Danske dieselbilejere, der er berørt af den såkaldte Volkswagen-skandale, behøver i første omgang ikke været bekymret for den varslede opdatering af bilernes software. Opdateringen, der i Danmark bliver obligatorisk, påvirker nemlig ikke bilens brændstofforbrug, ydeevne eller udledning af emissioner negativt. Det viser en test, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA, som FDM er en del af, netop har foretaget.
I alt fire biler, en VW Golf og tre forskellige udgaver af Audi A4 Avant, alle med VW-koncernens 2.0 TDI motor, er blevet testet før og efter opdateringen af bilernes motorstyring med den softwareløsning, VW-koncernen tidligere har fået godkendt af de tyske myndigheder.
Vigtigt med uafhængig test
”Det er glædeligt, at softwareopdateringen ifølge undersøgelsen ikke umiddelbart har en negativt effekt på bilerne. VW-sagen berører omkring 90.000 danske bilejere og har fyldt meget i FDMs rådgivning. Derfor har det været vigtigt for FDM som bilejernes forbrugerorganisation at få lavet en uvildig og uafhængig test af VWs softwareopdatering, som bliver tvungen i Danmark,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto.
I forhold til den gældende NEDC-test (The New European Driving Cycle), som har betydning for bilens typegodkendelse, viste testen ingen signifikante forskelle på bilernes forbrug eller udledning af de skadelige NOx-gasser før og efter opdateringen. Heller ikke bilernes køreegenskaber blev påvirket negativt.
LÆS OGSÅ: Handlingsplan for VW-tilbagekaldelser klar
Bekymret for opdatering på længere sigt
”Det positive resultat ændrer dog ikke vores grundlæggende bekymring for den effekt, opdateringen kan have på lidt længere sigt. Vi bør også huske på, at testen her kun omfatter fire biler og én motorstørrelse ud af mange berørte mærker og modeller fra VW-koncernen. Derfor vil vi fortsat følge hele sagen tæt, og være klar til at tage de nødvendige skridt for at sikre forbrugernes interesser,” siger Lone Otto.
Udover at teste de fire biler efter den gældende NEDC-test, blev de også testet efter tyske ADACs motorvejstest og den mere virkelighedstro WLTC-test (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). WLTC-testen erstatter næste år NEDC-testen. Her viste bilerne efter opdateringen imidlertid et mindre øget brændstofforbrug. Til gengæld faldt NOx-udledningen signifikant, for VW Golfs vedkommende helt op mod 36 procent.
Foruden den aktuelle test vil FIA også teste opdateringerne af VW-koncernens 1.2 og 1.6 liters dieselmotorer i takt med, at disse opdateringer godkendes af myndighederne.