Polestar, der ellers havde verdenspremiere på Polestar 4 på samme udstilling i 2023, og Tesla, som sjældent ulejliger sig med at deltage på en biludstilling.
Citroën, Peugeot og DS har tidligere stået stærkt i Kina, men har fået endnu større tæsk end de tyske mærker og er slet ikke med på udstillingen.
Det samme gælder andre europæiske mainstream-mærker som Opel, Renault og Cupra, der stort set har forladt Kina.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi