Brug ikke bilen, men få den straks på værksted for at få dens airbags udskiftet.
Så kontant er meddelelsen til 10.000 danske ejere af Citroën C3 samt 2.000-2.500 ejere af søsterbilen DS3. Omfattet er anden generation af C3 bygget i perioden 2009-2017 samt første generation af luksusudgaven Citroën DS3. Den skiftede i 2016 navn til DS 3 og fortsatte i produktion frem til 2019.
Den barske tilbagekaldelse med henstilling om ikke at køre i bilen kommer, efter at en kvinde i Frankrig først i juni døde af sine kvæstelser, efter at airbag’en i hendes C3 fra 2014 eksploderede.
Der er ikke meldt om uheld eller skader i Danmark, men Citroën i Danmark har nu af forsigtighedsgrunde udstedt en såkaldt stop kørsel-kampagne, og det anbefales, at man hurtigst muligt bestiller tid hos et mærkeværksted for at få kampagnen udført.

'Kør ikke i bilen'
Det henstilles på det kraftigste til, at man ikke kører i bilen, før tilbagekaldelses-aktionen er udført.
Ved værkstedsbesøget vil både fører- og passagerairbag blive udskiftet.
Citroën-ejere kan tjekke, om deres bil er berørt ved at indtaste bilens stelnummer (VIN-nummer) på Citroëns danske hjemmeside via dette link.
FDM: vigtigt at reagere på indkaldelser
- Sagen illustrerer vigtigheden af, at man som bilejer altid læser og reagerer på de tilbagekaldelser og andre serviceaktioner, man modtager fra myndigheder eller bilimportører. De kommer typisk i e-Boks, siger områdechef for teknisk rådgivning i FDM, Lone Otto.
Hun maner dog også til ro med den aktuelle situation, da Sikkerhedsstyrelsen, som er myndighed for området, ikke har udstedt et direkte kørselsforbud.
- Selvom man skal tage importørens kørselsforbud alvorligt, skal man ikke gå i panik. Der er ikke noget, der tyder på, at airbags i danske biler skulle have taget skade, så de udløser med stor kraft, som vi har set det i Sydeuropa, siger hun.

Udbedring tager en time
Den danske importør, Wismo Group, oplyser til FDM, at:
- Der stilles ikke lånebil til rådighed, indtil reparationen er udført, og Citroën tilbyder heller ikke bugsering til værkstedet.
- Selve udbedringen tager ca. en time.
- Man må køre til værkstedet, men ellers ikke. Der er dog ikke tale om et decideret påbud fra myndighederne.
Wismo har ikke kendskab til, at problemet skulle gælde andre modeller fra Stellantis-koncernen. MPV-udgaven af C3, C3 Aircross, er ikke berørt. Det er Peugeot 208, som har teknisk lighed med C3, heller ikke.
Problemet med airbags fra producenten Takata har været kendt længe, også hos andre bilmærker, og Citroën har tidligere indkaldt C3-modeller for at få udskiftet airbag’en i Sydeuropa. Vurderingen har været, at problemet kun var reelt i lande med høje temperaturer og/eller høj luftfugtighed.
Danske ejere blev indkaldt i marts
Den opfattelse har dog ændret sig, og i marts indkaldte den danske Citroën-importør de berørte danske ejere – 17.000 i alt – via motorregisteret og dermed ejerens e-boks. En påmindelse er sendt ud i maj, men alligevel har 60 pct. af ejerne ikke fået skiftet airbag endnu.
Men efter den franske ulykke har Citroën på europæisk niveau skruet op for alvorligheden, og derfor kommer nu ’kør ikke’-beskeden, også i Danmark. Samtidig udbredes tilbagekaldelsen til DS3.
Airbags fra Takata er skyld i en af verdenshistoriens største tilbagekaldelser. Flere end 100 mio. airbags monteret i flere end 20 bilmærker er gennem årene blevet tilbagekaldt.
I Danmark har bl.a. Honda tidligere haft en større tilbagekaldelse.
Kontakt FDM’s Rådgivning
Som medlem af FDM kan du få personlig rådgivning af vores teknikere og jurister.